Dungeoneer: FAQ

P. Czy mogę zagrać kartę Torby, gdy mój Bohater posiada już maksymalną ilość przedmiotów?

Tak, ponieważ efekt karty zaczyna działać natychmiast, możesz wyłożyć kartę Torby nawet jeśli Twój Inwentarz jest pełny.

P. W którym momencie mogę rzucić Wyzwanie potworowi, który już mnie zaatakował?

Jeśli zachowasz punkt Ruchu, możesz rzucić Wyzwanie tuż po jego ataku, tak jak opisano to w zasadach Specjalnych Działań. Zdarza się to rzadko, a może wprowadzić niepotrzebne komplikacje, dlatego nie to jest niezbędna do gry zasada.

P. Jaki jest cel zachowywania punktów Ruchu?

Patrz powyżej.

P. Czemu nie mogę odrzucać wyłożonych już kart Darów Losu?

Skarby podlegają odrzuceniu, bo jest to logiczne. Dary Losu to rzeczy, których Twój Bohater się nauczył (jak umiejętności lub czary). Byłoby dziwnym, gdybyś mógł ’oduczyć się umiejętności’. Poza tym pamiętajmy, że Skarbów nie można kumulować (nie można nosić dwóch par butów), natomiast Dary Losu owszem.

P. Kto wybiera przejścia wykładane na początku gry?

To nie ma znaczenia – przejścia powinny zostać wybrane losowo. Może to zrobić rozdający. Jedyny powód dla wykładania tych przejść, to odsunięcie innych pomieszczeń od Wejścia, tak aby plansza była bardziej zbalansowana.

P. Zasady nie mówią nic na temat zakończenia tury po wykonaniu Zadania.

Spójrz pod ‘Faza Bohatera’. Poniżej, w akapicie ‘Podjęcie się wykonania zadania’ pisze: ‘Gdy wykona Zadanie, odkłada kartę Zadania, pobiera wskazaną nagrodę i przechodzi od razu do Fazy Odrzucania/Dobierania. Nie można wykonać więcej niż 1 Zadanie na turę’. To oznacza, że gracz kończy swoją turę po wykonaniu Zadania. Oczywiście, nie jest to do końca ścisłe określenie, bo gracz przechodzi jeszcze przez swoją Fazę Odrzucania/Dobierania.

P. Potężne Uderzenie, Ognisty Podmuch i Topór Płaczących Ran pozwalają na zadanie dodatkowej rany. Czy muszę najpierw zadać zwykłą ranę, aby skorzystać z tej umiejętności?

Tak jak na karcie Topora Płaczących Ran, umiejętność poprzedzona symbolem rozbłysku gwiazdy działa, gdy ‘zostanie zaliczone trafienie’. Tak więc, tak, gracz musi zadać podstawową ranę (zaliczyć trafienie), aby dodatkowy efekt zadziałał.

P. A co z kartami, które pozwalają ignorować rany? Czy mimo użycia takiej karty, efekt dodatkowy by zadziała?

Znów, ‘jeśli trafisz’… a słowniczek dodatkowo wskazuje, że trafienie to ‘udany atak’. W związku z tym, że karta pozwala graczowi ignorować ranę (co oznacza, że atak byłby nieudany), dodatkowy efekt nie zadziała.

P. Karty teleportacji. Czy otrzymuję chwałę i groźbę za obszar na który wkroczę?

Chwałę i groźbę otrzymujesz za ‘wkroczenie na nowy obszar podczas swojej tury’. Tak więc, karta która wpływa na Ciebie podczas Twojej tury, spowoduje, że otrzymasz chwałę i groźbę. Taka, którą zagra na Ciebie przeciwnik poza Twoją turą, już nie.

P. Karty teleportacji. Czy muszę stawić czoła zagrożeniom, jakie czyhają na mnie w pomieszczeniu?

Nie musisz zawracać sobie głowy zamkniętymi i zabezpieczonymi pułapkami drzwiami, ponieważ przez nie nie przechodzisz. Z drugiej strony, doły i ostrza działają ‘za każdym razem, gdy wkroczysz na obszar [posiadający doły lub ostrza] podczas swojej tury.’ Tak więc, jeśli teleportowałeś się podczas swojej tury, to tak, jeśli poza nią, to nie.

P: Jeśli wpadniesz do dołu i zostaniesz przewrócony, a następnie użyjesz karty Translokacja, to czy nadal jesteś przewrócony? Czy może Bohater, z którym zamieniłeś się miejscami zostaje przewrócony?

Ze słowniczka: ‘Efekty pewnych kart mogą sprawić, że twój bohater zostanie unieruchomiony. Aby to zaznaczyć, przewróć żeton twojego bohatera. Przewróceni bohaterowie nie mogą wykorzystywać punktów Ruchu, chyba ze w celu podniesienia się. Podniesienie się kosztuje 1 punkt Ruchu, a czasem możesz być też zmuszony do przezwyciężenia Zagrożenia, które było przyczyną przewrócenia.’ Ta definicja mówi, że przewrócenie może oznaczać unieruchomienie inne od ‘fizycznego uwięzienia’. Powiedziałbym, że teleportowani bohaterowie pozostają w takim stanie jak przed teleportacją. Natomiast, gracz zapewne nie będzie musiał ‘ przezwyciężyć przeszkody, przez którą uległ przewróceniu’, ponieważ nie znajduje się już w pokoju z tą przeszkodą. Drugi Bohater, jeśli przeniósł się podczas swojej tury, będzie musiał za to przezwyciężyć Zagrożenie przeszkody (ponieważ znalazł się w pokoju z przeszkodą).

P. Czemu gracz chciałby odsyłać potwory na rękę zamiast do Hordy?

Może ma już 3 dobre potwory w Hordzie?

P. W przypadku zadań Poszukiwania, czy poszukiwanie jest obowiązkowe? (np. Ohydne Monstrum z Krypty Przeklętych). W skrócie, czy potwór za mną podąża, niezależnie czy tego chcę czy nie? Czy muszę podejmować się wykonania zadania w każdej turze?

Nie jest to wymagane. Większość tego typu rzeczy wymaga ‘wyboru’.

P. Czy wypaczenia ‘uruchamiają’ efekty ‘Gdy wkroczysz na ten obszar’?

A wkraczasz na obszar? Jeśli tak, to tak.

P. Czy moja Horda ‘zajmuje’ obszar?

Zazwyczaj nie; Hordy nie zajmują obszarów, a potwory nie zostają na planszy. Horda zajmuje obszar tylko, jeśli wykorzystujesz opcjonalne zasady wędrującej hordy (na planszy spoczywa żeton wędrującej hordy).

P. Dary Losu, takie jak Pogromca Czartów dodają +1 do walki wręcz i +2 do walki wręcz przeciwko Czartom. Czy przeciwko Czartom dają w takim razie +3?

Nie. Premie nie kumulują się.

P. Jeśli Bohater zyska punkty szybkości (np. poprzez podniesienie Poziomu, But Ala Hazada czy Eliksir Szybkości), czy automatycznie otrzymuje punkty Ruchu?

To niuans zasad. Technicznie, punkty Ruchu są przywracane podczas Fazy Przywracania, więc odpowiedź brzmi: nie. Jednakże, bardzo popularną zasadą domową jest pozwolenie na otrzymywanie punktów Ruchu ze Skarbów i Darów Losu, które zwiększają szybkość.

P. Czy dodatki zajmują miejsce w Inwentarzu? Technicznie są używane, ponieważ wywierają jakiś efekt, ale nie wiem czy liczą się do limitów Skarbów.

Nie. Zasady jasno mówią, że limity Skarbów/Darów Losu dotyczą jedynie kart ‘trwałych’, a nie ‘natychmiastowych’ czy ‘dodatków’.

P. Karta Bohatera posiada kolumnę z 4 Poziomem – do czego ona służy? Wiem, że Poziomy zyskuje się tylko za wykonanie Zadania, a po wykonaniu trzeciego, gra natychmiast się kończy. Tak więc gracz, który dociera na Poziom 4 wygrywa grę – po co statystyki dla 4 Poziomu?

Masz rację, 4 kolumna wygląda z początku na nieprzydatną. Zamierzamy wydać dodatek, który wprowadzi ‘epickie poziomy’, które będą wykraczać poza Poziom 3. Dodatkowo, 4 Poziom przydaje się podczas gier kampanijnych (te opcjonalne zasady będą w najbliższym czasie dostępne na stronie Dungeoneera).

P. Jeśli Bohater jest na 1 Poziomie, a otrzyma ranę od Upiora – czy musi przezwyciężać Zagrożenie? Jeśli tak, to czy w razie porażki ginie (bo posiada Poziom 0) ?

Nie. Jeśli Bohater jest na 1 Poziomie, ignoruj test Zagrożenia.

P. Jeśli zostanę zaatakowany, czy mogę wybrać, którym atrybutem się bronię?

Nie. Bronisz się tym atrybutem, którym zostałeś zaatakowany.

P. Zadania eskorty. Po odłożeniu żetonu eskorty, przestają na mnie wpływać efekty karty Zadania, tak? Odłożenie Zadania to darmowy Ruch. Czy mogę w takim razie pod koniec własnej tury odłożyć żeton, a na początku następnej podnieść go i kontynuować wędrówkę, unikając w ten sposób negatywnych efektów karty Zadania?

Nie. Nawet jeśli odłożysz żeton, a pozostajesz z nim na tym samym obszarze, to efekty karty Zadania na Ciebie wpływają.

P. Atak magiczny Ramalitha stanowi ‘zyskuje 1 punkt życia’. Czy to oznacza, że nie ma limitu jego żywotności czy może się pomyliliście i powinno być ‘odzyskuje’?

Nie ma błędu. Ramalith może zyskać nieskończoną liczbę Życia.

P. Czy mogę wykorzystać Dywersję przeciwko innemu potworowi?

Tak, taki właśnie jest sens tej karty!

Opracowanie: Mockerre