4 września 2018

Ruszając na zwiady

dsc_discover_box

Budzicie się w nieznanym miejscu daleko od domu. Dookoła rozciąga się tylko niezbadana dzicz. Dnie ciągną się niemożebnie, a każda noc oznacza walkę o przetrwanie. Nie macie bladego pojęcia, skąd się tu wzięliście, ale wiecie, że pozostanie w prostym obozowisku, które udało wam się sklecić, nie przyniesie żadnych odpowiedzi. Trzeba poznać okolicę, aby odnaleźć wodę, pożywienie, a przede wszystkim, drogę do domu!

Zapraszamy was do lektury prezentacji, która pozwoli zrozumieć, jak wziąć się w garść i poznać swoje otoczenie w grze Discover: Nieznane Lądy!

Discover: Nieznane Lądy to gra z gatunku Unique Game (Unikatowa gra), co oznacza, że każdy jej egzemplarz na świecie jest inny. Dzięki zastosowaniu algorytmu sortującego, zestawienie elementów, które znajdziecie w swoim pudełku będzie niepowtarzalne! Na przykład wasi rozbitkowie będą musieli przemierzać gęsty las lub ośnieżone, górskie szczyty, podczas gry wasi znajomi będą mieli do swojej dyspozycji zupełnie inną grupę bohaterów, którzy będą starali wydostać się z bezludnej wyspy i spalonej słońcem pustyni. Co ważne, w każdej z gier obowiązują te same zasady, które poprowadzą was w podróży w nieznane.

Uwaga: w tej prezentacji staramy się pokazać jak najmniej elementów z gry Discover: Nieznane Lądy, ale jeśli zależy Wam na całkowicie samodzielnym odkrywaniu gry, to dobry moment, aby zawrócić!

 

DSC01_A1_spread_PL

 

DSC01_A1_scenario-card_PLSposoby na ucieczkę

Zanim nasza uwaga skieruje się w stronę zasad ruchu i poznawania okolicy, skupmy się na tym, dlaczego w ogóle moglibyście chcieć opuszczać swoje obozowisko. Na początku każdej przygody z grą Discover: Nieznane Lądy poznajecie pierwszy z pięciu scenariuszy znajdujących się w pudełku. Cztery z tych scenariuszy opowiada wspólnie większą historię, a piąty z nich to bardziej rywalizacyjna wersja gry.

Każdy scenariusz składa się z kilku kart wyprawy wskazujących początkowy cel. Realizując zadania wskazane na kartach wyprawy przechodzicie kolejne etapy scenariusza, aby ostatecznie odnaleźć upragnioną drogę do domu – jednak, aby się to w ogóle udało, musicie przetrwać odnajdując pożywienie, wodę, lekarstwa i schronienie.

Podobnie jak wiele elementów Discover: Nieznane Lądy, zestaw dostępnych scenariuszy będzie różny w poszczególnych egzemplarzach gry. Nigdy nie będziecie wiedzieć, co znajdziecie w swojej grze, ale jedno jest pewne – nie powinniście zbytnio oddalać się od ogniska.

 

Zbadaj swoje otoczenie

Podczas rozgrywki w Discover: Nieznane Lądy musicie w ciągu dnia skupić się na poznaniu okolicy oraz gromadzeniu zasobów. Natomiast w nocy musicie przetrwać wszelkie czyhające na was śmiertelne niebezpieczeństwa. Podczas swojej tury w trakcie dnia, gracz może wykonywać różnorodne akcje, takie jak pozyskiwanie pożywienia, poszukiwanie schronienia lub badanie  okolicy – dziś skupimy się właśnie na tej ostatniej opcji.

Podczas swojej tury gracz może wykonać dowolną liczbę akcji, jednak każda akcja zużywa jego punkty wytrzymałości, a przebywanie wyczerpanym na nieznanym terenie może okazać się niezwykle niebezpieczne. W związku z tym, że każda akcja męczy bohatera, gracz może zakończyć swoją turę w dowolnym momencie (oczywiście, , kiedy jego poziom wytrzymałości spadnie do zera nie ma innej opcji i musi zakończyć wykonywanie akcji). Posuwanie się naprzód przez niezbadane terytorium pomaga realizować wyznaczone cele, ale zakończenie swojej tury daleko od zapewniającego bezpieczeństwa ogniska może mieć poważne konsekwencje.

DSC01_A1_damage-dial-POL

Licznik stanu postaci pozwala śledzić poziom wytrzymałości bohatera oraz obrażenia, które otrzymał (zajmiemy się nimi w jednym z naszych kolejnych tekstów).

 

Światło dnia

Jedną z podstawowych akcji, dostępnych w grze Discover: Nieznane Lądy, jest ruch i zbieranie. Wydając co najmniej jeden punkt wytrzymałości gracz możesz poruszyć swojego bohatera o jedno pole i zebrać wszelkie zasoby, znajdują się tam w postaci żetonu krajobrazu.

Ruch pomiędzy porami na łatwym terenie zużywa tylko jeden punkt wytrzymałości, ale na swojej drodze napotkacie na pewno wiele przeszkód. Trudniejsze tereny wymagają utraty większej liczby punktów wytrzymałości, o których informuje arkusz pomocy, znajdujący się w pudełku z grą. Pozwala on ustalić, ile punktów wytrzymałości kosztuje ruch pomiędzy konkretnymi rodzajami terenu.

DSC01_diagram_movement-stamina-POL

Joanna decyduje się wykonać kilka akcji ruchu i zbierania. W swoim pierwszym ruchu przedziera się przez kopny śnieg. Arkusz pomocy informuje, że taki ruchu zużywa 2 punkty wytrzymałości, więc odpowiednio zmienia wskazania na swoim liczniku stanu postaci. Następnie decyduje się na następny ruch, jednak kolejne pole pokrywa już zwykły śnieg, więc wejście na nie kosztuje tylko jeden punkt wytrzymałości. Jeśli na którymkolwiek z pól znajdowałby się żeton krajobrazu, Joanna mogłaby go zebrać zupełnie za darmo!

 

Oczywiście, lekkomyślne zapędzanie się w dzicz to istne szaleństwo. Przed wyruszeniem na nowe terytorium należy poznać nowe obszary, na których może wreszcie uda się odnaleźć to, czego potrzeba.

Na początku rozgrywki w grę Discover: Nieznane Lądy większość z kafelków mapy jest zakryta, a cała okolica spowija mgła niepewności. Kiedy badacz znajduje się na krawędzi zbadanego obszaru, może wydać jeden punkt wytrzymałości by wykonać akcję zwiadu i odkryć sąsiedni kafelek. Na tym kafelku mogą znajdować się nowe źródła wody, zasoby kluczowe do przetrwania, czy żetony, które tylko czekają, aby je porwać. Jednak nimi zajmiemy się w jednym z naszych kolejnych tekstów.

 

DSC01_A1_Sout-layout

Na początku rozgrywki Joanna zbadała kafelek znajdujący się powyżej obszaru początkowego. Jej kolejnym krokiem będzie rozłożenie żetonów krajobrazu na polach oznaczonych kwadratami.

 

DSC01_A1_night-cardMrok nocy

Noc zapada po tym, jak w ciągu dnia każdy z graczy wykona swoją turę. Kiedy na nieprzyjazne terytorium opada całun mroku, wszystkim towarzyszy tylko jedna myśl – by przetrwać. Gdy wszyscy badacze zakończą swoje tury, dla wszystkich wspólnie odkrywa się jedną kartę nocy. Z jednej strony mówi ona o tym, że każdemu z uczestników udaje się choć trochę odpocząć, co wiąże się z odzyskaniem co najmniej sześć punktów wytrzymałości. Z drugiej zaś strony karty nocy wymagają także sprawdzenia posiadanych zasobów. Niektóre mówią o dopadającym graczy głodzie, który wymaga sięgnięcia do zapasów jedzenia, albo otrzymania obrażenia. Inne natomiast powodują ruch wrogów po planszy, a może nawet powodują wystąpienie jeszcze bardziej niebezpiecznych okoliczności.

Ci, których zmrok zastał daleko od ogniska będą musieli zmierzyć się z dodatkowymi niebezpieczeństwami, gdyż czasami karty nocy zmuszają takich badaczy do dobrania kart zagrożeń. O ile karty nocy zapewniają wszystkim choć odrobinę wytchnienia w postaci odzyskania punktów wytrzymałości, o tyle karty zagrożeń zmuszają do zmierzenia się z niebezpieczeństwami czającymi się w ciemności i nigdy nie wiążą się z niczym pozytywnym. Ponadto musicie wiedzieć, że karty te są różne, w zależności od posiadanej przez was kopii gry Discover: Nieznane Lądy, dlatego nigdy nie możecie być pewni tego, co tym razem przyniesie noc.

Jeśli uda się wam przetrwać do świtu, nadchodzi pora na nową fazę dnia, a badacze mogą kontynuować poznawanie otaczających ich terenów i mierzenie się z kolejnymi wyzwaniami, które napotkają na swej drodze. Będą musieli walczyć z przerażającymi wrogami, poszukiwać źródeł czystej wody oraz przyjdzie im rozwikłać tajemnicę związaną z tym skąd się tu wzięli i jak mogą wrócić do domu! Te poszczególne elementy zaprezentujemy w jednym z kolejnych tekstów, więc regularnie odwiedzajcie naszą stronę internetową.

 

Zew przygody

Kafelki, karty nocy, scenariusze oraz karty zagrożenia to elementy, które czynią każdą kopię gry Discover: Nieznane Lądy unikatową. Jednak choć każdy egzemplarz gry jest inny, to zawarte w nim scenariusze razem tworzą spójną i emocjonującą opowieść, a zagrożenia, z którymi przyjdzie się zmierzyć są żywe i połączone ze sobą, a dwa tereny zawarte w waszym egzemplarzu gry oferują ciekawe sposoby gry. Discover: Nieznane Lądy to gra inna od wszystkich.

A czy wam uda się odnaleźć drogę ucieczki?