8 grudnia 2014

Wyprawa do zapomnianej krainy

zaginione_krolestwo

„Są złe siły, którym nie ostoją się wasze potężne mury ani ostre miecze. Mało wiesz o krainach leżących poza waszymi granicami. Pokój i wolność powiadasz? Bez nas północ by ich nie zaznała wiele.”
- Aragorn, Drużyna Pierścienia

Informujemy, że nakładem naszego wydawnictwa ukaże się Zaginione Królestwo – czwarte duże rozszerzenie do gry karcianej Władca Pierścieni LCG.

Śródziemie jest wyjątkowo rozbudowanym światem, pełnym różnorodnych krain, ich mieszkańców, stworzeń. W Śródziemiu można znaleźć również wiele nieopowiedzianych historii, które są sercem gry karcianej Władca Pierścieni, której akcja rozgrywa się w ciągu siedemnastu lat pomiędzy urodzinami Bilba a wyruszeniem Froda z Shire’u na początku „Drużyny Pierścienia”. Gracze mieli już okazję przemierzyć Cienie Mrocznej Puszczy oraz opuszczone hale Khazad-dûm. Walczyli u boku Spadkobierców Númenoru aby odeprzeć Orki z Mordoru oraz ryzykowali życie aby wspomóc Białą Radę w poszukiwaniu wiedzy i mocy, która może pomóc powstrzymać Cień i nadchodzącą zagładę Śródziemia.

Teraz będą mieli okazję wyruszyć na północ, która pozornie wydaje się być spokojniejsza niż dotychczas przemierzane szlaki. Jednakże cena spokoju jest w tym wypadku bardzo wysoka. Strażnicy Północy od pokoleń zamieszkiwali te ziemie, nieustanie wędrując przez krainy w poszukiwaniu sług Nieprzyjaciela. Ci szlachetni Dúnedainowie działają w tajemnicy i często spotykają się z pogardą ze strony tych, których chronią. Jednak jest to droga, którą sami wybrali, a ich niezliczone, sekretne działania wychodzą na jak dzięki bohaterom, kartom graczy i trzem nowym scenariuszom w Zaginionym Królestwie.

wachlarz

Nowe rozszerzenie skupia się na dzikich ostępach północy, gdzie niewielka grupa Strażników niestrudzenie podąża za swoimi ofiarami, aby chronić ziemie na południu. Dlatego też Zaginione Królestwo wprowadza dwóch nowych bohaterów i licznych sojuszników Dúnedainów, a także wiele kart graczy, które nagrodzą bohaterów za zwarcia z potworami. Dodatkowo, rozszerzenie przybliża zagrożenia północy w dziewięciu nowych zestawach Spotkań, które gracze wykorzystają podczas rozgrywania scenariuszy.

Strażnicy pustkowi

„Samotni jesteśmy, my, Strażnicy pustkowi, myśliwcy – lecz tropimy zawsze sługi Nieprzyjaciela, bo tych znaleźć można wszędzie, nie tylko w Mordorze.”
- Aragorn, Drużyna Pierścienia

Pojawienie się Dúnedainów w rozszerzeniu Zaginione Królestwo było zainspirowane zostało rozmową z Drużyny Pierścienia, w której Aragorn tłumaczy Boromirowi rolę Strażników Północy w obronie wolnych ludów Śródziemia. Strażnicy byli wyśmienitymi łowcami, a ich ciągłą czujność oddaje większość kart graczy z tego rozszerzenia.

lowcaPoznawanie Dúnedainów jest nie tylko interesujące, ale wprowadza też zupełnie nowe możliwości rozgrywki. Podczas gdy większość strategii opiera się na utrzymywaniu niskiego poziomu zagrożenia aby uniknąć równoczesnych zwarć z licznymi przeciwnikami, Strażnicy przyjmują inną taktykę: cały czas szukają wrogów i wchodząc z nimi w zwarcie otrzymują dodatkowe korzyści.

Przykładem takiego działania może być Dúnedain-łowca. Posiada on statystyki z reguły występujące na sojusznikach kosztujących cztery lub więcej zasobów, pomimo, że jego koszt to zero. Wynika to z jego Wymuszonej reakcji, która działa w momencie jego wejścia do gry:

Wymuszony: Kiedy Dúnedain-łowca wchodzi do gry, przeszukaj 5 wierzchnich kart z talii Spotkań, weź 1 kartę nie-unikatowego wroga i umieść go w grze, w zwarciu ze sobą. Jeśli w wyniku tego efektu nie wszedł do gry żaden wróg, odrzuć Dúnedaina-łowcę. Następnie potasuj talię Spotkań.”

Strażnicy od zawsze przeczesywali wzgórza i knieje w poszukiwaniu sług Nieprzyjaciela, próbując zapobiegać zagrożeniu z ich strony, i dlatego Dúnedain-łowca nie czeka aż wrogowie sami pojawią, a zamiast tego sam dąży do spotkania z nimi.

Ale dlaczego właściwie gracze mieliby chcieć wejść w starcie z wrogiem? Czy nagroda naprawdę jest warta podjęcia ryzyka natrafienia na Orka, Trolla czy Nazgûla? Jeśli w talii gracza znajdzie się dostateczna ilość kart Dúnedainów i Strażników, odpowiedź brzmi „tak”. Poza zyskaniem potężnego sojusznika bez wydawania zasobów, zagranie Łowcy otwiera możliwości zagrywania różnych kombinacji kart.

tropicielePrzykładowo, zaraz po umieszczeniu w grze wroga z którym wchodzi w zwarcie, gracz może wyczerpać Dúnedaina-łowcę aby zagrać Wytrawnych Tropicieli i skorzystać z ich zdolności: Odpowiedź: Kiedy wejdziesz z wrogiem w zwarcie, wyczerp postać z cechą Zwiadowca lub Strażnik, aby umieścić na jakimś obszarze X żetonów postępu. X to wydrukowana siła zagrożenia wroga, z którym wchodzisz w zwarcie”. To wydarzenie ze sfery wiedzy pozwala graczowi odnaleźć legowisko potwora, będące aktywnym obszarem lub znajdujące się w strefie przeciwności, i zbadać je, zanim będzie miał możliwość do niego podróżować.

Ale nie jest to jedyna korzyść jaką otrzymują Dúnedainowie za bycie w zwarciu z wrogiem. W trakcie tej samej fazy planowania, w której gracz zagrał Dúnedaina-łowcę i Wytrawnych Tropicieli, może zagrać także Wartowniczkę znad Brodu Sarn, aby skorzystać z jej zdolności: Odpowiedź: Kiedy Wartowniczka znad Brodu Sarn wchodzi do gry, dobierz po 1 karcie za każdego wroga znajdującego się z tobą w zwarciu”. Dúnedainowie posiadają niespotykaną umiejętność obserwowania swojej ofiary, samemu pozostając niewykrytym. W ten sposób zdobywają informacje o ruchach swoich wrogów. Zdolność Wartowniczki znad Brodu Sarn reprezentuje tę umiejętność poprzez dobieranie kart za każdego wroga w zwarciu. Nawet dobranie jednej karty może stanowić dużą różnicę, ale w przypadku przemyślanej talii Dúnedainów, nie jest trudno dobierać trzy lub więcej kart kiedy Wartowniczka znad Brodu Sarn wchodzi do gry.

Oczywiście nikt nie jest w stanie pozostać bez końca w zwarciu z trzema lub więcej przeciwnikami, i w końcu będzie musiał ich pokonać. Dlatego też Zaginione Królestwo wprowadza nowego bohatera ze sfery taktyki, który świetnie sprawdzi się w tym celu. Jest nim Przywódca Dúnedainów – Argorn.

aragorn-syn-arathorna-dziedzic-isildura-krol-gondoruPodczas gdy poprzednie wersje Aragorna odwzorowywały jego zdolności przewodnika i obrońcy, wersja ze sfery taktyki skupia się na jego waleczności i niezrównanych umiejętnościach łowieckich. W powieści, tylko niewielu mogło mierzyć się z Aragornem w walce. Jego obecność podczas bitwy inspirowała towarzyszy do walki i pozwalała pokonać nierzadko przeważające siły wroga. Umiejętności te oddaje pierwsze zdanie na karcie: „Każdy wróg znajdujący się z tobą w zwarciu otrzymuje -1 siły obrony”. Jeśli gracz zamierza być w zwarciu z kilkoma wrogami na raz, obniżenie obrony o jeden ich obrony może stanowić ogromną różnicę kiedy gracz będzie musiał się z nimi rozprawić.

Dalsza część karty reprezentuje umiejętności jednego z największych łowców:

Odpowiedź: Kiedy Aragorn weźmie udział w ataku, który zabije wroga, wybierz wroga, który nie znajduje się z tobą w zwarciu, i wejdź z nim w zwarcie.”

Ten efekt jest niesamowicie uniwersalny w użyciu. W strefie przeciwności jest wróg, tylko czekający aż na koniec tury wzrośnie zagrożenie? Aragorn może odwrócić sytuację, wchodząc z nim w zwarcie i obniżając jego obronę, czyniąc jego pokonanie łatwiejszym i to być może jeszcze w tej samej fazie walki. Inny gracz jest w zwarciu z wrogiem, którego nie może pokonać? Wystarczy, że Aragorn zniszczy wroga, z którym jest w zwarciu i odciągnie go od bohaterów tego gracza. Wszechstronność Aragorna świetnie obrazuje doświadczenie zdobyte podczas wielu wyzwań z jakimi musiał się zmierzyć przed oraz w trakcie historii przedstawionej we Władcy Pierścieni, i może go uczynić centralnym elementem talii opartej na Dúnedainach.

Poznanie wroga

Jakie zło odkryją Dúnedainowie w Zaginionym Królestwie? Trzy scenariusze rzucą graczy do walki z Orkami, Nieumarłymi a nawet potężną magią. Rozszerzenie wprowadza również wyprawy poboczne, które gracze będą mogli eksplorować podczas polowania na sługi Władcy Ciemności w północnych krainach.

Czy odważycie się zmierzyć z niebezpieczeństwami jakie czekają na północy? Przekonacie się wraz z premierą Zaginionego Królestwa już w I połowie 2015 roku!