Zapowiedź – Horror w Arkham LCG: Zatopione miasto – rozszerzenie badacza i kampanijne
Nie umarło, co wiecznie może trwać uśpione,
Z biegiem dziwnych eonów i śmierć może skona.
– H.P. Lovecraft, Zew Cthulhu
To miało być ostatnie zadanie. Badacze, którym propozycję nie do odrzucenia złożył owiany tajemnicą antykwariusz Randall Tillinghast, wyruszają na wody południowego Pacyfiku, prosto ku pozaziemskiemu miastu R’lyeh. Lecz im bardziej się w nie zagłębią, tym więcej koszmarów doświadczą, gdyż zrozumieją, że nie tylko nad nimi, ale i nad całym Arkham unosi się widmo grozy i zagłady.
Czas się wypełnił. Cthulhu się przebudził, zaś Arkham nigdy nie będzie już takie samo.
Mamy przyjemność zapowiedzieć Zatopione miasto, kolejne dwa dodatki do Horroru w Arkham: Gry karcianej!
Te dwa osobne, lecz powiązane ze sobą, rozszerzenia zaproszą was do zbadania prastarego i złowieszczego R’lyeh, które z wolna wynurza się z kipieli! Sześciu nowych badaczy, których znajdziecie w Zatopionym mieście Rozszerzeniu badaczy przemierzy rozpadające się podwaliny miasta, przeczesze dno oceanu w poszukiwaniu pozaziemskich artefaktów i zapuści się w przeczące fizyce korytarze, wypełnione nieziemską maszynerią w Zatopionym mieście Rozszerzeniu kampanijnym. Niezmiennie w Rozszerzeniu badaczy znajdziecie tylko karty graczy, zaś w Rozszerzeniu kampanijnym – nowe scenariusze. Oba te dodatki są niezwykle istotnym punktem w historii całej linii wydawniczej Horroru w Arkham i jesteśmy pewni, że poczujecie nieodpartą chęć ich posiadania!
Propozycja nie do odrzucenia
Zacznijmy od tego, że w nowym rozszerzeniu znajdziecie jak zawsze dużo nowych kart graczy i aż sześciu nowych badaczy!
Pierwszym z nich jest Marion Tavares, rybaczka. Choć ta dzielna kobieta straciła rękę w starciu z morskim potworem, to w żadnej mierze nie powstrzymuje jej to przed chronieniem bliskich podczas żeglugi po wodach Arkham. Choć ma ona tylko 1 strefę ręki, to nadrabia to zdolnością aktywowaną podczas zagrywania wydarzeń. Raz na rundę, po tym, jak zagra ona wydarzenie, dobiera 1 kartę, a następnie może zagrać kolejne wydarzenie bez konieczności wydawania akcji. Ponieważ to zdolność aktywowana reakcją to Marion może ją aktywować po zagraniu dowolnego wydarzenia w trakcie swojej tury, nawet tego ze słowem kluczowym Szybka! To pozwala na zagranie nawet dwóch wydarzeń w turze, bez zużycia choćby jednej akcji!
Oparcie mechaniki Marion na wydarzeniach ma odbicie również w jej kartach osobistych. Jedną z nich są dwie kopie karty Zdeterminowana. Każda z nich wraca na jej rękę po tym, jak test umiejętności z zagranej przez nią karty wydarzenia, do której przeznaczoną tę umiejętność zakończy się sukcesem. To oznacza, że Marion może rozpocząć swoją turę od zagrania karty Gotowy na wszystko (co zapewni jej kartę oraz pozwoli wyleczyć 1 punkt przerażenia), nastepnie może skorzystać ze swojej zdolności badacza i dobrać kolejną kartę, po czym zdzielić przeciwnika Improwizowaną bronią zagraną z jej stosu kart odrzuconych. Dzięki Zdeterminowanej może zwiększyć swoją wartość walki, a jeżeli test zakończy się sukcesem i wróg otrzyma obrażenia, Zdeterminowana wróci na jej rękę. Ponieważ Improwizowana broń znajdowała się na stosie kart odrzuconych – dobierze kolejną kartę. Dobranie 3 kart i zagranie dwóch w ramach pojedynczej akcji brzmi nieźle! Mając do dyspozycji takie wachlarz zdolności nic dziwnego, że Marion często mówi: „Sama to zrobię!”, co może stanowić spory kłopot, jeżeli będzie wówczas bez opamiętania zagrywała wydarzenia.
Kolejnym po Marion Tavares badaczem jest parapsycholożka Agatha Crane. Jako że balansuje ona pomiędzy światem nauki, a okultyzmem, posiada dwie wersje swojej karty badacza: Poszukiwacza oraz Mistyka. Obie mają te same wartości umiejętności oraz zdolności, lecz różne wymogi tworzenia talii. Agatha Poszukiwacz koncentruje się na wydarzeniach Poszkiwaczy z cechą Informacja, podczas gdy wersja Mistyka, na wydarzeniach Mistyków z cechą Zaklęcie. Jednak niezależnie od wybranej wersji, zyskacie możliwość skorzystania z części kart tej drugiej, co pozwoli na zbudowanie idealnej równowagi pomiędzy nauką, a magią!
Podobnie jak w przypadku Marion, zdolność Agathy również pozwala jej na zagrywanie wydarzeń poza swoimi zwykłymi akcjami, choć w tym przypadku jest to możliwe dzięki zignorowaniu, pieczętowaniu lub anulowaniu żetonów chaosu. Atut osobisty Agathy, Oculus Obscura, pozwala jej zapieczętować żeton inny niż z symbolem, który został odkryty podczas testu umiejętności, sprawiając, że będzie on wykorzystany podczas kolejnego testu. Oznacza to, że jeżeli zapieczętuje ona przydatny żeton, to zagwarantuje sobie zdanie testu o wymaganą wartość z Połącz wszystkie wątki dla osiągnięcia maksymalnej korzyści. Z drugiej strony może ona również upewnić się, że z sukcesem zda test z Szeptów zagłady, co pozwoli natychmiastowo pozbyć się wroga! Każde z tych wydarzen może być zagrane na końcu jej tury, dzięki Ocula Obscura, na której zapieczętowano żeton. Jednak pamiętajcie, że tak potężna zdolnośc kosztuje i zagrane w ten sposób wydarzenie jest usuwane z gry. I choć Oculus Obscura daje Agathcie uczucie potęgi, to nadal może ona paść ofiarą sił chaosu, jeżeli w trakcie zmagań trafi na Wejrzenie w otchłań!
W Rozszerzeniu badaczy znajdziecie również zupełnie nowy rodzaj kart graczy: karty specjalistyczne. Na potrzeby tworzenia talii są to karty neutralne, ale możecie je zawrzeć w swoich taliach wyłącznie wtedy, gdy badacz posiada odpowiednie cechy.
Przykładowo, Agatha Crane ma cechy Miskatonic i Uczony, podczas gdy Marion Tavares to Tułacz i Przedsiębiorca. Oznacza to, że Agatha może dodać do swojej talii karty specjalistyczne takie jak Karta biblioteczna lub Archibald MacVeigh, lecz Marion nie mogłaby tego zrobić, mimo że obie mogą umieszczać w swoich taliach karty neutralne o poziomie 0-5. Analogicznie Marion może umieścić w swej talii Prawdziwe przebudzenie oraz Harując jak wół, ale Agatha już nie.
Karty specjalistyczne zapewnią jeszcze więcej mozliwości podczas tworzenia talii, gdyż konieczne przy nich będzie branie pod uwagę cech badacza! Co więcej, owe cechy będą szczególnie istotne w przypadku jednego z elementów w Rozszerzeniu kampanijnym…
Zagłada Arkham
A skoro juz o tym mówimy, to porozmawiajmy o swoistym słoniu, pardon, ośmiornicy w składzie porcelany: Tak, Cthulhu tu jest. Tak, to DUŻY problem dla badaczy!
Wszystko rozpocznie się od „ostatniego zlecenia”. Wyruszycie razem, aby zbadać prastare, nieziemskie miasto R’lyeh, które z wolna wynurza się z wód południowego Pacyfiku. Udacie się tam za sprawą Randalla Tillinghasta, miejscowego sprzedawcy osobliwości, w którego posiadaniu znajduje się groteskowa figurka potworności, przypominającej ośmiornicę. Aby „zachęcić” was do odbycia tej wyprawy Randall złoży propozycję nie od odrzucenia, która przyjmie formę Zadań – specjalnych celów pobocznych, które każdy badacz będzie mógł realizować w toku kampanii Zatopione miasto.
Podobnie jak karty specjalistyczne z Rozszerzenia badaczy, Zadania są tematycznie powiązane z cechami badaczy, a każdy z nich na czas kampanii podejmie się jednego z nich. Nie ma ograniczeń w ich wyborze, lecz każde z Zadań ma zasugerowaną klasę lub cechy badacza. Przykładowo, Zadanie Nie ma jak w domu jest zalecane dla Ocalałych, Podróżników, Łowców albo Tułaczy, podczas gdy Po pierwsze, nie szkodzić powinni rozważyć Asystenci, Miejscy, Lekarze, Weterani lub Stróże. W ramach rozgrywania scenariuszy i podejmując konkretne wybory pomiędzy nimi, każdy z badaczy będzie zyskiwał lub tracił postępy pod swoim Zadaniem, co oznaczy w Dzienniku kampanii. Jeśli ostatecznie zdoła zrealizować je w odpowiednim stopniu, zyska cenną nagrodę od Tillinghasta.
Otrzymanie nagród od Tillinghasta oraz umorzenie długów brzmi kusząco, ale eksploracja R’lyeh to nie bułka z masłem. Na każdym kroku czekać na was będą zabójcze pułapki, monstra z najgłębszych koszmarów i hektolitry morskiej wody. A to zaledwie wycinek problemów! Gdy przybędziecie na miejsce, musicie zdecydować, od której strony zbadacie prastare miasto: od wschodu albo zachodu. Ten wybór wpłynie na kolejność rozgrywania poszczególnych scenariuszy i w istotny sposób wpłynie na przebieg ekspedycji. Podczas niej będziecie odkrywać starożytne glify i odnajdywać nieziemskie aterfakty, a to wszystko w ramach zmagań z wyzwaniami, jakie będą się przed wami piętrzyć!
Podczas wszystkich tych czynności nieustannie będziecie odczuwać obecność czegoś złowieszczego, zupełnie jakby tuż za rogiem czaił się niepisywalny kataklizm. I istotnie ów nadejdzie pod postacią ujawnienia potężnego Śniącego – Cthulhu.
Wielki, zły i… Przedwieczny to oczywiście główny przeciwnik w Zatopionym mieście Rozszerzeniu kampanijnym. I uwierzcie nam, z takim jeszcze nie walczyliście! Badacze już wcześniej stykali się z potężnymi potworami, ale nigdy żaden z nich na taką skalę i z równą siłą destrukcji nie zagrażał miastu. Cthulhu jest tak potężny i ogromny, że jako wróg składa się kilku części, jednoczesnie próbując ocalić Arkham na miarę swych możliwości. Wydaje się, że to walka przegrana już na starcie, gdyż Cthulhu zalewa każdą lokalizację, do której sie poruszy i pozostawia za sobą jedynie zatopione zgliszcza.
Czy wobec tak niszczycielskiej siły zwykli badacze są w stanie cokolwiek zdziałać? Szanse macie niewielkie, ale dla dobra Arkham musicie spróbować. Bez względu na wynik tego starcia, jedno jest pewne:
Arkham już nigdy nie będzie takie samo.
Ostatnie zlecenie
Gdy Cthulhu zagraża istnieniu miasta, los Arkham spoczywa w waszych rękach. Zatopione miasto Rozszerzenie badaczy i Zatopione miasto Rozszerzenie kampanijne doskonale uzupełnią waszą kolekcję. Z najsłynniejszym z Przedwiecznych zmierzycie się, gdy oba produkty trafią na sklepowe półki! O dacie premiery będziemy informować w późniejszym terminie.