Stwórz i wydaj swoją grę w 8 krokach
![]() |
![]() |
| To tylko niektóre gry z konkursu! | |
Jeśli myślałeś o zaprojektowaniu swojej własnej gry, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać, to dobrze trafiłeś. Dzisiaj poprowadzimy Cię przez kilka punktów procesu projektowania i testowania, który (mamy nadzieję!) zakończy się wydaniem świetnej produkcji. Swoje prototypy możecie wysyłać do nas na konkurs do końca czerwca. Gotowy? Zaczynamy!
1. Wybierz klimat
Warto zacząć od ogółu i krok po kroku precyzować swoją wizję. Chciałbyś stworzyć grę w konwencji mrocznego fantasy? Niewybaczającego błędów science-fiction? Osadzoną w dzisiejszych czasach?
My dla naszej gry wybieramy sielankowe fantasy – smoki, rycerze, baśniowe królestwa i piękne księżniczki. Grunt to klimat!

A może księżniczki sci-fi?
2. Temat i cel
To najważniejszy moment projektowania gry. Dobrze zastanów się, o czym będzie gra. Postaraj się opisać temat i cel gry możliwie prosto i w kilku słowach. Im bardziej precyzyjnie określisz, o co ma chodzić w grze, tym łatwiej będzie Ci potem rozbudować swój pomysł.
W naszej grze gracze będą smokami, które chcą porwać wszystkie księżniczki. Smok, który w swojej jamie będzie miał 3 księżniczki, wygrywa grę.
3. Zastanów się, co musisz uwzględnić
Przemyśl swój pomysł i zastanów się, co będzie działo się w grze. Jeśli tworzysz arenę gladiatorów, to na pewno będziesz musiał zaprojektować system walki, ruchu i mnóstwo interakcji. Gra o pasterzach będzie wymagać zaprojektowania systemu zarządzania stadem i zagrożeń dla owiec.
W naszej grze będziemy musieli zaprojektować bazowy system porywania księżniczek (ogólna mechanika), rycerzy ratujących księżniczki (mechanika poruszania rycerzami) i interakcje między graczami (podkradanie sobie księżniczek?).
4. Wybierz mechanikę
Możesz zaprojektować swoją własną, oryginalną mechanikę lub skorzystać z czegoś już dobrze przetestowanego. Najwięcej zabawy i kreatywności leży we wdrożeniu systemu do gry. Może Twoja gra o walkach robotów z dinozaurami skorzysta z mechaniki kościanej, a może zdecydujesz się zrobić z niej grę zręcznościową? Spis wszystkich popularnych mechanik znajdziesz na stronie Board Game Geek w tym miejscu.
Gra o smokach i księżniczkach wykorzysta prostą mechanikę licytacji. Plansza będzie podzielona na kilka stref, a gracze będą licytować, w której strefie będą chcieli wykonać działanie i porwać księżniczkę.
5. Zrób prosty prototyp
Pamiętaj, że na tym etapie jeszcze nie wszystko będzie działać i nie przejmuj się tym. To pierwszy prototyp Twojej gry – bądź z niego dumny i sprawdzaj różne możliwości. Zajmij się przede wszystkim swoim głównym pomysłem – kiedy dopracujesz już oś gry, skup się na rozbudowaniu jej o dodatkowe elementy.
Sprawdziliśmy już porywanie księżniczek i wyprawy błędnych rycerzy – okazało się, że działa to bez zarzutu, ale gra była zbyt przewidywalna. Trzeba będzie coś z tym zrobić!
6. Testuj, usprawniaj, ulepszaj
Nic dodać, nic ująć. Najlepiej rozbudowywać swoją grę w testach. Nie oznacza to, że musisz rozgrywać całe partie w swój kruchy jeszcze prototyp. Jeśli uważasz, że system walki zawodzi – przetestuj samą część dotyczącą walki i postaraj się w jakiś sposób ją usprawnić.
Po sprawdzeniu kilku opcji, rozszerzyliśmy nieco licytację – teraz gracz, który wygra licytację w danej strefie, może albo zaatakować zamek, albo przenieść rycerza, albo wykorzystać specjalną zdolność strefy. Gra zaczyna nabierać rumieńców.

Smokobójcy wyruszają na łowy.
7. Czas podsumowania
Po tylu partiach masz pewnie setki uwag od siebie i swoich znajomych. Wypisz wszystkie, zwróć uwagę na te, które najczęściej się pojawiały, i na momenty, które sprawiały, że dalsza rozgrywka nie miała sensu. Kiedy gracze się blokowali? Czy oczekiwanie na swoją turę trwało zbyt długo? Czy w którymś momencie gracz musiał spasować swoją kolejkę, ponieważ nie mógł nic zrobić? Teraz jest czas, żeby spróbować rozwiązać te problemy i wykonać nowy prototyp.
Okazało się, że gracze w ciągu kilku pierwszych tur świetnie się bawili, podrzucając sobie rycerzy, ale szybko okazywało się, że interakcji w grze jest za mało. Daliśmy więc graczom możliwość organizowania i wysyłania band goblinów, które utrudniały licytację w danym rejonie, lub mogły nękać smoka w jego jamie. Gobliny są reprezentowane przez karty, aby zwiększyć ilość dostępnych możliwości.
8. Wyślij grę na konkurs i wydaj ją z nami!
Konkurs trwa! Wyślij opracowaną przez siebie grę do nas i wygraj świetnie nagrody. Jeśli prototyp nam się spodoba, zaprosimy Cię na rozmowę o możliwym wydaniu gry. Wszystkie szczegóły dotyczące konkursu i tego, na jaki adres należy wysłać grę znajdziesz na stronie konkursu.
Nie wyślemy „Smoków i księżniczek” na swój konkurs, ale może jeszcze usłyszycie o naszym prototypie ;)
Zagrałem, wygrałem, wydałem
To wszystko. Proces tworzenia gry jest prosty, ale trzeba wykazać się cierpliwością i trzymać się ustalonych konceptów. Pamiętaj, żeby nie zrażać się, kiedy coś nie będzie działać. Zawsze próbuj naprawiać, ulepszać i dostosowywać swoje pomysły, rezygnuj z nich tylko w ostateczności. Czekamy na Twoją grę!





