10 września 2014

Pola bitew Starego Świata

discwars_okl

„Victor popatrzył na równinę, a jego serce zamarło. Niezliczone zastępy wojowników spokojnie szykowały się do bitwy formując regimenty, przyciągając dziwaczne machiny wojenne na pozycje i ustawiając rydwany na flankach.”

W grze Warhammer: Diskwars od dwóch do czterech graczy ściera się w bitwach, w których do walki stają najpotężniejsi bohaterowie Starego Świata i ich oddziały. Bohaterowie i jednostki są w grze reprezentowani przez dwustronne dyski, a podczas bitew gracze obracają je, aby manewrować swoimi wojskami na polu bitwy.

Premiera polskiej wersji gry bitewnej Warhammer: Diskwars zbliża się wielkimi krokami, dlatego w dniu dzisiejszym przyjrzymy się bliżej przygotowaniu pola bitwy. Dzięki opisanym dalej zasadom każde pole bitwy i każda rozgrywka będzie wyglądała zupełnie inaczej, a zróżnicowane pola bitew pozwolą na wykorzystanie wszystkich możliwości armii, dodając rozgrywce taktycznej głębi.

dyski

Panuj nad polem bitwy, aby zwyciężyć w walce

W grze Warhammer: Diskwars bitwy rozpoczynają się, zanim zadane zostaną pierwsze ciosy i padną pierwsze strzały, a nawet przed wyruszeniem do walki pierwszych regimentów. Rozpoczynają się jeszcze podczas przygotowania gry, kiedy gracze przeprowadzają zwiad na polu walki i otrzymują rozkazy.

Po ustaleniu obszaru gry (90×90 cm), gracze wykonują kroki, które pozwolą ustalić kolejność rozstrzygania remisów, ustalić rozkazy i ukształtować fragment Starego Świata o który będzie toczyć się walka.

Ustalenie kolejności inicjatywy

WHD01-token-initiativeW celu ustalenia kolejności inicjatywy, gracze rzucają kością sześciościenną i dodają niewykorzystane punkty zaciągu wszystkich swoich bohaterów. Gracz z najwyższą sumą dowolnie przydziela znaczniki inicjatywy pozostałym graczom.

Wybór ten jest bardzo istotny, ponieważ determinuje kolejność rozstrzygania remisów oraz określa gracza, który wybiera aktywny scenariusz dla danej rozgrywki.

Kolejność inicjatywy służy do rozstrzygania remisów, zarówno podczas zagrywania kart dowodzenia z tą samą strategią, jak i w sytuacji gdy dwaj gracze zdobyli na koniec gry taką samą liczbę punktów. W każdej sytuacji gracz o niższej wartości inicjatywy wygrywa remis.

Gracz, który uzyskał najwyższy wynik w rzucie o ustalenie inicjatywy, może przydzielić sobie znacznik z wyższą wartością inicjatywy. W rozgrywce wieloosobowej będzie w ten sposób rozgrywał swoje akcje po innych, więc jego przeciwnicy mogą skupić się na sobie nawzajem, odsłaniając się na jego atak. Dodatkowo, gracz z najwyższą wartością inicjatywy jako pierwszy podejmuje istotne decyzje podczas przygotowania gry.

Ustalenie celów graczy

Po ustaleniu kolejności inicjatywy, gracz z najwyższą wartością inicjatywy („ostatni gracz”) tasuje wszystkie karty scenariusza, dobiera dwie z nich, po czym wybiera jedną i umieszcza ją odkrytą w pobliżu pola bitwy. Jest to aktywny scenariusz dla tej rozgrywki.

scenariuszKażda karta scenariusza podzielona jest na dwie części. Górna część to zdolność scenariusza a dolna to cel. Podczas rozgrywki, zdolność scenariusza na aktywnej karcie scenariusza będzie wpływać na bitwę:

  •  Jeśli aktywnym scenariuszem jest Generałobójstwo, każdy bohater traci jeden punkt kondycji, dlatego gracze muszą dokładniej przemyśleć sytuacje, w których narażą swoich bohaterów na niebezpieczeństwo.
  •  Wybierając Podbój, gracze mogą wpłynąć na wygląd pola bitwy, poprzez umieszczenie jednej ze swoich jednostek na znaczniku terenu, który umieszczają. W ten sposób mogą umieścić łuczników na szczycie wieży, lub okrutnych wojowników blisko pozycji nieprzyjaciela na terenie, który blokuje pole widzenia.
  •  Oddanie inicjatywy innym graczom może być trudną decyzją, czasem warto być ostatnim, aby wzmocnić armię opartą na atakach dystansowych, wybierając scenariusz Deszcz strzał. Również w przypadku kiedy armia gracza składa się głównie z jednostek walczących wręcz, a jego przeciwnicy posiadają wiele jednostek dystansowych, może on zdecydować się na bycie ostatnim graczem, aby powstrzymać przeciwników od otrzymania dodatkowej kości w każdym ataku dystansowym.

Po tym jak ostatni gracz wybierze aktywny scenariusz, pozostałe karty należy potasować i rozdać po jednej, zakrytej karcie każdemu z graczy.

Zakryta karta staje się tajnym celem danego gracza. Każda partia w grę Warhammer: Diskwars toczy się przez pięć rund, po których gracz z największą ilością punktów zostaje zwycięzcą. Jednak sposób punktowania uzależniony jest od kar celów. W związku z tym każda rozgrywka jest inna, ponieważ gracze muszą dostosowywać swoją strategię do swojego celu:

  • szarPrzykładowo, cel z Deszczu strzał zapewnia punkt za każdą zniszczoną wrogą jednostkę. W tym wypadku opłaca się polować na słabe ofiary. Każda osłabiona jednostka wystawiona na atak to potencjalny punkt. Posiadając ten cel gracz nie ma żadnego interesu w stawaniu do walki z najgroźniejszymi wrogami, chyba że musi ich wyeliminować.
  • Z drugiej strony, Generałobójstwo zapewnia aż pięć punktów za każdego pokonanego wrogiego bohatera, ale nie daje nic za mniejsze jednostki. Gracz musi skupić się na dowódcach, w praktyce prowadząc zupełnie inną rozgrywkę niż z Deszczem strzał.
  • Co więcej, nie wszystkie warunki zwycięstwa odnoszą się do niszczenia jednostek przeciwnika. Szarża! Nagradza gracza za zajmowanie kluczowych terenów, więc mając ją za cel, gracz musi znaleźć sposób na utrzymanie swoich jednostek przy życiu na tyle długo, aby w późniejszym etapie gry zająć strefy rozstawienia przeciwników.

Tworzenie stref rozstawienia

Po otrzymaniu celów, gracze kontynuują przygotowanie poprzez utworzenie stref rozstawienia.

Tworzy się je z wykorzystaniem kart rozstawienia, które są tasowane i odkrywane na polu bitwy. W każdej rozgrywce odkrywa się karty w liczbie równej liczbie regimentów w grze. W związku z tym, w grze dwuosobowej, w której każdy z graczy ma dwa regimenty, odkrywa się cztery karty rozstawienia.

Ponownie rozpoczynając od ostatniego, gracze jeden po drugim wybierają karty rozstawienia, aż wszystkie zostaną wybrane.
Każda karta rozstawienia ma dwie strony. Pierwsza zawiera dużą czerwoną strzałkę i wartość rozstawienia 3. Na drugiej stronie znajduje się tekst, który wprowadza wyjątkową zdolność danej karty rozstawienia oraz zmienną wartość rozstawienia.

two

Po wybraniu karty rozstawienia, gracz umieszcza ją przy swojej krawędzi pola bitwy, wybraną stroną do góry. Jeśli umieszcza dwie lub więcej kart rozstawienia w taki sposób, że ze sobą sąsiadują, tworzy pojedynczą, większą strefę rozstawienia.

single

Wszelkie zdolności na kartach rozstawienia w połączonej strefie rozstawienia mają zastosowanie dla całej tej strefy. Podobnie, wartość rozstawienia strefy jest sumą wartości z tworzących ją kart.

Rozmieszczenie terenu

Następnym krokiem przygotowania gry jest wybór i rozmieszczenie terenu. W tym celu należy potasować karty terenu i umieścić cztery z nich odkryte w pobliżu pola bitwy. Rozpoczynając od ostatniego gracza, każdy po kolei wybiera kartę terenu i umieszcza wybrany znacznik terenu na polu bitwy.

Każdy znacznik terenu jest dwustronny, a każda ze stron zapewnia różne kombinacje zdolności terenu:

Blokuje pole widzenia: Ten teren blokuje pole widzenia.

los

Teren ze zdolnością Blokuje pole widzenia uniemożliwia atak dystansowy pomiędzy jednostkami, jeśli wytyczona pomiędzy nimi linia przez niego przebiega.

Jednostka ma przeciwnika w polu widzenia, jeśli może wytyczyć do niego linię z dowolnej swojej krawędzi do dowolnej krawędzi przeciwnika.

Zasłona: Atak dystansowy przeciwko dyskowi nachodzącemu na ten teren wykonuje się rzucając jedną kością mniej (do minimum 1).

Niebezpieczny: Jeśli po obrocie lub wprowadzeniu go jako wsparcie dysk nachodzi na ten teren, gracz rzuca sześciościenną kością i zadaje temu dyskowi obrażenia określonego typu w ilości równej wynikowi rzutu. Nie kończy to akcji ruchu, a obrażeń z tej zdolności nie zadaje się rozstawiając dysk na Niebezpiecznym terenie.

terenObronny: Dysk nachodzący na ten teren otrzymuje słowo kluczowe Szybki.

Ufortyfikowany: Dysk nachodzący na ten teren otrzymuje słowo kluczowe Odporność.

Wysoki: Dysk nachodzący na ten teren może wyznaczać linię pola widzenia przez wszystko, co blokuje pole widzenia.

Trudny: Jeśli dysk nachodzi na ten teren po wykonaniu obrotu, musi zakończyć swój ruch. Dysk nie musi zakończyć ruchu po obrocie, jeśli przed obrotem już nachodził na ten teren.

Jak widać, znaczniki terenu i ich zdolności mogą mieć ogromny wpływ na ostateczny wygląd pola bitwy. Oczywiście gracze będą starali się przygotowywać pole bitwy w taki sposób, aby lepiej wykorzystać mocne strony swoich armii, albo ograniczyć pole manewru przeciwników. Oczywiście przeciwnicy będą myśleć w taki sam sposób, dlatego czasem istotne będzie ułożenie terenu stroną z niewygodnymi zdolnościami do dołu, tym samym wyłączając ją z gry.

Rozstawienie dysków

Po raz kolejny ostatni gracz rozpoczyna ostatni z kroków przygotowania gry, rozmieszczając dyski w każdej ze swoich stref rozstawienia, w ilości zgodnej z wartościami rozstawienia w tych strefach.

Ten krok stanowi pierwszą szansę na rozmieszczenie swoich jednostek na polu bitwy, i warto w nim posiadać niską inicjatywę, aby zobaczyć w jaki sposób przeciwnicy ustawią swoje siły, zanim wystawi się swoje.

W zależności od wartości rozstawienia poszczególnych stref, gracze mogą nie być w stanie rozmieścić całej swojej armii. W takim wypadku pozostałe dyski są odkładane na bok, tworząc rezerwę. Podczas rozgrywki dyski z rezerwy mogą być wprowadzane do gry jako wsparcie – jest to akcja podczas fazy aktywacji – w obrębie stref rozstawienia danego gracza.

Bohaterowie w grze Warhammer: Diskwars nie pozostają w odwodzie, a palą się do bitwy na czele swoich wojsk, dlatego wszyscy bohaterowie muszą rozpocząć grę w strefach rozstawienia.

rozstawienie

Karty rozstawienia rozmieszczane są przy krawędzi pola bitwy, a powiązane z nimi strefy rozstawienia rozciągają się w średnim zasięgu od ich krawędzi.

Czas rozpocząć bitwę!

Kiedy żołnierze znajdą się na polu walki, gracze mogą poprowadzić ich do zwycięstwa! Cele każdego z graczy mogą być takie same, mogą również być zupełnie inne. Tak czy inaczej, starcia i ofiary są nieuniknione. Kto przechyli szalę zwycięstwa na swoją stronę i jako ostatni pozostanie na polach walki Starego Świata? Dowiecie się już niebawem, wraz z premierą Warhammer: Diskwars!