11 września 2018

Sid Meier’s CIVILIZATION: Imperium powstaje

civ01_box

Z okazji zbliżającej się premiery Sid Meier’s Civilization: Nowy Początek  chcielibyśmy przybliżyć Wam kilka informacji o samej grze, jaki i strategiach, które można podjąć w czasie rozgrywki.

Sid Meier’s Civilization: Nowy Początek  to strategiczna gra planszowa gdzie dwóch do czterech graczy wciela się w władców największych imperiów minionych epok. Każdy z nich będzie musiał skupić się na kilku aspektach – rozszerzaniu swojej dominacji, wdrożeniu zdobyczy nowej technologii i budowaniu największych cudów ludzkości.  Wszystko to po to, by na końcu stanąć na czele największego imperium w dziejach ludzkości.  Każdy z graczy musi zadecydować, jaką ścieżkę obierze by zrealizować swoje plany i zapewnienić przetrwania  imperium na przestrzeni wieków. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.

Cuda świata

civ01_cardfan_wonders

Jedna z proponowanych dróg wiedzieć poprzez budowanie cudów świata. To właśnie one odzwierciedlają siłę i osiągnięcia cywilizacji. Oprócz podziwu, jaki wzbudzi naród gracza, który wybuduje tak potężną budowlę, cuda zapewniają przywódcy potężne efekty. Każdy cud ma określony rodzaj, jedne z czterech występujących w grze: kulturowy, ekonomiczny, naukowy i wojskowy. Od typu zależy jaki cel cud pomoże osiągnąć graczom. Kulturowy cud pomaga imperium rozprzestrzeniać swoje wpływy, cuda gospodarcze przynoszą bogactwo, naukowe zachęcają do postępu technicznego, a militarystyczne cuda zwiększają potęgę wojskową narodu. Niezależnie od tego, jak przywódcy zdecydują się kształtować swoją spuściznę, cuda zaoferują im pewną przewagę nad przeciwnikami.

Zaplanuj strategię

Każdy z graczy rozpoczyna grę posiadając żetony kontroli, które mają wpływ na kulturę i miasta, przemysł, karawany, talię kart dyplomatycznych i talię kart działania. Aby rozwijać swoje imperia, tarcza technologii oznacza postęp naukowy jaki rozwija dane imperium. Każdy gracz posiada również kartę lidera, którego będzie ucieleśniał przez cały czas trwania gry. Wszyscy przywódcy zapewniają inne premie, które pomogą zdecydować w jaką stronę gracze chcą pójść – czy ma zmiażdżyć swoich wrogów potęgą militarną czy też zdominować ich zdobyczami technologii?

Podczas budowy imperium, strategia i decyzje graczy skupiają się wokół szeregu działań, w którym znajduje się pięć kart działania, odpowiadających kolejno każdemu z pięciu aspektów takich jak działania militarne czy rozwój technologiczny. Za ich pomocą gracze definiują, czemu poświęcą swoje zasoby i czas. Każda karta opisuje konkretne działanie, które mogą wykonać w każdej turze, pomagając im rozwinąć swoją cywilizacje w jednym lub kilku aspektach gry i rozszerzyć swój wpływ na coraz rozleglejsze tereny, gdzie pola ustępują miejsca gór. Rozwijając nowe technologie, przywódcy mogą, zdobyć potężniejsze karty działania co obrazuje rozwój prymitywnej cywilizacji w zaawansowane imperia.

civ01_diagram_constructfocus-POL

Przejmij kontrolę

Kluczowym aspektem ekspansji jest rozmieszczenie żetonów kontroli, który wskazuje zasięg wpływów danego gracza na mapie. Są one umieszczane poprzez rozpatrywanie karty działania kultury, takiej jak Dramat i Poezja. Jeśli jednak gracz chce utrzymać kontrolę nad swoim terytorium, nie wystarczy że będzie tylko powiększać swoją dominację -  często będzie musiał również bronić swoich ziemi.

Przemyślane zagrywanie militarnych kart działania pozwala graczom wzmocnić ich obronę lub przeprowadzić atak. Jak każda karta działania w Sid Meier’s Civilization: Nowy Początek, skuteczność karty militarnej zależy od jej miejsca w szeregu działań, kiedy gracz ją rozpatruje: im wyższa pozycja w szeregu, tym potężniejsze działanie karty. Jednym ze sposobów wykorzystania karty militarnej jest fortyfikowanie swoich włości poprzez umacnianie żetonów kontroli. Umocnione obszary są mniej podatne na ataki rywalizujących narodów i  najazdów barbarzyńców, którzy sieją spustoszenie w imperiach graczy.

civ01_diagram_attack

Rozszerz swoje wpływy

Bycie małym zaściankowym państwem jeszcze nikomu nie wyszło na dobre. Żadna wielka cywilizacja nie może się rozwinąć, pozostając wyłącznie odizolowanym państewkiem, i to tu kluczową role odgrywa gospodarka. Świat gry oferuje wiele bogactw, o które rywalizują inni gracze i miasta-państwa. Miasta-państwa są małymi suwerennymi państwami, umieszczonym na mapie na początku gry, neutralnymi wobec wszystkich przywódców. Miasta-państwa mogą być niezwykle wartościowymi partnerami handlowymi, nagradzając graczy, którzy nawiązują kontakt, powierzając im karty dyplomatyczne – potężne umiejętności, które mogą dać graczowi przewagę w dążeniu do władzy.

 Gracze mogą nawiązywać kontakty również z rywalami używając w tym celu kart działania skupiającymi się na gospodarce. Karty działania pozwalają na poruszanie się karawanami po całym świecie w celu interakcji z rywalizującymi narodami i państwami-miastami.  Każdy przywódca świata rozpoczyna grę z jedną karawaną na swojej karcie ekonomicznej. W trakcie gry może użyć karty naukowej, aby rozwinąć technologię cywilizacji i ulepszyć karty ekonomiczne, zwiększyć liczbę karawan, umożliwić im poruszanie się na większych dystansach lub ułatwić przechodzenie przez niektóre rodzaje terenu.

Premiera gry jest zaplanowana na druga połowę września.

Wielkie imperia wzrastały i upadały przez działania swoich przywódców. Wraz z premierą gry Sid Meier’s Civilization: Nowy Początek będziecie mogli się przekonać jak zostaną zapamiętane wasze cywilizacje. Tylko od was zależy, czy rozbłysną na kartach historii, czy też znikną w mrokach niepamięci.

civ01_layout