5 listopada 2025

Horror w Arkham: Gra karciana – co nowego w pudełku?

AHC100_Article_Announce_splash_KeyArt

Od kataklizmu upłynęło wiele miesięcy… Mieszkańcy Arkham w stanie Massachusetts usiłują na nowo ułożyć sobie życie po hekatombie, jaką zgotował miastu Przedwieczny Cthulhu. Rivertown nadal jest pod wodą, niegdyś prominentni włodarze usunęli się w cień, a większa część miasta to wciąż ruiny. Mimo tego wszystkiego czas płynie naprzód, a gdy miastem wstrząsa nowa fala tajemniczych zaginięć, na grupę zdeterminowanych badaczy spada brzemię rozwikłania tej tajemnicy.

Świat się zmienił. Kolejna karta historii czeka, by ją zapisać! Czas na nowy rozdział.

Mamy ogromną przyjemność zapowiedzieć nowy zestaw podstawowy do Horroru w Arkham: Gry karcianej!

Ten produkt jest zarówno kontynuacją, jak i nowym początkiem, który traktujemy jako swoisty „Rozdział 2” w historii gry. Rozgrywa się on kilka miesięcy po wydarzeniach z kampanii Zatopione miasto i znajdziecie w nim świeżą kampanię wprowadzającą, pięciu badaczy z odświeżonymi zasadami i mechaniką oraz wiele nowych kart, które możecie włączyć do swojej kolekcji lub które doskonale sprawdzą się jako te, które ją rozpoczną!

Czy to nowa edycja?

Nie! To ten sam Horror w Arkham: Gra karciana, który znacie i od lat darzycie sympatią. Jeśli od dawna jesteście fanami tej gry, możecie śmiało potraktować ten produkt jako punkt wyjścia do dalszych przygód w tym uniwersum. Prezentowany zestaw podstawowy zastępuje od teraz Odświeżony zestaw podstawowy z 2021 roku. Oznacza to, że wszelkie scenariusze, które pojawią się na dalszym etapie rozwoju gry, będą wykorzystywały zestawy spotkań z nowej podstawki, a nie z wersji z 2016/2021 roku. Warto wziąć to pod uwagę, jeżeli nie podjęliście jeszcze decyzji o ewentualnym zakupie.

Co nowego w Arkham?

Krótko mówiąc – wiele nowego! Nawet jeżeli posiadacie pełną kolekcję, nadal warto, abyście sięgnęli po ten produkt, gdyż jego zawartość w znaczący sposób różni się od tej, którą mieliście w starych zestawach podstawowych. Niektóre karty są przedrukami ze starych zestawów podstawowych i/lub rozszerzeń, ale zdecydowana większość to zupełnie nowe karty! Przyjrzyjmy się kilku z nich!

Na początek weźmy kartę Goryl. Ten solidny sprzymierzeniec Strażników nie tylko dobrze ich chroni, ale jeszcze potrafi zadać obrażenie wrogowi, kiedy zostaje pokonany. Połącz go z Odpornością, a niewielu wrogów będzie w stanie poważniej ci zaszkodzić.

Poszukiwacze również dostają wiele nowości. Mapa okolicy pozwoli nie tylko skuteczniej badać, ale i poruszać się znacznie efektywniej. Łącząc ją z Błyskotliwą retoryką oraz znanym już Szkłem powiększającym, będziecie gromadzić wskazówki z niezwykłą wręcz skutecznością.

Łotrzy, szykujcie się! M1903 Hammerless to zmyślna broń, która pozwoli wam walczyć przy użyciu zręczności. To w naturalny sposób łączy się z Olivierem Bishopem, który wzmocni tę właśnie cechę.

Mistycy zmierzą się z siłami mitów przy pomocy np. Płaszcza rezonansu, na którym możecie umieszczać punkty przerażenia otrzymywane za paranie się zaklęciami, a w zamian zadawać obrażenia wrogom! Dodatkowo Kosmiczny płomień sprawi, że wasza wysoka wartość woli stanie się młotem na potwory.

Wreszcie Ocalali zyskają sprzymierzeńca w postaci Alekseya Saburova, który potrafi opatrzyć swoje rany od czasu do czasu, więc… ocali waszego Ocalałego więcej niż raz. Dodajcie do talii jeszcze Instynkt łowcy, który pozwoli odzyskać ze stosu kart odrzuconych wydarzenie o koszcie 0, i możecie z pewną nadzieją patrzeć w przyszłość.

AHC100_Article_Announce_splash_PastCurfew

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, nowy zestaw podstawowy to również nowa kampania wprowadzająca – Bracia popiołu! Tajemnicze zaginięcia kładą się cieniem na Arkham, a zadaniem badaczy będzie wyjaśnienie tej niepokojącej sprawy. Mini-kampania złożona z trzech scenariuszy w przystępny sposób wprowadzi nowych graczy w zasady gry, zaś dla weteranów będzie to kolejna przygoda, w której będą mogli sprawdzić swoje umiejętności i zyskać nagrody…

A jeśli już o tym mowa, to właśnie karty nagród są nowością, która będzie często pojawiać się w ramach Rozdziału 2. Te specjalne karty graczy są – jak sama nazwa wskazuje – nagrodami za pomyślne ukończenie kampanii, scenariusza lub wypełnienie specjalnych warunków. Nie możecie zawrzeć ich w swojej talii, dopóki nie uda się wam ich odblokować – stanowią więc swoiste trofeum za wasze osiągnięcia.

Badacze

Jak wcześniej wspomnieliśmy, w Horrorze w Arkham upłynęło nieco czasu. Z tego powodu w Rozdziale 2 spotkacie zarówno nowych badaczy, jak i starych znajomych. Ci ostatni jednak będą mieli zupełnie nowy rozkład umiejętności, nowe zdolności i/lub zasady tworzenia talii. Są więc niby znani, a jednak zupełnie nowi. Ludzie wszak zmieniają się pod wpływem doświadczeń! Na zaostrzenie apetytu przedstawimy zajawkę dwóch badaczy z nowego zestawu podstawowego.

AHC100_Article_Announce_splash_JoeDiamond

Joe Diamond ma większe doświadczenie z nadprzyrodzonymi bzdurami niż większość ludzi. Rozwinął niespotykaną intuicję i umiejętność dotarcia do sedna nawet najbardziej niesamowitych zdarzeń – w czym w dużej mierze pomogła mu chęć wykonywania brudnej roboty. Ale w ostatnich tygodniach nawet Joe był mocno naciskany, by dać z siebie wszystko. Jego biurko zalały zdjęcia makabrycznych morderstw i doniesienia o znikających bez śladu ludziach wszelkich stanów i profesji. Joe nie jest pewien, w jaki sposób te wydarzenia się łączą, ale nie zamierza pozwolić, by trop ostygł.

Joe Diamond powraca jako Poszukiwacz, lecz z zupełnie nową zdolnością – nie ma już talii przeczuć, a zamiast tego skupia się na bardziej bezpośrednim badaniu.

AHC100_Article_Announce_splash_IsabelleBarnes

Isabelle Barnes ucieka, odkąd tylko pamięta. W końcu zdołała wyrwać się od Olmsteadów – rodziny tworzącej kult, która uważała ją za „ostatni fragment” jakiegoś mrocznego i szalonego rytuału. Nie wie, co czyniło ją tak wyjątkową dla sekty. Ale teraz, dzięki swojej siostrze Jenny, Isabelle jest w końcu wolna. Lecz wolność ma swoją cenę. Jej siostra poświęciła wszystko, by odzyskać Isabelle, a ta zamierza sprawić, że Olmsteadowie – i wszyscy, którzy żerują na słabych i niewinnych – zapłacą krwią. Uzbrojona w bliźniacze .45 zaginionej siostry, Isabelle może w końcu zmierzyć się ze swoimi prześladowcami.

Poznajcie Isabelle Barnes – Ocalałą, siostrę dobrze wam znanej Jenny – Łotra. Izzie wybrała dla siebie ścieżkę zemsty i, aby osiągnąć cel, nie cofnie się nawet przed poświęceniem własnej poczytalności.

AHC100_Article_Announce_splash_Uptown

Co dalej?

Niniejszy artykuł jest jedynie przedsmakiem tego, co nadchodzi. Nowy zestaw podstawowy to początek kolejnego rozdziału w historii Horroru w Arkham: Gry karcianej. Nie możemy się doczekać, by poznawać go razem z wami!