The Shadow Planet: Wprowadzenie w świat gry – Część I
W trakcie trwania kampanii The Shadow Planet™: Gry planszowej publikujemy regularnie posty na naszym Facebookowym fabpage’u. Jednak nie wszyscy korzystają z tej formy komunikacji, dlatego postanowiliśmy zebrać stworzone dotąd materiały i opublikować je właśnie tutaj. Zachęcamy do przeczytania, wsparcia oraz zostania fanem gry (ikonka serca) na portalu BoardGameGeek co pomoże uczynić grę jeszcze bardziej wyjątkową za sprawą spełnionego celu społecznościowego!
Ponieważ materiału jest dużo, postanowiliśmy podzielić go na dwie części. Drugą opublikujemy w dniu jutrzejszym.
Sygnał S.O.S.
Niepokojący dźwięk przerywa ciszę kosmosu – prośba o pomoc wysłana z nieprawdopodobnego źródła. Jest nim dawno zaginiony statek naukowy E/Rico, który wyruszył z misją eksploracyjną na odległą planetę. Na szczęście dla jego załogi sygnał odebrał Vidar, przelatujący nieopodal okręt kosmiczny Federacji. Jednak kto wysyła S.O.S. 30 lat po katastrofie E/Rico? Samo wydarzenie jak i miejsce lądowania, Gliese 667, są równie tajemnicze. Kto przeżył? Co znaleziono na martwej planecie? Czy ekipie ratunkowej wystarczy czasu, aby podjąć członków załogi i powrócić na Vidar, zanim ten odleci, by dołączyć do reszty floty?
Oto pytania, na jakie odpowiesz grając w The Shadow Planet™: Grę planszową. Wciel się w jednego z Astronautów… lub dołącz do zupełnie innej strony w tej innowacyjnej grze grozy, strategii i ukrytych tożsamości.
Ekipa ratunkowa
Nie ma czasu do stracenia. Wahadłowiec Melita odrywa się od okrętu kosmicznego Vidar, aby sprawdzić E/Rico – źródło sygnału S.O.S. na samotnej planecie. Na jego załogę składa się czterech astronautów: kapitan Jenna Scott, porucznik Nikke Larsson, sierżant John Vargo oraz pilot Mark Myers. Otrzymali zadanie sprawdzenia wraku szkunera i odnalezienia potencjalnych rozbitków. Co znajdą na tym martwym kawałku skały? Jak sobie tam poradzą?
To będzie zależeć od Ciebie i pozostałych graczy, szczególnie że trzech załogantów należy do grupy głównych bohaterów gry. Jenna, Nikke i John są reprezentowani przez karty postaci zawierające zdolności specjalne do wykorzystania raz na rundę po wyborze danej postaci. Ponadto każde z nich posiada unikatową startową talię, złożoną z 6 kart, odzwierciedlającą ich osobowość i umiejętności. Jenna potrafi wspierać innych swoimi rozkazami, nieporadność Nikke pozwala astronautom szybko dotrzeć do miejsca, w którym przebywa, natomiast John doskonale radzi sobie w badaniu różnych obszarów i walce. Teraz czas, byś wybrał swoją postać i wylądował na Planecie Cieni!
Lądowanie
Widok planety powoli wypełnia bulaje Melity – wahadłowca wysłanego z misją ratunkową. Po gładkim lądowaniu na tyle blisko źródła sygnału S.O.S., na ile pozwalają protokoły bezpieczeństwa, czwórka astronautów ostrożnie opuszcza jednostkę. Eksplorują najbliższe otoczenie szybko zdając sobie sprawę, że zaginiony szkuner E/Rico jest w całkiem niezłym stanie, lecz jego załoga zniknęła. Tylko jedna osoba leży pogrążona we śnie w komorze hibernacyjnej, doglądana przez starego Robota. Oprócz uziemionego statku obszar kryje inne sekrety – wzgórze zamienione na cmentarz oraz kolejne, odległe miejsce, którego natura pozostaje niejasna…
Kiedy wraz z przyjaciółmi rozłożysz pięknie zilustrowaną, 4-panelową planszę, zobaczysz, że podzielono ją na 4 główne części przedstawiające 4 Miejsca kluczowe dla gry: Melitę, E/Rico, Wzgórze oraz Jaskinie. Są one skomunikowane Połączeniami o różnym koszcie ruchu, a ponadto zawierają Sekcje. Dlaczego miałbyś je odwiedzać? Główny powód to… karty! Każde Miejsce posiada dedykowaną talię, zawierającą różne ilości kart określonego typu (dla wygody graczy szanse na dobranie różnych typów kart pokazano na planszy). Kiedy Twoja Postać znajduje się w danym Miejscu, może manipulować talią i dobierać karty, aby na stałe rozwijać własną „rękę”. Ponadto odwiedziny w Sekcjach pozwalają na korzystanie z ich specjalnych zdolności. Wszystko to oznacza, że będziesz nieustannie poruszać się po planszy z myślą o optymalizowaniu strategii budowy poszczególnych talii Postaci.
Jądro Cieni 1-2
Tajemnice i sekrety stanowią centralne elementy The Shadow Planet™: Gry planszowej. Od samego miejsca ukrywającego ślady starożytnego zła i plugawych żądz, poprzez niejasne dążenia różnych postaci, po prawdziwą tożsamość potwora, który zamieszkuje tę opustoszałą skałę. Są one reprezentowane przez 3 główne elementy: Karty Celów, Wiadomości z Cieni oraz Wskaźniki. W tym poście omówimy pierwszy z nich – karty.
Na początku gry uczestnicy dobierają losowo swoje Cele, zależnie od łącznej liczby graczy. Mogą stanąć po stronie Astronautów (1-3 osoby), którzy pragną opuścić planetę, Obcego (1 osoba), który (które?) chce dokładnie tego samego, tyle, że w kosmosie pożre swoich towarzyszy albo Strażnika (1 osoba) świadomego zagrożenia ze strony Obcego i planującego zatrzymać wszystkich na ziemi. Oczywiście Cele są tajne, zatem nawet współpracujący ze sobą Astronauci nie znają swoich tożsamości, a zarówno Obcy, jak i Strażnik udają, że również są Astronautami! Tylko dzięki sprytnej strategii i obserwowaniu działań pozostałych graczy domyślisz się, kto jest kim oraz jak pokrzyżować (lub wspomóc) jego plany.
Wiadomości z Cieni to w istocie nazwa ostatniej fazy każdej rundy. Właśnie wtedy dobiera się 6 kart ze specjalnego zakrytego stosu odrzuconych kart, do którego gracze w tajemnicy dodają karty ze swoich talii postaci. Służy to dwóch celom – pozwala usunąć z określonych talii te karty, które w jakiś sposób utrudniają osiągnięcie Twojego Celu oraz przybliża grę do najbardziej odpowiadającego Ci zakończenia. Można to wszystko osiągnąć poprzez odrzucanie kart z konkretnymi symbolami, należącymi do jednego z pięciu typów: Ruchu, Przeszukiwania, Pozyskiwania, Naprawy oraz Ataku. Wpłyną one na zmiany wartości na Wskaźnikach, w dalszej perspektywie prowadząc grę do wielkiego finału.
I tak dochodzimy do 3 obrotowych Wskaźników. Przyczepia się je do planszy, a każdy reprezentuje odrębny aspekt gry. Wskaźnik Zagrożenia informuje, jak potężny jest Obcy. Im wyższą pokazuje wartość, tym trudniej będzie pokonać Obcego w przestrzeni, kiedy odleci z Astronautami. Jednak z chwilą osiągnięcia maksymalnej wartości istota wszystkich zmasakruje, tym samym zapewniając zwycięstwo Strażnikowi (w końcu chciał, aby wszyscy pozostali na planecie).
Wskaźnik Naprawy reprezentuje stan wahadłowca Melita, który uległ uszkodzeniu. Kiedy osiągnie „0”, statek odzyska sprawność i natychmiast wyruszy z powrotem w stronę okrętu Vidar oraz reszty floty, zabierając na swój pokład wszystkich poza Strażnikiem (który przegrywa). Jednak co stanie się w przestrzeni? Przeważą Astronauci, czy Obcy? To będzie zależeć od tego, jak dobrze budowałeś talię podczas gry, niemniej to jedyna okazja na zwycięstwo dla Obcego.
Wreszcie Wskaźnik Odliczania pokazuje, ile czasu pozostało do chwili odlotu floty Federacji, która pozostawi wszystkich na pastwę losu. Jeśli Astronauci nie zdołają całkowicie naprawić Melity, wszyscy zostaną na planecie i… No cóż, wygra Strażnik!
Koniec końców możesz spodziewać się masy blefowania, zdrad, gry nad stołem, knucia, snucia domysłów, opracowywania jak najskuteczniejszych strategii… Oto narzędzia przydatne, gdy wylądujesz na Planecie Cieni!
Morderstwo
Niebezpieczeństwo zawsze nadchodzi z najmniej spodziewanej strony. Kiedy pilot Mark Myers jest zajęty naprawą Melity, lekko uszkodzonej podczas lądowania, zostaje zaatakowany przez nieznanego napastnika, ubranego w ciężki skafander roboczy. Roztrzaskana czaszka astronauty stanowi świadectwo furii nieznajomego. Morderca ucieka przez ostrzałem pistoletów laserowych pozostałych załogantów i znika pomiędzy dziwnym formacjami skalnymi. Kim jest i jaki ma cel? Członkowie zespołu ratunkowego mają teraz jeszcze więcej pytań, na które nie potrafi udzielić odpowiedzi nawet zdezorientowana Rachel Reed, świeżo wybudzona z hibernacji.
Oprócz trzech Astronautów na obsadę The Shadow Planet™ składają się jeszcze trzej bohaterowie, a każdy z nich posiada unikatową zdolność i karty. Rachel Reed to tajemnicza manipulantka, skrywająca swą naturę pod pozorami paniki, natomiast Robot doskonale radzi sobie z naprawami i umożliwia przejęcie inicjatywy z myślą o przyszłych rundach. Jeśli zaś mowa o szóstej postaci… Dzięki ciężkiemu skafandrowi kosmicznemu jej mobilność oraz umiejętności eksploracji są niezrównane. Napędzają ją również brutalne akcje wszystkich graczy. Jak wykorzystasz silne strony tych postaci grając w The Shadow Planet™: Grę planszową?
Mamy nadzieję, że udało Ci się dotrzeć aż tutaj i że podoba Ci się to, co przeczytałeś. Wkrótce zarówno na FB, jak i tutaj pojawią się nowe omówienia projektu, a póki co zachęcamy do wspierania gry na Kickstarterze i informowania przez media społecznościowe o projekcie!