17 marca 2021

Kingsburg – Moduł Gubernatorów

clean_800x800_fb_kingsburg

Reedycja Kingsburga posiada dodatkowe rozszerzenia w pudełku z grą. Są one nieobowiązkowe, ale bardzo urozmaicają rozgrywkę i zwiększają zdecydowanie regrywalność. Te moduły to dodatkowe wyzwania, jakich mogą się podjąć doświadczeni gubernatorzy doradzający królowi.. Zanim dodacie się dalej, dobrze jest najpierw opanować podstawowe zasady gry.

Gubernatorzy – jak grać i co oni potrafią?

Karty gubernatorów należy potasować, a następnie rozdać każdemu z graczy po trzy zakryte karty. Następnie każdy gracz wybiera jednego gubernatora ze swojej trójki, wykłada go zakrytego przed sobą, a resztę odkłada do pudełka. Po wybraniu wszyscy doradcy króla jednocześnie odsłaniają swoje karty. Od momentu ujawnienia gubernatora można korzystać z jego zdolności specjalnej.

Umiejętności można używać nie tylko do poprawy swojej ekonomii jak ma to miejsce w przypadku Górnika, Cieśli czy Rzeźbiarza, którzy pozwalają budować po zmniejszonych kosztach lub dają surowce. Poborca podatkowy zapewni worek zboża jeśli inni gracz postawi budynek w IV rzędzie.

Młody Książę pozwala nieco zapanować nad losowością wynikającą z kości. Gdy wyrzucimy  3, 4 i 6, a całkowity wynik twojego rzutu wynosi 8 lub mniej to w czasie zbiorów możemy dowolnie zmienić wartości na kościach. Na wynik rzutu ma także wpływ Kanciarz, który w przypadku wyrzucenia 2 może zamienić ja na 1 lub 3.

Natomiast jeśli masz szczęście w kościach to zaprzyjaźnij się z Wróżką. Doda ona jedną dodatkową białą kość w lecie. Warto też zwrócić uwagę na Filozofa, który pozwoli na przerzut wszystkich kości jeśli ich suma jest niższa niż 10 – bo jeśli dalej rzut będzie o zbyt niskiej wartości to w tej sytuacji dostaniemy punkt. Kapłan i jego modlitwa dadzą wszystkim 6 na kości chyba, że już jakąś 6 wyrzucili – wtedy dostaną 1pkt zwycięstwa.

Oprócz rozbudowy królestwa ważne jest także jego obrona. Tutaj z pomocą przychodzą Generał i Najemnik, którzy dodadzą bonus do walki. Paladyn da punkty, jeśli wygrasz każdy najazd, ale także możesz go odrzucić nie ponosząc strat, jeśli jakąś walkę przegrałeś.

Wygrywa oczywiście ten, który na koniec gry zdobędzie najwięcej punktów. Tutaj pomocników mamy zdecydowanie więcej. Intrygant zdobędzie dla Ciebie punkty, gdy inny z graczy skorzysta z pomocy członków rady o numerze 14 lub większym. Minstrel podciąga w punktacji tych, którzy mają mniej niż inni.

Diuk i Dwórka swoją specjalną umiejętnością pozwolą na wpływanie na na innych członków rady.

Architekt jest dla graczy ambitnych, którzy chcą postawić 15 budynków – dostanie wtedy premię w wysokości 5pkt. Kaznodzieja za to dostanie punkty, kiedy chociaż jeden gracz nie postawi budynku w porze zbiorów. Czarnoksiężnik natomiast może wybudować na początku 3 roku aż 3 budynki z pierwszego rzędu na raz, jednak nie dostanie za nie punktów.

Złodziej i Szlacic mają nieco lepszy start niż pozostali. Złodziej ma więcej złota (za to mniej punktów) a Szlachcic zaczyna z aż 6 punktami.

Polityk, jak to polityk – zawsze ugra dla siebie coś więcej. Możesz przypisać kości do pól na jego karcie.

Gra do nabycia w najlepszych sklepach z grami planszowymi oraz w naszym galaktycznym sklepiku.