Rune Age: Władcy Smoków powracają!

Cztery wielkie rasy Terrinoth walczą o bogactwo, choć chwilowo wydaje się zawiązywać między nimi niezwykle wrażliwe porozumienie. Nastał dzień powrotu władców smoków, którzy chcą podbić Terrinoth. Mimo wspólnego zagrożenia przywódcy ludzi, elfów, uthuków i nieumarłych dalej mają oczy zasłonięte nienawiścią i mają nadzieję rozprawić się z władcami smoków samodzielnie. Czy komuś uda się przetrwać? Może ta krótkowzroczność i uparta izolacja połączona z agresja sprowadzą zagładę na Terrinoth?

Pod koniec maja zapowiedzieliśmy wydanie polskiej edycji gry Rune Age – karcianej gry o podbojach i walce o władzę, której akcja osadzona jest w niezwykle różnorodnym i bogatym świecie Terrinoth. Gracze, którym nie są obce gry polegające na budowaniu talii, szybko przekonają się, że Corey Konieczka wprowadza zupełnie nowe elementy to tej kategorii gier. Zachowuje przy tym najpopularniejsze cechy takich gier. Jeśli jednak nigdy nie mieliście okazji zagrać w grę polegającą na tworzeniu talii, zobaczycie, że Rune Age zapewnia naprawdę ogromny wachlarz wrażeń (zarówno rywalizację jak i kooperację), które mogą być w bardzo łatwy sposób dostosowane do waszego gustu.

Choć podstawowe elementy mechaniki Rune Age bez wątpienia czerpią z innych gier o budowaniu talii, należy pamiętać, że stanowią one zaledwie fundament, na którym oparta jest jedna z największych innowacji w tej kategorii: rozgrywka oparta o scenariusze.

Świat pełen różnorodnych okazji

Rolę scenariuszy w Rune Age lepiej oddaje określenie „tryby rozgrywki”. Wynika to z faktu, że każdy ze scenariuszy wyznacza warunek zwycięstwa gry oraz kilka podstawowych parametrów, po czym zostawia niemal nieograniczoną liczbę kombinacji opartych o połączenia ras, karty wydarzeń, opcje strategiczne czy style rozgrywki samych graczy.

W pierwszym scenariuszu zatytułowanym Odrodzenie Władców Smoków przywódcy Terrinoth mierzą się ze wspólnym wrogiem. Jednak w związku z tym, że zwycięzca może być tylko jeden, gracze muszą balansować pomiędzy zagrożeniem ze strony legendarnych Władców Smoków (pokonanie których stanowi warunek zwycięstwa), a groźbami ze strony sąsiadów. Inne scenariusze w różnym stopniu skupiają się na bezpośredniej interakcji między graczami. W grze zawarty jest także jeden w pełni kooperacyjny scenariusz, w ramach którego gracze współpracują ze sobą, starając się uniknąć zagłady Terrinoth!

Tak wielka liczba dostępnych opcji, powiększona o 4 dostępne rasy, z których każda ma własne strategie, sprawia, że Rune Age jest grą bardzo elastyczną. Tak naprawdę sami gracze muszą sobie odpowiedzieć na pytanie, na jakiej grze im zależy.

Starożytny wróg

Odrodzenie Władców Smoków, czyli wspomniany wcześniej pierwszy scenariusz, stawia rasy Lordów Daquana, Elfów Latari, Uthuk Y’llan oraz Waiquara Nieumarłego w wyścigu, którego celem jest pokonanie wspólnego wroga: mitycznych Władców Smoków, którzy wieki temu rządzili Terrinoth.

Po tym jak każdy gracz wybierze swoją rasę i przygotuje swój osobisty obszar gry (na który składają się koszary, w których dostępne są karty przypisane tylko do jego rasy), przygotowuje się wspólny, centralny obszar gry. Składają się na niego: karta celu, karty złota, karty miast neutralnych, które można zająć oraz kart neutralnych, które może kupić każdy gracz. Pula dostępnych kart neutralnych jest uzależniona od symboli przedstawionych po tylnej stronie karty celu, jednak doświadczeni gracze mogą wspólnie uzgodnić, że wykorzystają inne karty neutralne albo mogą je pomieszać zgodnie z wariantem zawartym w instrukcji.

W jaki sposób można zdobyć karty (zarówno neutralne jak i te znajdujące się na osobistych obszarach gry)? Karty w grze Rune Age zapewniają trzy rodzaje surowców, a zwycięstwo można osiągnąć poprzez umiejętne zarządzanie każdym rodzajem „środka płatniczego”.

Na przykład, na początku rozgrywki gracz chciałby przejąć miasto Riverwatch. W tym celu musi poświęcić łącznie siedem punktów siły, dzięki którym będzie w stanie umieścić Riverwatch na swoim obszarze gry. Miasto to może zostać wyczerpane raz na turę w celu zapewnienia trzech punktów wpływu. Niestety, nawet przy niezwykle szczęśliwym doborze kart, w początkowej talii graczowi brakuje kart zapewniających punkty siły niezbędne do zajęcia Riverwatch. Dlatego też gracz najpierw musi pozyskać nowe jednostki, najlepiej rekrutując je w swoich koszarach!

S01670-UnitCards-PO.indd ra-riverwatch ra-gold-card

Jednostka, miasto neutralne oraz karta złota. Koszt każdej karty jest przedstawiony w prawym dolnym rogu, natomiast surowiec zapewniany przez kartę znajduje się w lewym górnym rogu.

Jeśli uda się wam zdobyć Riverwatch (i obronić je – gdy tylko gracz przejmuje kontrolę nad miastem, jego przeciwnicy mogą zaatakować je, żeby zdobyć nad nim kontrolę), miasto zacznie generować dla was punkty wpływu. Te są natomiast wykorzystywane do zakupu kart neutralnych, złota i innych.

Jednak gracze muszą uważać, aby nie zapomnieć o zadaniu, które im powierzono. W odrodzeniu Władców Smoków głównym celem jest zgromadzenie wystarczającej liczby punktów siły, które są niezbędne do zrealizowania celu. Reprezentuje to epicką ostateczną bitwę pomiędzy ogromną armią gracza, a legendarnymi władcami smoków. Oczywiście dojdzie do niej pod warunkiem, że władcy smoków wcześniej nie zniszczą całego imperium!