Civilization: Odtwarzanie historii

Z pamiętnika Kevina Wilsona, projektanta Sid Meier’s Civilization: Gra planszowa

Chyba każdy twórca gier chciałby w pewnym momencie swojej kariery zaprojektować grę cywilizacyjną. Dla mnie był to swego rodzaju święty Graal, coś czego pragnąłem od 2006. Tak więc kiedy Christian Petersen, właściciel Fantasy Flight Games, przyszedł do mnie i zapytał czy chcę zaprojektować nową wersję Sid Meier’s Civilization: Gra planszowa oczywiście musiałem skorzystać z tej propozycji. W końcu czy można mieć lepszą okazję do zaprojektowania gry cywilizacyjnej niż tytuł oparty na najgorętszej licencji w tej kategorii?

Pierwszą rzeczą którą zrobiłem, było przyglądnięcie się różnorodnym dostępnym wersjom komputerowej Cywilizacji. Granie i dokładne badanie tych gier wideo było tak naprawdę ciężką pracą, którą musiałem wykonać. Ostatecznie najsilniej postanowiłem zaczerpnąć pomysły z Civilization: Revolution, choć mój projekt finalnie i tak zawierać miał elementy z różnych wersji Cywilizacji oraz miały być w nim wykorzystane grafiki z Civilization V. Łącząc ze sobą wszystkie te elementy stworzyłem uproszczony system, który był tym, czego poszukiwałem. W grze jest wiele technologii, cudów świata, zasobów, barbarzyńców… wszystkich rzeczy, które sprawiły, że Cywilizacja była moim zdaniem taka wspaniała – rzeczy, które pożarły niezliczone godziny mojej młodości kiedy grałem w Civilization I, II i wszystkie pozostałe gry z serii.

Przygotowawszy to, co było mi potrzebne, zacząłem rozkładać grę na możliwie najdrobniejsze elementy, robiąc przy tym wiele notatek. Przygotowałem listę cech, jednostek, cudów i technologii. Następnie zrobiłem listę moich wytycznych dotyczących projektu – pierwszą rzeczą na mojej liście było wiele dróg do zwycięstwa.

Wiele dróg do zwycięstwa

Mając w ręku wspomnianą listę najpierw zacząłem myśleć o różnorodnych drogach do zwycięstwa. Chciałem aby gracze mieli wiele z opcji zwycięstwa dostępnych w grze komputerowej – pod warunkiem, że byłbym w stanie je zaprojektować bez tworzenia ogromnej bestii. Czar Cywilizacji w znaczącym stopniu związany jest z tym, że można w niej reprezentować odmienne style gry. Wszystko właśnie dzięki warunkom zwycięstwa. Gracze mogą zgromadzić ogromną potęgę militarną i przetoczyć się nią po mapie lub mogą skupić się na rozwoju wspaniałej kultury, która będzie podziwiana przez całą resztę świata. W końcu zdecydowałem się na warunki zwycięstwa znane z Civilization: Revolution – siłę militarną, technologię, kulturę i ekonomię.

CIV-combat-cardsZwycięstwo militarne wydawało się być proste do zaimplementowania, jednak byłem świadom tego, że nie mogę po prostu przenieść go z gry komputerowej. Ilość czasu niezbędna do podboju stolic wszystkich przeciwników była po prostu zbyt wielka. Dlatego zdecydowałem się zmienić zasady tak, aby gracz wygrywał po podbiciu stolicy tylko jednego z przeciwników. Za jednym zamachem udało mi się zapewnić sensowny czas rozgrywki i uciąć problem eliminacji graczy.

CIV-tech-space-flightJeżeli chodzi o zwycięstwo technologiczne od początku wiedziałem, że chcę, aby gracze mogli prowadzić badania nad lotem w kosmos, dokładnie tak jak w grze komputerowej. Jednak nie byłem pewien czy gracze powinni także wybudować statek kosmiczny. Zostawiłem tę sprawę otwartą do zweryfikowania podczas testów. Finalnie pokazały one, że budowa statku kosmicznego nie jest konieczna, więc z niej zrezygnowałem. Drzewo technologiczne było ogólnie interesującym wyzwaniem jeżeli chodzi o projektowanie gry. W końcu jest to skomplikowany system warunków występujący w grach komputerowych. Jednak o swoim rozwiązaniu tego elementu opowiem bliżej w jednym z kolejnych artykułów.

CIV-culture-iconKultura sprawiła mi odrobinę trudności. Byłem pewien, że zależy mi, aby była ona oparta bardziej lub mniej o tor punktów zwycięstwa, jednak chciałem stworzyć coś bardziej interesującego. Ponadto nie chciałem aby ogromny tor z dużą liczbą pustych pól zajmował, i tak znaczący już, obszar gry, dlatego zacząłem eksperymentować. Finalnie, mimo że tor kultury wygląda jak standardowy tor PZ, wraz z każdym kolejnym polem, na które poruszy się gracz, zapewnia karty wydarzeń związanych z kulturą oraz wielkich ludzi. Byłem pewien, że zrobiłem to dobrze kiedy nawet gracze prowadzący Niemców i Rosję co jakiś czas starali się zdobyć kartę wydarzenia kulturalnego, ponieważ była ona przydatna i zabawna.

CIV-icon-coinNo i na koniec doszliśmy do zwycięstwa ekonomicznego. Był to prawdopodobnie najtrudniejszy element do zaimplementowania w grze planszowej. Jednak jest on zintegrowany z cechami niektórych cywilizacji, które chciałem wykorzystać (na przykład Ameryką). Dlatego poświęciłem wiele czasu na przemyślenie jak mógłbym go zawrzeć w możliwie najmniejszej liczbie zasad. Na koniec wymyśliłem prostą metodę gromadzenia monet, zarówno poprzez zbieranie ich z mapy jak i poprzez wykonywanie określonych czynności przedstawionych na kartach technologii. Po przyglądnięciu się wielu graczom starającym się pogodzić różne strategie tylko po to aby przegrać z graczami bardziej skupionymi na jednej drodze, zdecydowałem się zaprojektować ten warunek zwycięstwa w taki sposób, aby pomóc wygrać takim „łącznikom”. Wszystko dlatego, że, jeżeli tylko mam taką możliwość, staram się nie karać graczy, którzy cieszą się grą.

Kiedy już zdecydowałem jakie będą cztery warunki zwycięstwa, nadszedł czas na skupienie się na właściwym projektowaniu. Jednak jest to historia na zupełnie inną okazję. Już dziś zapraszam do lektury kolejnych tekstów dokładniej opisujących różnorodne drogi do zwycięstwa i elementy, które sprawiają, że każda z dróg jest unikalna i sprawia dużą przyjemność.

Zaprojektowana przez Kevina Wilsona Sid Meier’s Civilization: Gra planszowa jest inspirowana legendarną serią gier komputerowych stworzonych przez Sida Meiera. 2-4 graczy wciela się w role sławnych przywódców odpowiedzialnych za historyczne cywilizacje, z których każda ma unikalne umiejętności. W trakcie rozgrywki gracze mogą badać modułową planszę, wznosić miasta i budynki, toczyć bitwy, wynajdywać potężne technologie i przyciągać wielkich ludzi wzbogacając w ten sposób swoją kulturę. Sam wybierz drogę, która doprowadzi do zwycięstwa!