Kruki nie będą głodne

W naszych dotychczasowych tekstach poświęconych grze Bitwy Westeros poruszaliśmy już różnorodne aspekty gry. Przedstawiliśmy podstawy walki, terenu, zarządzania jednostkami, rodzajom jednostek, przywódców oraz potyczki. Jednak zapewne wielu z was interesuje to, jakie scenariusze znajdują się w grze oraz czy dzięki nim będziecie mogli odtworzyć swoje ulubione starcia opisane na kartach powieści.

Tak więc dziś pokrótce przyglądniemy się pierwszym pięciu scenariuszom, które znajdują się w pudełku.

Scenariusz Pierwszy: Starcie na Królewskim Trakcie

„Lord Tywin odciął królewski trakt i idzie na Harrenhal, paląc wszystko po drodze.”
-Gra o Tron, George R.R. Martin

01clash-on-the-kingsroad-small

Scenariusz ten daje siłom Lannisterów 5 rund na zabezpieczenie celów. Ich mała jednostka zwiadowcza zmierza na południe ku przyjaznemu terytorium. Podobnie, siły Starków maszerują na północ, aby dołączyć do sił Roba Starka i ostrzec go przed intencjami Tywina Lannistera.

Obie strony muszą rozdzielić się przygotowując do walki. Łucznicy Starków bronią strategicznej pozycji nad brzegiem rzeki, podczas gdy konnica blokuje trakt. Siły Lannisterów muszą przeć naprzód i wywalczyć sobie drogę do fortyfikacji ludzi północy.

Zwycięstwo jest wyznaczane przez zdolność Lannisterów do przejęcia kontroli nad celami. Siły Starków muszą utrzymać swoje pozycje przez 5 rund jeżeli chcą odciąć Lannisterów od ich linii zaopatrzenia.

Scenariusz drugi: Nosił Wilk Razy Kilka

Littlefinger pogładził koniec swojej brody zamyślony. – A jeśli oni wrócą?
- Jeśli wrócą, to ich krwią podlejemy pola, które spalili – oświadczył ser Marq Piper.
-Gra o Tron, George R.R. Martin

02bow-pay-piper-small

Ustawienie początkowe tego scenariusza przedstawia siły Lannisterów twardo broniące przeprawy przez rzekę, znacznie rozciągając swoje siły, aby kontynuować marsz na północ w celu potwierdzenia informacji, które udało im się przejąć. Dotyczą one poczynań Marqa Pipera, sojusznika Starków, który ciągle najeżdża obozy i linie zaopatrzenia Lannisterów w Krainie Dorzecza.

 Jednakże tak naprawdę szpiedzy Rodu Starków podrzucili Lannisterom informację na temat ataku Marqua Pipera, który sam ominął wskazany obszar, podczas gdy siły Starków starają się złapać siły Lannisterów w zasadzkę i przejąć kontrolę nad rzeką.

 Zwycięstwo jest ustalane na podstawie tego kto kontroluje więcej znaczników celów. Jednak w przypadku remisu rozgrywka jest kontynuowana do momentu wyłonienia zwycięzcy.

Scenariusz Trzeci: Na Ratunek Dorzecza

W miarę jak wojska wychodziły drogą na grobli, która prowadziła przez Przesmyk, i rozlewały się na nizinie dorzecza, Catelyn zaczynała odczuwać coraz większy strach. Dobrze chowała swoje obawy pod maską spokoju i rozwagi, lecz one były tam przez cały czas, coraz większe z każdą przebytą przez nich milą. Nie znajdowała spokoju ani w dzień, ani w nocy, zaciskała zęby na widok każdego kruka.

-Gra o Tron, George R.R. Martin

03bow-riverlands-rescue-small

Lojalisci Starków podróżują, by wspomóc zaprzyjaźnione siły w Dorzeczu. Jednak atak Lannisterów zmusza jednostki Starków do odwrotu pomiędzy rozproszone zabudowania na przedmieściach Fairmarket. Na szczęście patrol Starków dostrzega zmasowane siły Lannisterów i rusza na pomoc swoim pobratymcom.

Starkowie muszą chronić swoich sojuszników jednocześnie starając się utrzymać kontrolę nad kluczowymi punktami wzdłuż rzeki. Punty te umożliwiają Starkom zapobiegnięcie kontratakowi.

Wojska Lannisterów kontynuują próby rozbicia sił znajdujących się po ich stronie rzeki i starają się ochronić przed atakiem z flanki. Punkty na rzece reprezentują ważne obszary, które mogą pomóc w rozwinięciu linii zaopatrzenia Lannisterów.

Scenariusz Czwarty: Bitwa Pod Zielonymi Widłami

Poniżej Przesmyku rozdzielę moje wojska. Piechota pójdzie dalej królewskim traktem, podczas gdy konnica mogłaby przejść przez Zielone Widły w Twins. – Pokazał palcem na mapie. – Kiedy lord Tywin dowie się, że poszliśmy na południe, pomaszeruje na północ, żeby zaatakować nasze główne siły. Dzięki temu nasi jeźdźcy swobodnie pojadą szybko do Riverrun wzdłuż zachodniego brzegu. – Robb odchylił się do tyłu; nie miał odwagi się uśmiechnąć

-Gra o Tron, George R.R. Martin

04bow-green-fork-small

Wojska Starków zostały wysłane na południe, aby walczyć z siłami Tywina, podczas gdy Robb Stark udaje się na południowy zachód od Riverrun z grupką swoich kawalerzystów. Finta powiedzie się tylko wtedy, gdy Lannisterowie podejmą wyzwanie Starków. Właśnie dlatego Starkowie starannie wyznaczyli cele ataku.

Liczby przedstawione w scenariuszu wskazują obszary na których rozmieszcza się żetony strategii oznaczające pozycje strategiczne oraz pozycje pozorowane. Starkowie muszą zebrać 4 żetony pozycji strategicznych, a pod koniec 5 rundy ich morale musi być zielone lub lepsze.

Przeważająca siła rodu Lannisterów musi zmierzyć się ze znaczącym problemem jakim jest brak wiedzy, które z miejsc muszą zostać obronione. Jednak silna ofensywa może zapewnić im zwycięstwo jeśli uda im się zmiażdżyć morale armii Młodego Wilka!

Scenariusz Piąty: Szepczący Las

Tworzyli długą linię, a kiedy wypadli z lasu, przez krótką chwilę Catelyn widziała tylko iskierki księżycowego blasku na czubkach ich lanc, jakby ze zbocza spłynęły tysiące błędnych ogników spowitych w srebrzysty płomień.

Zamrugała i widziała już tylko ludzi, którzy pędzili w dół, by zabijać lub umierać.

-Gra o Tron, George R.R. Martin

05

Robb Stark, zwany “Młodym Wilkiem”, zajmuje pole bitwy kiedy zwabia Jaimiego Lannistera, najgroźniejszego z Lannisterów do okolic przyjaznej twierdzy w Riverrun. Impet oraz chęć zgładzenia armii najeźdźczych pcha Jaimiego prosto w pułapkę Starków. Skoro już się ona zatrzasnęła, Jaimie musi podjąć decyzję co dalej.

 Armia Starków może odnieść zwycięstwo powodując rozpad armii Lannisterów przez porwanie Jaimiego Lannistera.

Z drugiej strony Lannisterowie musza walczyć o odzyskanie wolności oraz, jeżeli im się uda, o pojmanie Młodego Wilka bądź jego matki, Catelyn, która oczekuje w pobliskim lesie na wieści z pola bitwy.

Tak samo jak powyższe pięć pierwszych bitew, scenariusze 6-10 rekonstruują starcia opisane na kartach powieści albo przedstawiają wydarzenia, które mogły wystąpić pomiędzy głównymi konfliktami.

Grając w Bitwy Westeros sami możecie zobaczyć jak potoczyłyby się, gdybyście to Wy dowodzili armiami!

Wyrusz w bogaty i żywy świat stworzonej przez Georga R.R. Martina serii Pieśni Lodu i Ognia. Bitwy Westeros to taktyczna bitewna gra planszowa dla dwóch graczy. Dzięki scenariuszom zawierającym ulubione postaci i znane okoliczności gracze mogą odtworzyć najważniejsze bitwy Wojny Pięciu Królów.