Kontrola nad polem bitwy

W trzecim tekście przybliżającym grę planszową Bitwy Westeros projektant Rob Kouba opisuje działanie kart Przywództwa oraz żetonów rozkazów. Jeżeli nie zapoznaliście się jeszcze z wcześniejszymi tekstami, w których Rob wyjaśnia rodzaje terenu występujące w grze oraz podstawy walki, powinniście przeczytać je w pierwszej kolejności.

 Istotna decyzja, którą przyjdzie wszystkim podjąć w trakcie rozgrywki związana jest z tym, jak gracz wykorzysta fazę Dowództwa obecnej tury. Ma do dyspozycji dwie opcje (poza spasowaniem), z których może skorzystać, jednak może wybrać tylko jedną z nich zanim przeciwnik będzie miał do wyboru te same opcje:

karty_przywodztwa_wachlarz

Zagranie karty Przywództwa

Opcja ta umożliwia graczowi koordynowanie ruchu oraz ataku dokonywanych przez kilka jednostek równocześnie. Jednak z możliwością zagrania karty Przywództwa związane są pewne ograniczenia:

Każda karta Przywództwa może zostać zagrana tylko na dowódcę i działa tylko na jednostki znajdujące się na początku tury w strefie kontroli (SK) danego dowódcy.

Zagranie karty Przywództwa wymaga także od gracza umieszczenie na karcie dowódcy żetonu dowództwa zabranego ze swojej planszy dowództwa. Co więcej, każdy dowódca ma wskazaną ograniczona liczbę żetonów dowództwa, które można na nim umieścić.

Po zagraniu karty Przywództwa gracz będzie mógł wydać rozkazy 2 lub 3 jednostkom, w zależności od karty. Pozwala to na poruszenie i/lub przeprowadzenie ataku każdą jednostką, której został wydany rozkaz. Ten podstawowy potencjał wydawania rozkazu kilku jednostkom przy pomocy jednej karty Przywództwa jest nazywany poleceniami.

Poza poleceniami, na niektórych kartach Przywództwa znajdują się inne zdolności będące taktykami. Taktyki umożliwiają graczowi na wykorzystanie specjalnych, opcjonalnych rozkazów i akcji pod warunkiem spełnienia określonych warunków. Przykładem takiego warunku może być wymóg, aby morale armii gracza było na konkretnym poziomie.

Zagranie żetonu rozkazu

Choć o wiele słabsze niż zagranie karty Przywództwa, zagranie żetonu rozkazu pozwala na wydanie rozkazu dowolnej jednostce na polu bitwy, nawet jeżeli jest ona niekontrolowana (znajduje się poza SK przywódcy). Żetony rozkazów z zieloną, niebieską oraz czerwoną tarczą pozwalają na wydanie rozkazów jednostkom o pasującej randze (w tym samym kolorze). Żetony rozkazu z symbolem waleczności umożliwiają wydanie rozkazu jednostce o dowolnej randze.

Żetony rozkazu morale są specjalne, ponieważ nie służą do wydawania rozkazów jednostkom. Zamiast tego przy ich pomocy gracz może zwiększyć o jeden poziom morale swojej armii. Ponadto gracz może zmniejszyć o jeden poziom morale swojej armii aby przegrupować jedną ze swoich jednostek, której w tej turze już został wydany rozkaz.

zetony_rozkazow

Jeden kontra Wielu

Niedoświadczonym graczom może wydawać się, że najlepszym rozwiązaniem jest zagranie jak najszybciej wielu kart Przywództwa, ponieważ umożliwia to poruszenie największej liczby jednostek. Jednak gracz-weteran często stara się zbalansować zagrywanie żetonów rozkazów i kart Przywództwa.

Żetony rozkazów mają kilka zalet w porównaniu do kart. Po pierwsze są dobrym sposobem na wyczucie tego co chce zrobić przeciwnik. Używając kilku żetonów gracz może zyskać czas niezbędny do poznania zamiarów przeciwnika (zwłaszcza jeżeli ten chce użyć karty i wydać rozkaz kilku jednostkom na raz).

Po drugie, agresywny sposób gry może zostać zrównoważony przy pomocy dużej puli żetonów rozkazów. Pozwalają one graczowi na poruszenie jednostek do przodu bez obawy, że nie będzie można im wydać rozkazów. W związku z tym, że na kostkach zielone ścianki wypadają częściej niż inne, można w ten sposób częściej poruszyć niekontrolowane zielone jednostki i nadal mieć dużą szansę na poruszenie ich w kolejnej turze przy pomocy rozkazu.

Po trzecie, efektywne wykorzystanie kart jest bardzo dobrą strategią zwłaszcza, gdy przy pomocy żetonów rozkazu można wprowadzić jednostki w SK dowódcy. Zapewnia to graczowi jeszcze większą liczbę opcji podczas zagrywania karty Przywództwa na danego dowódcę.

Jednak zbyt szybkie zagranie żetonów także może nie być korzystne. Na przykład niektóre taktyki zawarte na kartach Przywództwa wymagają od gracza posiadania określonych żetonów rozkazu w momencie zagrania karty. Jeżeli gracz pozbył się już swoich żetonów, zagranie takiej taktyki staje się niemożliwe.

Ponadto wydanie rozkazu pojedynczej jednostce czasami doprowadzi do powstania wyrwy, którą przeciwnik może przełamać nasz szyk wydając kilku swoim jednostkom rozkazy przy pomocy karty Przywództwa.

Jednak i tak najważniejsze jest odpowiednie przeanalizowanie sytuacji oraz oszacowanie jak przeciwnik może zachować się w odpowiedzi na to co zrobimy w swojej turze – niezależnie od tego czy skorzystamy z żetonu, zagramy kartę czy spasujemy.

Wyrusz w bogaty i żywy świat stworzonej przez Georga R.R. Martina serii Pieśni Lodu i Ognia. Bitwy Westeros to taktyczna bitewna gra planszowa dla dwóch graczy. Dzięki scenariuszom zawierającym ulubione postaci i znane okoliczności gracze mogą odtworzyć najważniejsze bitwy Wojny Pięciu Królów