2 stycznia 2015

Zbierz flotę!

armada

„Spiesz się. Siły Sojuszu powinny się już zebrać”
- Leia Organa

Galaktyka w Gwiezdnych Wojnach jest ogromna. Tysiące ras zamieszkujące miliony planet. Ich różnorodność oddają ich różnorodne technologie, filozofie i postawy, a w grze Star Wars: Armada oddają je zasady budowania floty, które pozwalają na stosowanie zróżnicowanych strategii.

Przykładowo, w Armadzie statek nie jest po prostu statkiem. Jest jednocześnie bronią, którą kieruje pilot oraz załogą, dzięki której może funkcjonować. Może zostać rozbudowany o dodatkowe uzbrojenie, silniejszy pancerz czy systemy komunikacji. Część przestrzeni może zostać przebudowana na większy hangar, a dowódca może samodzielnie dobrać członków załogi spośród najbardziej utalentowanych.

ArmadaGamePlayLayout

Statki, załogi, dowódcy i uzbrojenie.

W grze Star Wars: Armada floty nie tworzą wyłącznie figurki statków oraz eskadr, które będą poruszać się po obszarze gry. Każda z nich zawiera również zestawy kart, które określą sposób działania poszczególnych statków. Wśród nich znajdują się karty statków, eskadr, ulepszeń oraz dowódców.

SWM01_fleet_point_costKażda karta posiada koszt w punktach floty, oznaczony w prawym dolnym rogu karty, a w standardowej rozgrywce obaj gracze mogą wydać na swoje floty po 300 punktów. Im mniej z tych punktów wykorzysta gracz, czym większa szansa, że będzie mógł zadecydować, kto będzie posiadał inicjatywę i zostanie pierwszym graczem.

Karty statków

Każdy statek biorący udział w walce musi posiadać odpowiadającą kartę statku. Wybór karty statku dla każdego z modeli będzie wpływał zarówno na możliwości jak i wartość całej floty.

victory-I victory-II

Przykładowo, powyżej zaprezentowano dwie karty: niszczyciela gwiezdnego typu Victory I (po lewej) oraz niszczyciela gwiezdnego typu Victory II (po prawej). Koszt Victory II to osiemdziesiąt pięć punktów floty, podczas gdy wprowadzenie do gry Victory I kosztuje tylko siedemdziesiąt pięć punktów. Jednak za dodatkowe dziesięć punktów pięć skutecznych tylko w bliskim zasięgu czarnych kości zostaje zastąpionych niebieskimi, działającymi także w średnim zasięgu, a pasek ulepszeń traci symbol rakiet, zamiast tego oferując miejsce na działa jonowe.

Karty eskadr

Każda z eskadr w grze Star Wars: Armada może zostać wprowadzona do gry jako jedna z wielu grup myśliwców, lub jako unikatowa eskadra dowodzona przez jednego z najlepszych pilotów. Decyzja o włączeniu ich do floty wiąże się z wyższym kosztem, ale w zamian pozwala wykorzystać zdolności pilotów oraz żetony obrony.

luke x-wing

Eskadra X-wingów dowodzona przez Luke’a Skywalkera (po lewej) może mieć zdecydowanie większy wpływ na rozgrywkę niż standardowa eskadra X-wingów, jednak jej koszt jest wyższy o siedem punktów floty.

Karty ulepszeń

Ulepszenia mogą mieć różną formę. Mogą być to dodatkowe systemy uzbrojenia, ulepszenia komunikacji, czy dodatkowi członkowie załogi, a każdy statek we flocie posiada pasek ulepszeń, informujący o tym, jakie rozszerzenia można do niego dołączyć. Inwestowanie punktów floty w karty ulepszeń daje graczom możliwości korzystania z ich specjalnych zdolności i dzięki temu lepiej przystosować flotę do swojej strategii.

leia uzbro dodonny

Przykładowe karty ulepszeń, wśród których znajduje się członek załogi Leia Organa, Ulepszenie uzbrojenia oraz przeznaczony dla korwety CR90 tytuł „Duma Dodonny”.

Karty dowódców

Na czele każdej floty musi stać dowódca. Dowódcy to specjalny rodzaj kart ulepszeń, a każdy z graczy musi przypisać jednego z nich do wybranego statku. Ten statek staje się wówczas okrętem flagowym. W każdej flocie może znajdować się tylko jeden okręt flagowy, ale może nim być dowolny statek, niezależnie od symboli posiadanych na pasku ulepszeń. Dopóki okręt flagowy pozostaje w grze, dowódca zapewnia flocie wyjątkową, potężną zdolność, którą warto uwzględnić w planowanej strategii.

tarkin general

W zestawie podstawowym znajdują się dwie karty dowódców. Wielki moff Tarkin zapewnia statkom imperialnej floty dodatkowe żetony rozkazów na początku każdej fazy statków, podczas gdy rebeliancki dowódca Generał Dodonna pozwala na dokonywanie jak największych zniszczeń za pomocą odkrytych kart uszkodzeń.

Wybierając określone statki i eskadry, a także dołączając do nich karty ulepszeń, gracze tworzą zarys większej strategii. Zmieniając swoje wybory jednocześnie zmieniają ten zarys. Dzięki temu, nawet przy ograniczonej liczbie modeli statków, gracze mogą zbudować różnorodne floty, z których każda będzie podczas bitwy dążyć do osiągnięcia swoich celów.

Określ swoje cele

W procesie tworzenia floty w grze Star Wars: Armada należy uwzględnić jeszcze jeden istotny element. Oprócz statków, myśliwców i ulepszeń w każdej flocie muszą znaleźć się trzy karty celów. Zapewniają one różnorodność w poszczególnych bitwach, wprowadzając cele o które będą walczyć floty. Zmieniają one również sposób punktowania, dlatego warto upewnić się, że wybrane cele pasują do ogólnej strategii całej floty.

W grze występują trzy kategorie celów:

ObjectiveFade1 Natarcie: Cele natarcia z reguły wskazują jeden lub więcej statków, o dodatkowej wartości w punktach eskadry kiedy zostaną zniszczone lub uszkodzone.
ObjectiveFade2 Obrona: Cele obrony wymagają od graczy rozmieszczania statków w taki sposób, aby kontrolować określone fragmenty obszaru gry.
ObjectiveFade3 Nawigacja: Cele nawigacji nagradzają graczy za agresywne i precyzyjne manewrowanie.

Flota musi zawierać po jednym celu z każdej kategorii. Na początku gry, pierwszy gracz wybiera jedną z trzech kart celów drugiego gracza, która będzie obowiązywała w danej rozgrywce. Wszystkie pozostałe cele nie są wykorzystywane.

Tak jak Poszukiwani, każda karta celu wprowadza dodatkowe zasady, które wpływają na przygotowanie gry, oraz wyjątkowe efekty, które będą kształtować przebieg rozgrywki. Dodatkowo, większość celów pozwala zdobyć punkty, które nie wynikają bezpośrednio z kosztu zniszczonych przez gracza statków i eskadr.

Już wkrótce sami będziecie mogli stworzyć własne floty, zaplanować dla nich specjalną strategię i poprowadzić je do walki! Wszystko to wraz z premierą gry Star Wars: Armada, już w I połowie 2015 roku!

Assemble-Your-Fleet2