Zapowiedź: Słup ognia
Anglia, rok 1558. Katedra w Kingsbridge wciąż jeszcze dumnie wznosi się nad miastem. Jednak konflikt między katolikami i protestantami dogłębnie dzieli Europę. Pół kontynentu zmaga się z zamieszkami. Sprytnie wykorzystując religijny układ sił, gracze starają się nawiązywać kontakty z ważnymi osobistościami europejskiego społeczeństwa i poszerzać swoje wpływy. Nieustannie dochodzi do próby sił, a ci, którzy przegrają, nierzadko są zmuszani do opuszczenia swojego kraju.
Pragniemy ogłosić, że nakładem naszego wydawnictwa wkrótce pojawi się Słup ognia – gra dla 2-4 osób stworzona na podstawie najnowszej powieści Kena Folletta o tym samym tytule, osadzonej w XVI-wiecznej Anglii.
Znaczna część akcji powieści Kena Folletta rozgrywa się w Anglii, dlatego plansza została przedstawiona w tamtejszej perspektywie. Mimo że w grze mowa jest o Niderlandach, chodzi tu o Niderlandy Hiszpańskie, które w XVI w. należały terytorialnie do Hiszpanii. Sewilla w tej perspektywie powinna znajdować się na wschodzie, za granicą planszy, zaś belgijska dziś Antwerpia należała w XVI w. do Niderlandów.
Celem graczy jest zdobycie dominacji religijno-ekonomicznej w Europie, a więc zgromadzenie największej ilości punktów, przyznawanych za przeprowadzanie korzystnych wymian towarów i za zdobywanie wsparcia wpływowych postaci. Wiele z kart przedstawia postaci historyczne żyjące w tamtym okresie, np. Elżbietę I, Katarzynę Medycejską czy Filipa II, inne zaś bohaterów z kart powieści Folletta. Z ich pomocą gracze będą umacniać swoje placówki handlowe, zdobywać punkty, towary, a także wywierać wpływ religijny. Szczególnie to ostatnie zawsze trzeba mieć na uwadze, gdyż to właśnie religia jest kluczem do zwycięstwa, ale może być też przyczyną porażki.
Konflikty religijne i handlowe
Połowa XVI w. to okres, w którym szczególnie zaogniły się stosunki między katolikami a protestantami. Przychylność ludu i relacja z wpływowymi osobami często zależała właśnie od wyznania władcy – wybuchy konfliktów religijnych nie były rzadkością, a ich następstwa umacniały bądź osłabiały pozycję głowy państwa i stabilność kraju.
W XVI w. protestanci musieli prowadzić się skromnie, a ponadto w wielu miejscach nie mogli obnosić się publicznie ze swoją wiarą, dlatego preferowany przez nich był kolor szary. Katolicy tymczasem chętnie nosili stroje o bogatej kolorystyce. Z tego powodu ich znaczniki wyznania w grze są koloru fioletowego.
Zasady gry są bardzo intuicyjne i opierają się o kolorowe kości, które posłużą graczom do zdobywania wpływów, ustanawiania nowych składów handlowych i pozyskiwania postaci. Wynik na kości oznacza przez ile rund pozyskana za jej pomocą postać będzie wierna danemu graczowi. Uwaga! Nie zawsze wysoki wynik będzie najlepszy – czasem gracz będzie chciał szybko odzyskać kość, aby użyć jej do innych celów, ale dopóki kość znajduje się na karcie postaci, nie można ponownie nią rzucić.
Kiedy gracz pozyskuje przychylność postaci, umieszcza określony przez nią znacznik wyznania w mieście, z którego ta postać pochodzi. Następnie może zbudować tutaj swój skład handlowy. Dzięki temu będzie mógł sprzedawać swoje towary, kiedy następny raz przybije do portu w tym mieście. Budowanie składów w różnych miastach i utrzymywanie ich jak najdłużej jest kluczowe dla ustanowienia dochodowych szlaków handlowych – towary w każdym mieście mają inną cenę.
Plan na lata
To tylko wierzchołek góry lodowej – czekają na was jeszcze niezwykłe i nieoczekiwane wydarzenia, wysyłanie misji handlowych, nagłe zmiany spowodowane odwróceniem się któregoś z graczy od swojego wyznania i konflikty religijne, wybuchające we wszystkich wielkich miastach. Zyskaj sojuszników na największych dworach renesansowej Europy, pomnażaj swoje składy i wpływy we wszystkich państwach. Wyznanie determinuje styl gry, ale to Twoje umiejętności zarządzania i handlu ostatecznie doprowadzą Cię do zwycięstwa. Załaduj towary na pokład i wypłyń do najważniejszych europejskich portów XVI w. już po wakacjach!