28 lipca 2017

Zapowiedź: Słup ognia

slup_ognia_box

Anglia, rok 1558. Katedra w Kingsbridge wciąż jeszcze dumnie wznosi się nad miastem. Jednak konflikt między katolikami i protestantami dogłębnie dzieli Europę. Pół kontynentu zmaga się z zamieszkami. Sprytnie wykorzystując religijny układ sił, gracze starają się nawiązywać kontakty z ważnymi osobistościami europejskiego społeczeństwa i poszerzać swoje wpływy. Nieustannie dochodzi do próby sił, a ci, którzy przegrają, nierzadko są zmuszani do opuszczenia swojego kraju.

Pragniemy ogłosić, że nakładem naszego wydawnictwa wkrótce pojawi się Słup ognia – gra dla 2-4 osób stworzona na podstawie najnowszej powieści Kena Folletta o tym samym tytule, osadzonej w XVI-wiecznej Anglii.

plansza

Znaczna część akcji powieści Kena Folletta rozgrywa się w Anglii, dlatego plansza została przedstawiona w tamtejszej perspektywie. Mimo że w grze mowa jest o Niderlandach, chodzi tu o Niderlandy Hiszpańskie, które w XVI w. należały terytorialnie do Hiszpanii. Sewilla w tej perspektywie powinna znajdować się na wschodzie, za granicą planszy, zaś belgijska dziś Antwerpia należała w XVI w. do Niderlandów.

Celem graczy jest zdobycie dominacji religijno-ekonomicznej w Europie, a więc zgromadzenie największej ilości punktów, przyznawanych za przeprowadzanie korzystnych wymian towarów i za zdobywanie wsparcia wpływowych postaci. Wiele z kart przedstawia postaci historyczne żyjące w tamtym okresie, np. Elżbietę I, Katarzynę Medycejską czy Filipa II, inne zaś bohaterów z kart powieści Folletta. Z ich pomocą gracze będą umacniać swoje placówki handlowe, zdobywać punkty, towary, a także wywierać wpływ religijny. Szczególnie to ostatnie zawsze trzeba mieć na uwadze, gdyż to właśnie religia jest kluczem do zwycięstwa, ale może być też przyczyną porażki.

slup_ognia_wachlarz

Konflikty religijne i handlowe

Połowa XVI w. to okres, w którym szczególnie zaogniły się stosunki między katolikami a protestantami. Przychylność ludu i relacja z wpływowymi osobami często zależała właśnie od wyznania władcy – wybuchy konfliktów religijnych nie były rzadkością, a ich następstwa umacniały bądź osłabiały pozycję głowy państwa i stabilność kraju.

slup_ognia_wyznania

W XVI w. protestanci musieli prowadzić się skromnie, a ponadto w wielu miejscach nie mogli obnosić się publicznie ze swoją wiarą, dlatego preferowany przez nich był kolor szary. Katolicy tymczasem chętnie nosili stroje o bogatej kolorystyce. Z tego powodu ich znaczniki wyznania w grze są koloru fioletowego.

Zasady gry są bardzo intuicyjne i opierają się o kolorowe kości, które posłużą graczom do zdobywania wpływów, ustanawiania nowych składów handlowych i pozyskiwania postaci. Wynik na kości oznacza przez ile rund pozyskana za jej pomocą postać będzie wierna danemu graczowi. Uwaga! Nie zawsze wysoki wynik będzie najlepszy – czasem gracz będzie chciał szybko odzyskać kość, aby użyć jej do innych celów, ale dopóki kość znajduje się na karcie postaci, nie można ponownie nią rzucić.

slup_ognia_polowy

Kiedy gracz pozyskuje przychylność postaci, umieszcza określony przez nią znacznik wyznania w mieście, z którego ta postać pochodzi. Następnie może zbudować tutaj swój skład handlowy. Dzięki temu będzie mógł sprzedawać swoje towary, kiedy następny raz przybije do portu w tym mieście. Budowanie składów w różnych miastach i utrzymywanie ich jak najdłużej jest kluczowe dla ustanowienia dochodowych szlaków handlowych – towary w każdym mieście mają inną cenę.

slup_ognia_sklad

Plan na lata

To tylko wierzchołek góry lodowej – czekają na was jeszcze niezwykłe i nieoczekiwane wydarzenia, wysyłanie misji handlowych, nagłe zmiany spowodowane odwróceniem się któregoś z graczy od swojego wyznania i konflikty religijne, wybuchające we wszystkich wielkich miastach. Zyskaj sojuszników na największych dworach renesansowej Europy, pomnażaj swoje składy i wpływy we wszystkich państwach. Wyznanie determinuje styl gry, ale to Twoje umiejętności zarządzania i handlu ostatecznie doprowadzą Cię do zwycięstwa. Załaduj towary na pokład i wypłyń do najważniejszych europejskich portów XVI w. już po wakacjach!