2 listopada 2021

Wampir: Maskarada – Dziedzictwo jak poprzez wieki tworzy się tryb legacy

 fb_post_800x1000_wampir_maskarada_dziedzictwo_tryblegacy

 

 

Wydaje nam się, że znamy otaczającą nas rzeczywistość. Zdarzają się oczywiście pewne niewiadome i nieścisłości, nad którymi wciąż pochylają się badacze, ale większości z nas raczej znane są pewne kluczowe wydarzenia historyczne oraz to jak i dlaczego wpłynęły one na dzieje ludzkości. W końcu nawet jeżeli ktoś nie jest zapaleńcem i pasjonatem w tym temacie, to i tak wystarczająco wiele razy wbijano nam to do głów w szkołach. I tak też wydaje nam się, że to my jesteśmy panami świata i kształtujemy go podług swojej woli.
Ale co jeśli bym ci powiedział, że nasz świat wcale nie jest taki jak nam się zawsze wydawało. Co jeśli wszystko co zapisano na kartach historii jest jedynie iluzją mającą utwierdzić nas w złudnym poczuciu kontroli… A tak naprawdę jesteśmy jak dzieci we mgle – jeno zabawkami, marionetkami i, cóż, trzodą dla o wiele potężniejszych istot skrywających się za zasłoną mistyfikacji.

Po długiej podróży pod osłoną nocy Wampir: Maskarada – Dziedzictwo jest już coraz bliżej naszych magazynów. Czas więc najwyższy, abyśmy zaprosili was na krótką wycieczkę do Świata Mroku i pokazali cóż takiego tym razem skrywa Maskarada.

Historię piszą zwycięzcy

Osadzona w popularnym uniwersum Świata Mroku, Wampir: Maskarada – Dziedzictwo jest rywalizacyjną grą typu legacy. Oznacza to, że będziecie grać w nią wielokrotnie, za każdym razem korzystając z nowych elementów, kart i naklejek, zależnych od podjętych decyzji. W grze wcielicie się w starożytne wampiry, które skryte w cieniu będą na przestrzeni 21 rozgrywek i 700 lat ludzkich i wampirzych dziejów dążyć do realizacji własnych pokrętnych celów, manipulując przy tym różnymi klanami. Każdy rozdział rozgrywany jest osobno i ma swojego zwycięzcę, ale jednocześnie stanowi część większej całości, zwanej kronikami.

Tu i teraz

Podczas swego wielowiekowego dążenia ku ostatecznemu zwycięstwu w każdej rozgrywce będziecie wysługiwać się i kierować poczynaniami jednego z 9 klanów znanych ze świata Wampira: Maskarady. Wzmacniając swoją linię krwi poprzez rekrutowanie śmiertelników i przemienianie ich w wampiry będziecie wpływać na wyniki konfliktów na 3 spośród 9 różnych dostępnych teatrów wojny. Każdy z nich rządzi się jednak swoimi prawami – z własnymi zasadami, efektami i sposobami punktacji – dlatego wybór śmiertelników, których zechcecie Spokrewnić będzie odgrywał kluczową rolę. Pozyskiwanie nowych wampirów będzie również poszerzało wachlarz waszych możliwości, pozwalając na zaskakiwanie przeciwników spiskami. Jednak to co się dzieje tu i teraz w pojedynczym rozdziale to tylko część większej całości, a wraz ze światem zmieniającym się pod wpływem waszych decyzji, sami też będziecie musieli się rozwijać i dostosowywać swoje strategie.

Na przestrzeni wieków

Kampania w Wampirze: Maskaradzie – Dziedzictwie reprezentuje kilkusetletni konflikt pomiędzy potężnymi, starożytnymi wampirami. W tej sięgającej Mrocznych Wieków walce o wpływy i władzę będziecie zza kulis pociągać za sznurki, z każdym kolejnym rozdziałem wpływając i kształtując otaczający świat, ale także sami będziecie musieli adaptować się do otaczającej was rzeczywistości. W samej grze odzwierciedla to system legacy stopniowo wprowadzający nowe elementy gry oraz zmieniający te już wykorzystywane za sprawą naklejek.

Dostępne w grze wampiry w wyniku waszych decyzji będą rosnąć w siłę, awansując do rangi ancillae i zdobywając nowe zdolności, które przy odpowiedniej dozie planowania mogą diametralnie zmienić sytuację na planszy. Wampiryczne klany, którymi przyjdzie wam kierować nie tkwią zatrzymane w czasie i również będą rozwijały się na przestrzeni wieków, zwiększając swoją skuteczność i jeszcze bardziej poszerzając wachlarz możliwości. W wyniku waszych sukcesów – i porażek – będziecie mogli odblokowywać nowych przywódców oraz odzwierciedlające charakterystykę każdego klanu spiski, czyniąc je coraz silniejszymi i z biegiem czasu umożliwiając im osiągnięcie pełnego potencjału. Musicie jednak pamiętać, że świat żyje i ewoluuje czy tego chcecie czy nie, a wasz prawdziwy cel znajduje się daleko przed wami. Rozwinięcie klanu czy postaci tak, by dominować konflikty w danej erze i sztywne trzymanie się sprawdzonej strategii może niekoniecznie sprawdzać się, gdy w kolejnych rozdziałach zmienią się teatry wojny i rządzące nimi zasady. Dodatkowo, niezależnie czy mówimy o klanach czy pojedynczych wampirach, te potężne istoty nie są związane z wami przysięgą wiecznej lojalności w ramach kampanii i równie dobrze w kolejnych rozgrywkach mogą stanąć po przeciwnej stronie barykady…

W annałach historii

Dostępne w grze postacie, klany czy zmieniające się pola bitew to jednak nie jedyne – i wbrew pozorom, nie kluczowe – elementy rozwoju w ramach kampanii. Wygrywanie pojedynczych rozdziałów jest zapewne satysfakcjonujące i niezaprzeczalnie pomocne (zwiększając szansę zwycięzcy na to, że będzie miał wpływ na końcową punktację), jednak o ostatecznym triumfie zadecyduje rozwój waszej postaci oraz to, jak na przestrzeni wieków ukształtowaliście świat.

Jak już wcześniej wspominaliśmy, w kampanii Wampira: Maskarady – Dziedzictwa wcielicie się w starożytne wampiry reprezentowane przez wasze arkusze postaci, stanowiące ukłon w kierunku RPGowych korzeni Świata Mroku. W ramach każdego rozdziału będziecie mieli szansę realizować zmieniające się wraz z biegiem historii cele – te w ramach nagrody umożliwią wam zdecydowanie o sposobie rozwiązania pewnych dylematów i rozwinięciu jednej ze swoich cech lub dyscyplin. Sama kampania podzielona jest na składające się z trzech rozdziałów ery, których końce stanowią punkty zwrotne historii i, co ważniejsze, waszej walki o wpływy i potęgę. Podobnie jak w przypadku celów danego rozdziału, zdominowanie danej ery umożliwi zwycięzcy zdecydować o ostatecznym wyniku konfliktu rozgrywającego się na danym teatrze wojny. W tym przypadku jednak, nie przekłada się to na rozwój postaci gracza, lecz na kształtowanie świata na przestrzeni wieków, bezpośrednio powiązane z końcową punktacją kronik i definiowaniem wartości punktowej każdej z cech. To od was i od waszych decyzji zależeć będzie, czy w wykreowanym przez was świecie więcej zyskacie okrucieństwem czy łaską, czy lepiej zacieśniać więzy ze śmiertelnikami, czy jednak trzymać się bliżej społeczności Spokrewnionych, czy w końcu które stronnictwo rozliczy poczynania wampirów.

wampir_maskarada_dziedzictwo_elementy_3d_mockup

Historia kołem się toczy

Tryb kampanii w Wampirze: Maskaradzie – Dziedzictwie jest przewidziany na solidną liczbę rozgrywek. Jednak aspekt mechaniki legacy w tym przypadku nie przekłada się na to, że jest to tytuł jednorazowy, a po zakończeniu kronik nada się jedynie do bezużytecznego tkwienia na półce. Dzięki zawartemu trybowi pojedynczej rozgrywki wraz z dedykowanymi elementami zakończenie kampanii nie wiąże się z koniecznością rozstania ze Światem Mroku. Z takiego wariantu możecie skorzystać w dowolnym momencie, przed, po lub w trakcie kronik. Jednocześnie wraz z waszymi postępami i rozwojem gry w ramach kampanii sama pojedyncza rozgrywka również będzie ewoluować. W miarę odkrywania i dodawania nowych elementów nabierze ona głębi i umożliwi realizowanie niedostępnych wcześniej strategii. Nawet wasze decyzje i zagrania – z pozoru proste i oczywiste w przypadku „świeżej” wersji gry – będą wymagały ponownego przemyślenia, gdy dana akcja będzie mogła pociągnąć za sobą kaskadę różnych efektów a każdy z klanów zyska dodatkowe spiski do swojej dyspozycji.

Jeżeli jednak wolelibyście na potrzeby luźnej rozgrywki przywrócić grę do jej bazowej formy, czy też chcielibyście ponownie rozegrać kroniki – tym razem próbując innego podejścia, inaczej rozwijając postacie czy też w inny sposób kształtując grę pod optymalne prowadzenie innego klanu – to również nic straconego! Wraz z samym Wampirem: Maskaradą – Dziedzictwem w naszej ofercie pojawią się także dedykowane grze pakiety resetujące. W tym niepozornym pudełeczku znajdziecie komplet kart podstawowych postaci oraz wszystkie arkusze naklejek niezbędne do przywrócenia gry do stanu początkowego oraz ponownego odbycia podróży poprzez wieki.