13 października 2016

Walka w Star Wars: Przeznaczenie

swd01-03_boxes

Z bagien i strzelistej architektury Naboo do lasów Endora i pustynnych piasków Jakku – saga Star Wars zaprasza do przygody w pełni uformowanym uniwersum, wypełnionym życiem i przygodami. Ze Star Wars: Przeznaczenie pojawia się szansa rozegrania każdej bitwy, używając ulubionych Bohaterów lub Złoczyńców z całej serii!
We wcześniejszej zapowiedzi przedstawiliśmy karty i kości dla obu stron, używanych do walki z przeciwnikiem w grze Star Wars: Przeznaczenie. Teraz przyjrzymy się tym informacjom bliżej, pokazując na przykładach jak głęboka strategia leży za eleganckimi regułami gry.

swd01_layout-1024x356

Pierwsze shoty za płoty

Każda z rund rozgrywanych w grze Star Wars: Przeznaczenie jest dynamiczną walką mającą na celu pokonanie drużyny oponenta. Każda tura zawiera pojedynczą akcję, po której następuje odpowiedź akcją przeciwnika. Tak jak w blasterowej potyczce lub pojedynku na miecze świetlne, dopasowanie czasu uderzeń i akcji jest istotą zwycięstwa.

swd02_rey       SWD01_finn_good
Oto przykładowa rozgrywka w grze Star Wars: Przeznaczenie między dwoma graczami, po tym jak otworzyli swoje zestawy startowe. Tom gra elitarną wersją Rey (Przebudzenie, 38) oraz normalną wersją Finna (Przebudzenie, 45) – karty tych postaci oraz ich kości są rozłożone przed nim. Umiejętność Rey pozwala Tomowi poruszać się szybciej, korzystając z dodatkowej akcji za każdym razem, gdy zagrywa na nią ulepszeniem. Finn za to może otrzymać dowolne ulepszenie typu broń, bez względu na ograniczenia. Dodatkowo, Tom wygrał w rzucie kośćmi na początku gry i postanowił użyć swojego pola walki – Cmentarzyska Statków (Przebudzenie, 174), które może pozwolić mu na ponowne użycie ulepszeń i kart wsparcia.

swd01_kylo_ren        swd01_first_order_stormtrooper
Przeciwnik Toma, Kate, korzysta z elitarnej wersji Kylo Rena (Przebudzenie, 11) oraz Szturmowca Najwyższego Porządku (Przebudzenie, 2). Kylo Ren ma specjalną umiejętność, która pozwala Kate podejrzeć dowolna kartę z ręki jej przeciwnika i zadać wybranej postaci obrażenia w ilości równej kosztowi podejrzanej karty. Szturmowiec Najwyższego Porządku nie posiada natomiast specjalnych umiejętności, ale może być bardzo użyteczny podczas szybkiego zadawania większej ilości obrażeń. Dodatkowo, ponieważ pole walki Kate nie zostało wybrane podczas przygotowań, otrzymuje dwie osłony, które umieszcza na Kylo Renie.

swd01_diagram_1

W tym momencie miecze świetlne są zapalane, blastery wymierzają cel i walka się rozpoczyna. Ponieważ Tom kontroluje pole bitwy, zaczyna pierwszy. Decyduje się podjąć wczesną ofensywę, więc aktywuje postać Finna, wyczerpując jego kartę i rzucając kością. Wynikiem rzutu jest jeden punkt obrażeń dystansowych, które będzie mógł wykorzystać na akcję w przyszłej turze. Teraz nadchodzi jednak kolej Kate.
Kate widzi, że Tom próbuje zacząć od obrażeń, więc decyduje się na obronę, zanim rozpocznie kontratak. Wykonuje zatem akcję, wyciągając z ręki kartę Kryć się! (Przebudzenie, 157). Ta karta umożliwia jej nadanie dowolnej postaci osłony i może być zagrana bez kosztów. Kate kładzie żeton osłony na Szturmowcu Najwyższego Porządku, ponieważ Kylo Ren posiada już dwa. Kryć się! jest kartą wydarzenia, więc po rozpatrzeniu efektu zostaje odrzucona i następuje kolej Toma.

swd01_diagram_2

Teraz Tom musi rozważyć swój następny ruch. Ma tylko dwa zasoby i choć może rzucić kością, by zdobyć ich więcej, jest skłonny odrzucić karty, by zadać wczesne uderzenie. Na ręku ma dwie karty, które może zagrać – pierwszą są Szaty Jedi (Przebudzenie, 40). To ulepszenie nie pomoże jego ofensywie, ale doda jego postaci osłonę oraz da mu dostęp do kilku symboli skupienia. Symbole skupienia pozwalają obrócić kość na dowolną stronę, co jest istotne dla uzyskania oczekiwanych rezultatów. Z drugiej strony, Tom mógłby zachować zasoby, aby później zagrać Śmiałą ucieczkę (Przebudzenie, 126). To wydarzenie pozwoliłoby mu przerzucić dowolną liczbę kości Kate i usunąć kość pokazującą puste pole.
Tom po namyśle dochodzi do wniosku, że oszczędzenie zasobów na Śmiałą ucieczkę jest bardziej ruchem obronnym, podczas gdy Szaty Jedi mogą umożliwić mu zadanie dodatkowych obrażeń postaciom Kate. Zagrywa zatem Szatami Jedi, ulepszając Rey, płaci dwa zasoby i umieszcza kość Szat Jedi na karcie, dodając dwie osłony Rey za umiejętność na Szatach Jedi. Normalnie byłby to koniec tury Toma, ale specjalna umiejętność Rey to: „Po tym, jak zagrasz na tę postać dowolne ulepszenie, możesz wykonać jedną dodatkową akcję”. Tom wykorzystuje akcję, uaktywniając Rey i rzucając jej trzema kośćmi – dwiema kośćmi postaci i jedną kością Szat Jedi. Wyrzuca puste pole, dwa obrażenia wręcz oraz zasób. Nie jest to tak wysoki wynik, jakiego się spodziewał, ale być może będzie mógł go zmienić w kolejnej turze.
Kate cieszy się, widząc, że obrażenia nie są duże i decyduje się przygotować teren pod swoje własne ataki. Aktywuje Szturmowca Najwyższego Porządku i rzuca jego kością, wyrzucając dwa obrażenia dystansowe, o ile zapłaci jeden zasób za użycie kości. Kate będzie musiała się zastanowić, czy zapłacenie zasobu jest warte zyskania dodatkowych obrażeń, ale na razie jest kolej Toma.

swd01_diagram_3

Tom rozpoczyna atak, wykorzystując obrażenia dystansowe Finna. Zadaje jeden punkt obrażeń dystansowych Szturmowcowi Najwyższego Porządku, jednak osłona z akcji Kryć się! absorbuje atak. Następnie Tom usuwa kość Finna ze swojej puli i umieszcza z powrotem na karcie.
W czasie swojej tury Kate decyduje, że dodatkowe obrażenia są warte zapłacenia zasobu. Kate zużywa zatem jeden zasób, rozpatruje obrażenia dystansowe na kości Szturmowca Najwyższego Porządku i zadaje dwa punkty obrażeń Finnowi. Żywotność każdej postaci widnieje w prawym górnym rogu karty – jeśli Finn otrzyma jeszcze  osiem punktów obrażeń, zostanie pokonany.

swd01_diagram_4

Tom decyduje się na przerzucenie kilku kości i jako akcję w swojej turze odrzuca kartę Rzut Mocą (Przebudzenie, 57), której i tak nie byłby w stanie użyć przez kilka najbliższych rund. Wybiera zmianę wyniku kości pokazujących puste pole oraz symbol zasobu i wyrzuca jedno obrażenie wręcz oraz zakłócenie.
Kate widzi, że Tom wyrzucił zakłócenie, które może usunąć jeden z jej zasobów, i decyduje się zagrać wydarzenie – jeśli będzie czekać, może stracić i zasób, i szansę. Płaci więc ostatnim zasobem, by zagrać Użycie Mocy (Przebudzenie, 149). Do zagrania tego wydarzenia, Kate musi również wyznaczyć niebieską postać, co znaczy, że musi mieć niebieską postać obecnie w grze. Kate wyznacza Kylo Rena i decyduje się obrócić kość Rey wskazującą jedno obrażenie wręcz na puste pole, unieszkodliwiając atak wręcz Toma.

swd01_diagram_5

Tom rozważa odrzucenie kolejnej karty w celu ponownego przerzucenia kości, ale ostatecznie uznaje, że karty, które ma na ręce, są zbyt cenne. W zamian używa swojej akcji, by zająć pole walki, rozpatrzyć zdolność zajęcia i cofnąć Rzut Mocą na wierzch talii. Przez zajęcie pola bitwy Tom zyskał gwarancję, że zaatakuje od razu w swojej następnej turze, ale jednocześnie do końca rundy automatycznie pasuje we wszystkich swoich kolejnych akcjach.
Kate ma teraz wolną rękę, więc swoją akcję wykorzystuje na aktywację Kylo Rena i rozpatrzenie jego kości, zanim również spasuje. Kiedy oboje graczy kolejno spasowało, następuje krótka faza utrzymania. W tej fazie wszystkie wyczerpane karty zostają przygotowane, a wszystkie kości pozostałe w puli kości wracają na swoje karty. Tom i Kate mają również szansę odrzucić z ręki karty, których nie chcą, przed dobraniem maksymalnie pięciu kart i zebraniem dwóch zasobów. Teraz wszystko jest przygotowane do rozpoczęcia następnej rundy.

Do gry wejść musisz

Każda gra, każda runda i każda tura Star Wars: Przeznaczenie wymaga podjęcia tak samo ciężkich wyborów strategicznych. Kiedy jest właściwy czas na aktywację postaci? Czy karty na ręce powinny być zagrane czy zachowane na przerzucenie kości? Kiedy zająć pole bitwy? Odpowiedzi na te pytania oraz charakter strategii zaważą o Twoich szansach na zwycięstwo.