11 czerwca 2013

Twórz i kontroluj

tworzyc_i_kontrolowac

Runnerzy sądzą, że ich kradzieże są sprytne. Myślą, że mogą pokonać nas w naszej własnej grze. Takie myśli to głupota. Kierujemy przemysłem wartym miliardy kredytów i będziemy odpowiednio zabezpieczać swoje aktywa.”
- Dyrektor Haas

Z przyjemnością informujemy, że nakładem naszego wydawnictwa ukaże się pierwsze duże rozszerzenie do gry karcianej Android: Netrunner, zatytułowane Tworzyć i kontrolować.

Kto stworzy przyszłość? W rozszerzeniu Tworzyć i kontrolować pojawi się nowa grupa enigmatycznych Kształcerzy, którzy staną przeciwko najnowszym i najlepszym zdobyczom Haas-Bioroid z dziedziny sztucznej inteligencji, wydajności i ochrony. Każda z 55 nowych kart (z których każda wystąpi w trzech kopiach) otworzy nowe możliwości planowania strategii i zwiększy stawkę w grze o wartościowe projekty i przyszłość którą może przynieść ich realizacja.

Inspirowani niedawnym sukcesem swoich najnowszych bioroidów, zarządcy Hass-Bioroid obierają śmiały kierunek rozwoju swojej firmy. W dalszym ciągu pozostając korporacją nastawioną głównie na obronę, w rozszerzeniu Tworzyć i kontrolować pozwalają sobie na odrobinę ryzyka, ponieważ jego podjęcie wiąże się z ogromnymi korzyściami. Nowy lód, aktywa i operacje pozwalają Hass-Bioroid na opracowywanie zupełnie nowych projektów, a trzy nowe tożsamości zapewniają jeszcze więcej możliwości podczas projektowania talii.

Dla tych Kształcerzy, którzy traktują majstrowanie przy programach i sprzęcie z niemal religijnym fanatyzmem, skoki są czymś więcej niż kredyty i mniej agresywne niż proste niszczenie korporacyjnej własności. Kształcerze traktują skoki jako rodzaj sztuki, a siebie widzą jako artystów. Z pełnym asortymentem nowego sprzętu, programów, zasobów i wydarzeń, trzech nowych Kształcerzy z rozszerzenia Tworzyć i kontrolować przypomina o słowach wypowiedzianych niegdyś przez Pabla Picassa: „Każdy akt tworzenia jest aktem niszczenia”.

Tworzyć i kontrolować skupia się na starciach pomiędzy tymi dwoma frakcjami, ale każdy z graczy chętnie wygospodaruje punkty wpływu na nowe karty aby wykorzystać je w innych frakcjach, a także znajdzie zastosowanie dla dwudziestu siedmiu kart neutralnych, które pozwolą wzmocnić każdą talię.

wachlarz

Rozbieżne osobowości

Dodanie kart tożsamości do gry Android: Netrunner było jedną z największych modyfikacji wprowadzonych do mechaniki oryginalnego Netrunnera Richarda Garfielda. Wraz z wprowadzeniem różnych rozmiarów talii i limitów wpływu oraz specjalnych zdolności, każda karta tożsamości wymusza na graczach różne style gry i elastyczne podejście do budowania talii, co z kolei znacząco wpływa na różnorodności poszczególnych talii i rozgrywek. Dzięki temu możliwe było również wprowadzenie strategii charakterystycznych dla poszczególnych frakcji i tożsamości.

Pierwszy cykl dodatków – Cykl Genesis – wprowadził po jednej nowej tożsamości dla każdej frakcji, dzięki czemu rzucił światło na nowe indywidualne cele każdej frakcji, pomimo tego, że pozostały one wierne swoim głównym założeniom. Tworzyć i kontrolować pozwala odkryć kolejne tajemnice struktur Hass-Bioroid i lepiej poznać dziwną zbieraninę runnerów, zwanych Kształcerzami, dzięki sześciu nowym kartom tożsamości: po trzy karty dla każdej z dwóch frakcji.

Tak jak Biotyka na zamówienie i Rielle „Kit” Peddler, pozostałe z nowych tożsamości pozwalają na wykorzystanie zupełnie nowych pomysłów przy tworzeniu talii.

Czy tworząc swoją firmę nie warto pomyśleć o korzyściach, które przyniesie współpraca z zewnętrznymi partnerami? Jeden z oddziałów Haas-Bioroid – Biotyka na zamówienie – wierzy, że wykorzystanie wpływu to klucz do sukcesu. Bardziej otwarci na wymianę danych pomiędzy korporacjami niż inne oddziały HB, zyskują dostęp do potężniejszego i wydajniejszego lodu, upgrade’ów, aktywów i operacji zaprojektowanych przez NBN i Weyland Consortium. Ponieważ pole działania Biotyki na zamówienie cześciowo pokrywa się z działalnością Jinteki, aktualnie nie zachodzi między nimi wymiana danych.

biotyka_na_zamowienie

Każdy lód jest zbudowany inaczej, ale większość wpisuje się w jeden z trzech archetypów: strażnik, bariera albo brama kodowa. W związku z tym, runnerzy uczą się jak działają fragmenty kodu tych rodzajów lodu i projektują programy które je zablokują. Strażnicy są najbardziej agresywnym rodzajem lodu, więc runnerzy projektują lodołamacze które pozwolą im się przez nich prześlizgnąć lub po prostu ich „złamać”. Bariery stoją pomiędzy runnerem a jego celem, dlatego trzeba się przez nie przebić lub je przeskoczyć. Ostatni rodzaj – bramy kodowe – to swoisty rodzaj łamigłówki. Zmieniają one podejścia runnera do serwera, i dopóki runner nie będzie w stanie ich „rozwiązać”, skok wymyka mu się spod kontroli. A co jeśli uda się zobaczyć taką łamigłówkę w każdym rodzaju lodu? Wtedy, tak jak potrafi robić to Rielle „Kit” Peddler”, można niewielką ilością narzędzi skutecznie przebijać się na korporacyjne serwery. Czas zaoszczędzony dzięki temu podczas budowy talii można przeznaczyć na kilka dodatkowych skoków.

rielle_kit_peddler

Większy zestaw cyfrowych narzędzi

Haas-Bioroid i Kształcerze otrzymają w rozszerzeniu Tworzyć i kontrolować potężny zastrzyk nowości, ale pozostałe frakcje, wykorzystując punkty wpływu, również będą miały szerokie pole do eksperymentów z nowymi kartami.

Poza dwudziestoma siedmioma neutralnymi kartami, w rozszerzeniu znajdą się też inne karty, o niskich kosztach wpływu, a jednocześnie zapewniające potężne efekty, takie jak Centrum Przebudzenia i Paricia.

Biorąc pod uwagę jak niewielkim kosztem możliwe będzie zdobycie potężnych bioroidów HB, każda korporacja powinna rozważyć użycie Centrum Przebudzenia do ochrony swoich kluczowych serwerów. Kiedy jest ono rezowane w celu ochrony centralnych serwerów przed powtarzającymi się skokami lub zdalnego serwera z ważnym projektem, stanowi naprawdę poważne zagrożenie dla runnera zadufanego w sobie lub po prostu na tyle głupiego by próbować się włamać na tak chroniony serwer. Nawet pomimo tego, że zmusza korporację do kasowania lodu po spotkaniu, Centrum Przebudzenia pozwala na zrezowanie lodu, na który normalnie nie starczyło by kredytów, i co więcej, korp może zrezować lód wiedząc, jakie programy i ile kredytów posiada runner na spotkanie z tym lodem. Czy ten element zaskoczenia i uniwersalność jest warta dwóch kredytów? Bez dwóch zdań.

centrum_przebudzenia

Jedno z najbardziej prawdziwych stwierdzeń dotyczących Kształcerzy mówi, że posiadają oni programy na prawie każdą ewentualność. W rozszerzeniu Tworzyć i kontrolować znajdujemy prosty przykład na potwierdzenie tej teorii w postaci programu, który na pewno znajdzie miejsce w niejednej talii. Paricia, nazwany od inkaskiego boga, który sprowadził na świat powódź niemal niszczącą całą ludzkość, jest programem o koszcie zero i wymagającym tylko jednej jednostki pamięci. W zamian zapewnia dwa odnawialne kredyty, które posłużą do kasowania aktywów. Mądrze użyte, te kredyty pozwolą skutecznie spowolnić zwiększanie się stanu konta korporacji i przechylić równowagę ekonomiczną na stronę runnera.

paricia

To tylko kilka przykładów kart jakie znajdą się w rozszerzeniu Tworzyć i kontrolować, dzięki którym rozgrywka stanie się jeszcze bardziej wymagająca i emocjonująca. Premiera rozszerzenia już wkrótce, a tymczasem już teraz można przygotowywać się do kolejnego etapu cybernetycznych zmagań!