Stwórz i wydaj swoją grę w 8 krokach
To tylko niektóre gry z konkursu! |
Jeśli myślałeś o zaprojektowaniu swojej własnej gry, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać, to dobrze trafiłeś. Dzisiaj poprowadzimy Cię przez kilka punktów procesu projektowania i testowania, który (mamy nadzieję!) zakończy się wydaniem świetnej produkcji. Swoje prototypy możecie wysyłać do nas na konkurs do końca czerwca. Gotowy? Zaczynamy!
1. Wybierz klimat
Warto zacząć od ogółu i krok po kroku precyzować swoją wizję. Chciałbyś stworzyć grę w konwencji mrocznego fantasy? Niewybaczającego błędów science-fiction? Osadzoną w dzisiejszych czasach?
My dla naszej gry wybieramy sielankowe fantasy – smoki, rycerze, baśniowe królestwa i piękne księżniczki. Grunt to klimat!
2. Temat i cel
To najważniejszy moment projektowania gry. Dobrze zastanów się, o czym będzie gra. Postaraj się opisać temat i cel gry możliwie prosto i w kilku słowach. Im bardziej precyzyjnie określisz, o co ma chodzić w grze, tym łatwiej będzie Ci potem rozbudować swój pomysł.
W naszej grze gracze będą smokami, które chcą porwać wszystkie księżniczki. Smok, który w swojej jamie będzie miał 3 księżniczki, wygrywa grę.
3. Zastanów się, co musisz uwzględnić
Przemyśl swój pomysł i zastanów się, co będzie działo się w grze. Jeśli tworzysz arenę gladiatorów, to na pewno będziesz musiał zaprojektować system walki, ruchu i mnóstwo interakcji. Gra o pasterzach będzie wymagać zaprojektowania systemu zarządzania stadem i zagrożeń dla owiec.
W naszej grze będziemy musieli zaprojektować bazowy system porywania księżniczek (ogólna mechanika), rycerzy ratujących księżniczki (mechanika poruszania rycerzami) i interakcje między graczami (podkradanie sobie księżniczek?).
4. Wybierz mechanikę
Możesz zaprojektować swoją własną, oryginalną mechanikę lub skorzystać z czegoś już dobrze przetestowanego. Najwięcej zabawy i kreatywności leży we wdrożeniu systemu do gry. Może Twoja gra o walkach robotów z dinozaurami skorzysta z mechaniki kościanej, a może zdecydujesz się zrobić z niej grę zręcznościową? Spis wszystkich popularnych mechanik znajdziesz na stronie Board Game Geek w tym miejscu.
Gra o smokach i księżniczkach wykorzysta prostą mechanikę licytacji. Plansza będzie podzielona na kilka stref, a gracze będą licytować, w której strefie będą chcieli wykonać działanie i porwać księżniczkę.
5. Zrób prosty prototyp
Pamiętaj, że na tym etapie jeszcze nie wszystko będzie działać i nie przejmuj się tym. To pierwszy prototyp Twojej gry – bądź z niego dumny i sprawdzaj różne możliwości. Zajmij się przede wszystkim swoim głównym pomysłem – kiedy dopracujesz już oś gry, skup się na rozbudowaniu jej o dodatkowe elementy.
Sprawdziliśmy już porywanie księżniczek i wyprawy błędnych rycerzy – okazało się, że działa to bez zarzutu, ale gra była zbyt przewidywalna. Trzeba będzie coś z tym zrobić!
6. Testuj, usprawniaj, ulepszaj
Nic dodać, nic ująć. Najlepiej rozbudowywać swoją grę w testach. Nie oznacza to, że musisz rozgrywać całe partie w swój kruchy jeszcze prototyp. Jeśli uważasz, że system walki zawodzi – przetestuj samą część dotyczącą walki i postaraj się w jakiś sposób ją usprawnić.
Po sprawdzeniu kilku opcji, rozszerzyliśmy nieco licytację – teraz gracz, który wygra licytację w danej strefie, może albo zaatakować zamek, albo przenieść rycerza, albo wykorzystać specjalną zdolność strefy. Gra zaczyna nabierać rumieńców.
7. Czas podsumowania
Po tylu partiach masz pewnie setki uwag od siebie i swoich znajomych. Wypisz wszystkie, zwróć uwagę na te, które najczęściej się pojawiały, i na momenty, które sprawiały, że dalsza rozgrywka nie miała sensu. Kiedy gracze się blokowali? Czy oczekiwanie na swoją turę trwało zbyt długo? Czy w którymś momencie gracz musiał spasować swoją kolejkę, ponieważ nie mógł nic zrobić? Teraz jest czas, żeby spróbować rozwiązać te problemy i wykonać nowy prototyp.
Okazało się, że gracze w ciągu kilku pierwszych tur świetnie się bawili, podrzucając sobie rycerzy, ale szybko okazywało się, że interakcji w grze jest za mało. Daliśmy więc graczom możliwość organizowania i wysyłania band goblinów, które utrudniały licytację w danym rejonie, lub mogły nękać smoka w jego jamie. Gobliny są reprezentowane przez karty, aby zwiększyć ilość dostępnych możliwości.
8. Wyślij grę na konkurs i wydaj ją z nami!
Konkurs trwa! Wyślij opracowaną przez siebie grę do nas i wygraj świetnie nagrody. Jeśli prototyp nam się spodoba, zaprosimy Cię na rozmowę o możliwym wydaniu gry. Wszystkie szczegóły dotyczące konkursu i tego, na jaki adres należy wysłać grę znajdziesz na stronie konkursu.
Nie wyślemy „Smoków i księżniczek” na swój konkurs, ale może jeszcze usłyszycie o naszym prototypie ;)
Zagrałem, wygrałem, wydałem
To wszystko. Proces tworzenia gry jest prosty, ale trzeba wykazać się cierpliwością i trzymać się ustalonych konceptów. Pamiętaj, żeby nie zrażać się, kiedy coś nie będzie działać. Zawsze próbuj naprawiać, ulepszać i dostosowywać swoje pomysły, rezygnuj z nich tylko w ostateczności. Czekamy na Twoją grę!