19 czerwca 2017

Stwórz i wydaj swoją grę w 8 krokach

andro_ang Age_of_Thieves_pudelko_wieczko_PL
To tylko niektóre gry z konkursu!

Jeśli myślałeś o zaprojektowaniu swojej własnej gry, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać, to dobrze trafiłeś. Dzisiaj poprowadzimy Cię przez kilka punktów procesu projektowania i testowania, który (mamy nadzieję!) zakończy się wydaniem świetnej produkcji. Swoje prototypy możecie wysyłać do nas na konkurs do końca czerwca. Gotowy? Zaczynamy!

1. Wybierz klimat

Warto zacząć od ogółu i krok po kroku precyzować swoją wizję. Chciałbyś stworzyć grę w konwencji mrocznego fantasy? Niewybaczającego błędów science-fiction? Osadzoną w dzisiejszych czasach?

My dla naszej gry wybieramy sielankowe fantasy – smoki, rycerze, baśniowe królestwa i piękne księżniczki. Grunt to klimat!

!obcy_IMG_7009

A może księżniczki sci-fi?

2. Temat i cel

!smok_IMG_7014

To najważniejszy moment projektowania gry. Dobrze zastanów się, o czym będzie gra. Postaraj się opisać temat i cel gry możliwie prosto i w kilku słowach. Im bardziej precyzyjnie określisz, o co ma chodzić w grze, tym łatwiej będzie Ci potem rozbudować swój pomysł.

W naszej grze gracze będą smokami, które chcą porwać wszystkie księżniczki. Smok, który w swojej jamie będzie miał 3 księżniczki, wygrywa grę.

3. Zastanów się, co musisz uwzględnić

Przemyśl swój pomysł i zastanów się, co będzie działo się w grze. Jeśli tworzysz arenę gladiatorów, to na pewno będziesz musiał zaprojektować system walki, ruchu i mnóstwo interakcji. Gra o pasterzach będzie wymagać zaprojektowania systemu zarządzania stadem i zagrożeń dla owiec.

W naszej grze będziemy musieli zaprojektować bazowy system porywania księżniczek (ogólna mechanika), rycerzy ratujących księżniczki (mechanika poruszania rycerzami) i interakcje między graczami (podkradanie sobie księżniczek?).

4. Wybierz mechanikę

Możesz zaprojektować swoją własną, oryginalną mechanikę lub skorzystać z czegoś już dobrze przetestowanego. Najwięcej zabawy i kreatywności leży we wdrożeniu systemu do gry. Może Twoja gra o walkach robotów z dinozaurami skorzysta z mechaniki kościanej, a może zdecydujesz się zrobić z niej grę zręcznościową? Spis wszystkich popularnych mechanik znajdziesz na stronie Board Game Geek w tym miejscu.

Gra o smokach i księżniczkach wykorzysta prostą mechanikę licytacji. Plansza będzie podzielona na kilka stref, a gracze będą licytować, w której strefie będą chcieli wykonać działanie i porwać księżniczkę.

5. Zrób prosty prototyp

Pamiętaj, że na tym etapie jeszcze nie wszystko będzie działać i nie przejmuj się tym. To pierwszy prototyp Twojej gry – bądź z niego dumny i sprawdzaj różne możliwości. Zajmij się przede wszystkim swoim głównym pomysłem – kiedy dopracujesz już oś gry, skup się na rozbudowaniu jej o dodatkowe elementy.

Sprawdziliśmy już porywanie księżniczek i wyprawy błędnych rycerzy – okazało się, że działa to bez zarzutu, ale gra była zbyt przewidywalna. Trzeba będzie coś z tym zrobić!

6. Testuj, usprawniaj, ulepszaj

Nic dodać, nic ująć. Najlepiej rozbudowywać swoją grę w testach. Nie oznacza to, że musisz rozgrywać całe partie w swój kruchy jeszcze prototyp. Jeśli uważasz, że system walki zawodzi – przetestuj samą część dotyczącą walki i postaraj się w jakiś sposób ją usprawnić.

Po sprawdzeniu kilku opcji, rozszerzyliśmy nieco licytację – teraz gracz, który wygra licytację w danej strefie, może albo zaatakować zamek, albo przenieść rycerza, albo wykorzystać specjalną zdolność strefy. Gra zaczyna nabierać rumieńców.

!straznicy_IMG_7012

Smokobójcy wyruszają na łowy.

7. Czas podsumowania

Po tylu partiach masz pewnie setki uwag od siebie i swoich znajomych. Wypisz wszystkie, zwróć uwagę na te, które najczęściej się pojawiały, i na momenty, które sprawiały, że dalsza rozgrywka nie miała sensu. Kiedy gracze się blokowali? Czy oczekiwanie na swoją turę trwało zbyt długo? Czy w którymś momencie gracz musiał spasować swoją kolejkę, ponieważ nie mógł nic zrobić? Teraz jest czas, żeby spróbować rozwiązać te problemy i wykonać nowy prototyp.

Okazało się, że gracze w ciągu kilku pierwszych tur świetnie się bawili, podrzucając sobie rycerzy, ale szybko okazywało się, że interakcji w grze jest za mało. Daliśmy więc graczom możliwość organizowania i wysyłania band goblinów, które utrudniały licytację w danym rejonie, lub mogły nękać smoka w jego jamie. Gobliny są reprezentowane przez karty, aby zwiększyć ilość dostępnych możliwości.

8. Wyślij grę na konkurs i wydaj ją z nami!

Konkurs trwa! Wyślij opracowaną przez siebie grę do nas i wygraj świetnie nagrody. Jeśli prototyp nam się spodoba, zaprosimy Cię na rozmowę o możliwym wydaniu gry. Wszystkie szczegóły dotyczące konkursu i tego, na jaki adres należy wysłać grę znajdziesz na stronie konkursu.

Nie wyślemy „Smoków i księżniczek” na swój konkurs, ale może jeszcze usłyszycie o naszym prototypie ;)

Zagrałem, wygrałem, wydałem

To wszystko. Proces tworzenia gry jest prosty, ale trzeba wykazać się cierpliwością i trzymać się ustalonych konceptów. Pamiętaj, żeby nie zrażać się, kiedy coś nie będzie działać. Zawsze próbuj naprawiać, ulepszać i dostosowywać swoje pomysły, rezygnuj z nich tylko w ostateczności. Czekamy na Twoją grę!