17 września 2013

Strach przed codziennością

lek_i_odraza

„Czy jeden głos robi różnicę? Pewnie nie, ale to nie powstrzyma mnie przed próbowaniem. To co GRNDL robi ze środowiskiem jest po prostu zbrodnią.”
- Tallie Perrault

Z przyjemnością informujemy, że nakładem naszego wydawnictwa ukaże się piąty Pakiet Danych z drugiego cyklu dodatków do gry Android: Netrunner, zatytułowany Lęk i Odraza.

Świat przyszłości w grze Android: Netrunner jest pełny ogromnych rozbieżności pomiędzy biedą a wielkimi osiągnięciami. Megakorporacje, takie jak Jinteki, Haas-Bioroid czy NBN wynalazły takie technologie jak modyfikowanie genów, produkcję bioroidów, interfejsy mózg-maszyna i inne zaawansowane wynalazki, które wcześniej pojawiały się tylko w science-fiction. Ponieważ dzięki nim następuje ciągły postęp technologiczny, korporacje są przynajmniej częściowo odpowiedzialne za wprowadzanie polityki socjalnej, która zmusza niezliczone masy do życia w przeludnionych, niezdrowych warunkach. Przeniosły niezliczone marzenia do rzeczywistości, ale stworzyły przy tym świat gdzie te marzenia są niesamowicie odległe od codzienności miliardowych rzesz zwykłych ludzi. Ta ogromna populacja żyje w cieniu wyniosłych siedzib korporacji, i podczas gry wąskie grono wybranych może rozważać jak technologia pomoże im osiągnąć nieśmiertelność, znacząca większość doświadcza przyziemnej rozpaczy, strachu przed utratą pracy i nienawiści wobec swojego statusu społecznego podczas swojej codziennej walki w wojnie o przetrwanie.

Sześćdziesiąt nowych kart w Lęku i Odrazie (po trzy sztuki każdej z dwudziestu kart) przenosi tą podzieloną rzeczywistość do rozgrywki w Android: Netrunner. Z jednej strony znajdą się takie wyniszczające podmioty gospodarcze jak GRNDL, z drugiej przedstawiciele stłamszonych i strachliwych mas. Ale są też inne grupy, i pomimo tego że wielu obawia się mówić o problemach, runnerzy, a także osobistości takie jak Tallie Perrault nie boją się działać.

wachlarz

Niech płacą

Megakorporacje w grze Andoid: Netrunner otwarły ludzkości drogę do układu słonecznego i jego zasobów, a zaraz po tym skupiły się na najbardziej wydajnych sposobach na zagarnięcie tych zasobów. Oczywiście wielu uznało, że takie praktyki są wyniszczające i i mogą mieć wyniszczający wpływ na ekosystem planety jeśli pozwoli się na ich wykorzystywanie bez kontroli.

rafineriaTeraz nadużycia jeszcze się zwiększą, ponieważ Lęk i Odraza wprowadza do gry GRNDL. Podczas gdy firmy takie jak NBN czy Jinteki inwestują w swój PR, GRNDL – oddział Weyland Consortium – ledwie dba o swój publiczny wizerunek. Zamiast tego zajmują się szczelinowaniem, a z tym radzą sobie świetnie. Podczas gdy ekolodzy wraz z niezależnymi dziennikarzami próbują drążyć temat aby spowolnić pracę oddziału, GRNDL odpowiednio wcześniej pospiesznie wydobył i uszlachetnił większość wszelkiego rodzaju surowców. W związku z tym GRNDL oferuje graczom sporą przewagę na początek, ponieważ wykorzystując tę tożsamość gracz rozpoczyna mając dziesięć kredytów za koszt posiadania jednego żetonu złej prasy.

Oczywiście GRNDL nie byłby tak skuteczną inwestycją Weyland Consortium a jego działania nie byłyby tak kontrowersyjne, gdyby ograniczyły się jedynie do jednego nadużycia w przeszłości. Tylko z powodu ostatnich katastrof ekologicznych zasługuje na uwagę zarządców Weyland Consortium i protestujących, a Rafineria GRNDL może służyć jako przykład, jak GRNDL stale pomaga działać Weyland Consortium w cieniu.

Pomimo tego, że Lęk i Odraza pozwoli korporacjom na powiększanie majątków i awansowanie projektów dzięki nowemu wachlarzowi Szarych i Czarnych Operacji, pozwoli runnerom na zmuszenie korporacji do zapłacenia za swoją arogancję.

Na początek, każdy z gracz korporacji wie, że pozostawienie pojedynczego lodu chroniącego serwer nie jest najlepszym pomysłem kiedy gra się przeciwko Przestępcom, ponieważ łatwo mogą go ominąć, wykorzystując Robotę od wewnątrz. Lęk i Odraza dodaje do ich arsenału kilka sztuczek dzięki nowej konsoli, która spowoduje, że korporacje dążące do dominacji przez zastraszanie szybko tego pożałują, jeśli nie starczy im środków na utrzymanie swoich pozycji.

straznikZa każdym razem kiedy Przestępca używający konsoli Czarny Strażnik odsłania kartę, zmusza korporację do jej zrezowania, jeśli to możliwe. Poza tym zapewnia oczywiście dodatkowe jednostki pamięci, ale to nie one są zaletą wartą kosztu instalacji Czarnego Strażnika wynoszącego 11 kredytów. Te kredyty zostają zainwestowane w wojnę ekonomiczną o dużo wyższą stawkę. Za każdym razem kiedy runner odsłoni kartę, zmusza korporację do wydania kredytów tak jak życzy sobie tego on, a nie tak jak korp wolałby je wydać. Tak długo jak może odsłaniać karty, może manipulować funduszami korporacji uniemożliwiając awansowanie projektów, opłacanie drogich operacji i utrudniając prowadzenie codziennej działalności. Możliwe, że wcześnie zagrany Czarny Strażnik zmusi korporację do instalowania mniejszej ilości kart niż to potrzebne, tylko po to by uniknąć konieczności ich rezowania kiedy zostaną odsłonięte, i pozostawi korpa wrażliwego na Robotę od wewnątrz i inne sztuczki.

Równocześnie, każdy runner może uzyskać przewagę dzięki pracy Tallie Perrault, którą wkłada ona w ujawnianie Szarych i Czarnych operacji, finansowanych przez korporacje. Za każdym razem kiedy korp kasuje kartę Szarej lub Czarnej operacji po jej rozpatrzeniu, Tallie Perrault pozwala dać temu graczowi żeton złej prasy. To czyni ją potencjalnym celem korporacji, i nie do końca bezpiecznie dla Runnerów jest nawiązywanie z nią zbyt częstej współpracy. Za każdym razem kiedy daje ona korpowi złą prasę, runner otrzymuje taga. Z jednej strony ułatwia to agresywne zagrania korporacją, ale z drugiej każdy żeton złej prasy bardzo ułatwia pracę runnerom, a zwłaszcza tym z nich, którzy potrafią używać zdolności Tallie Perrault w bardziej bezpośredni i moralnie dwuznaczny sposób.

tallie szantaz

Naiwnym byłoby myśleć, że runnerzy to szlachetni strażnicy, którzy patrolują sieć dla dobra zwykłych ludzi, a niektórzy z nich byliby naprawdę usatysfakcjonowani jeśli udałoby im się wykorzystać brudy korporacji przeciwko nim samym. Dla takich runnerów odpowiednio zagrany Szantaż może być zapowiedzią łatwej wypłaty.

Niech się ciebie boją

W grze Android: Netrunner przeciwnicy nie muszą się lubić, ale nic nie stoi na przeszkodzie aby się siebie bali. Korporacje władają potężną siłą bogactwa i zasobów GRNDL-a, runnerzy siłą szantażu. Wraz z Lękiem i Odrazą, cykl Odbioru jeszcze bardziej skupia się na złej prasie, tagowaniu i grach w grze. Zmylenie przeciwnika to siła sama w sobie.

Zdobywajcie sieć, pracujcie aby zachować twarz lub całkiem zignorujcie opinię publiczną. Lęk i Odraza da Wam narzędzia aby grać waszym własnym stylem. Premiera rozszerzenia już w pierwszym kwartale 2014!