22 lutego 2016

Niepowstrzymana fala zombie

zombie_terror

Powoli, ale skutecznie

W dzisiejszym artykule przybliżymy Wam mechaniczne rozwiązania dotyczące systemu poruszania się zombie, zastosowanego w grze Zombie Terror. Zombie są istotami dużo wolniejszymi od ludzi, co oddaje w grze fakt, że posiadają one zaledwie 2 punkty akcji oraz mogą maksymalnie wykonać jeden obrót na turę. Jednak to inna cecha zdecydowanie odróżnia je od ludzi.

zombie_wachlarz

Przed graczem kierującym zombie stoi nie lada wyzwanie, ponieważ kontrolowane przez niego hordy podlegają pewnym ograniczeniom. Jak wiadomo, zombie łakną ludzkiego mięsa i krwi, stąd też nie oprą się pokusie, kiedy zobaczą przed sobą żywy cel. Dlatego też do mechaniki sterowania zombie wprowadzono pojęcie zasięgu wzroku. Zasięg wzroku zombie to pierwsze cztery niezablokowane pola, mierzone od płaskiej krawędzi pionka zombie (czyli od przodu). Jeżeli w tym zasięgu znajdzie się dowolny człowiek, zombie jest zmuszone iść w jego kierunku.  Gra stara się wiernie oddać zachowanie zombie znane z filmów o żywych trupach. Dla gracza kierującego zombie stwarza to konieczność uważnego kierowania swoimi pionkami i przewidywania zachowań przeciwnika.

Jestem tutaj!

Bardzo często strategia ludzi opiera się na celowym wchodzeniu w zasięg wzroku zombie, tak aby je odciągnąć. Nieraz ludzie czują się bezpiecznie, gdyż zasięg wzroku zombie jest większy niż ich możliwości ruchu (dwa pola), stąd też zazwyczaj nie są w stanie ugryźć człowieka, którego gonią. Jednak, jak wiele razy pionekprzekonaliśmy się podczas testowania gry, odpowiednie użycie kart specjalnych może być dla ludzi śmiertelnie niebezpieczne. Planując ruchy zombie trzeba często przewidywać, co będzie w kolejnych turach korzystniejsze i odpowiednio ustawiać swoje pionki w ten sposób, aby uniemożliwić ludziom wejście w zasięg wzroku. Pomocne w tym mogą być przeszkody, rozłożone na planszy, bądź umiejętne wykorzystanie innych pionków zombie. Czasami dochodzi do sytuacji, podczas których w trakcie rozpatrywania kolejności ruchów zombie, sytuacja zmieni się dynamicznie i pierwszy zombie, który wykona swój obowiązkowy ruch wejdzie w zasięg wzroku innego zombie i tym samym zwolni go z przymusowego ruchu. Umiejętne wykorzystanie tych zasad pozwoli graczowi odpowiednio pokierować pionkami zombie i zaskoczyć ludzi w krytycznym momencie, co może zaważyć na wyniku gry.

Horda przybiera na sile

karta

Gracz kierujący hordą zombie musi aktywować o jednego zombie więcej niż zostało aktywowanych postaci ludzi. Zasada ta ma ukazywać jak

hałas i poruszenie przyciągają uwagę większej ilości zombie. Ludzie muszą odpowiednio przeanalizować, czy opłacalne jest aktywowanie dużej ilości mieszkańców bo wiąże się to z większym poruszeniem wśród gromady zombie. To od gracza zależy czy będzie przekradać się powoli za plecami nieświadomych niczego zombie, czy ruszy śmiało do przodu pośród rozszalałej hordy.

Człowiek człowiekowi wilkiem, a zombie…

Kierowanie hordą głodnych trupów nie jest łatwe, ale daje dużo satysfakcji. W swojej istocie Zombie Terror jest grą logiczną, która wymaga od graczy myślenia i planowania kilka ruchów do przodu. Czy podejmiesz wyzwanie i zostaniesz mózgiem bezmyślnej hordy?