2 czerwca 2014

Niech rozpocznie się wojna!

discwars_okl

Rozliczne wydarzenia w długiej i krwawej historii doprowadziły do tego rozstrzygającego momentu. Wszystkie rasy Starego Świata znalazły się na krawędzi.

Jakiś czas temu informowaliśmy, że nakładem naszego wydawnictwa ukaże się polska wersja Warhammer: Diskwars – gry o zażartych walkach na polach bitew Starego Świata. Wyjątkowym elementem tej gry są dyski, reprezentujące bohaterów i jednostki, którymi przyjdzie dowodzić graczom. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej niektórym elementom rozgrywki: poruszaniu jednostek, przyszpilaniu i walce.

dyski

Przywódca

W grze Warhammer: Diskwars każdy z graczy wciela się w dowódcę swojej armii, który musi szybko podejmować kluczowe decyzje, w miarę jak zmienia się sytuacja na polu bitwy.

Każda runda gry rozpoczyna się od fazy aktywacji, w której gracze mają pierwszą okazję przechytrzenia przeciwnika. Każdy z graczy ma do dyspozycji karty dowodzenia. Liczba kart jakie może posiadać i wykorzystać gracz jest ograniczona poprzez wybranych bohaterów i zasadę mówiącą, że gracz może posiadać tylko jedną kopię danej karty. Istotna jest również liczba, znajdująca się na każdej z kart, ponieważ determinuje ona ile jednostek będzie mógł aktywować gracz, a także strategia, do której przypisana jest karta, określająca kolejność rozgrywania akcji przez graczy.

strategie

Tak jak przedstawiono to na diagramie powyżej, gracze rozpatrują śmiałe strategie przed pewnymi, pewne przed przebiegłymi a przebiegłe przed śmiałymi. Karty z powolną strategią rozpatrywane są jako ostatnie.

Poza określeniem kiedy i ile jednostek będzie mógł aktywować gracz, niektóre karty zapewniają także inne korzyści. Przykładowo, Mistyczny atak zadaje losową liczbę obrażeń mistycznych dyskowi w średnim zasięgu od zaklinacza, a Odepchnięcie pozwala wzmocnić dysk, czyniąc go potężniejszym na czas danej rundy.

mistycznyKażdy aktywowany dysk może wykonać jedną z czterech podstawowych akcji:

  • Ruch: Gracz może obrócić dysk tyle razy, na ile pozwala mu wartość ruchu tego dysku. Może poruszać dysk przez inne swoje dyski, ale w niektórych wypadkach może zadać im w ten sposób obrażenia. Jeśli dysk nachodzi na wrogą jednostkę, należy zakończyć jego ruch i przyszpilić tę jednostkę.
  • Rozpatrzenie zdolności skupienia: Dyski z symbolem skupienia mogą korzystać ze specjalnych zdolności. Każda z nich jest inna i zapewnia inne korzyści podczas bitwy.
  • Wykonanie ataku dystansowego: Niektóre dyski mogą wykonywać ataki dystansowe. Aktywując taki dysk gracz może wykonać atak, rzucając kośćmi przeciwko wybranemu wrogiemu dyskowi w zasięgu ataku.
  • Spasowanie: Gracz może aktywować dysk i nie wykonać nim żadnej akcji.

Po tym jak dysk wykona akcję, umieszcza się na nim znacznik aktywacji, oznaczając w ten sposób, że był już aktywowany w danej rundzie. Gracze nie mogą aktywować dysków, które posiadają znacznik aktywacji lub są przyszpilone. Po tym jak każdy z graczy aktywuje tyle jednostek na ile pozwala mu karta dowodzenia, gracze wybierają nowe karty, ustalają nową kolejność i aktywują kolejne jednostki. Kroki te powtarza się do momentu aż żaden gracz nie będzie już posiadał jednostek, które może aktywować.

Zapanuj nad polem bitwy!

Dyski w grze Warhammer: Diskwars porusza się poprzez ich obracanie zgodnie z wartością ich szybkości. Do ustalania zasięgu ruchu niepotrzebna jest linijka. Zamiast tego na pierwszy rzut oka można określić możliwy zasięg jednostek, a ponieważ kiedy dysk podczas obrotu stoi na krawędzi można go obrócić w dowolnym kierunku, gracze mają ogromną swobodę kierowania swoimi jednostkami.

flipping-disk

Opanowanie najkorzystniejszego rozmieszczania jednostek podczas każdej tury jest kluczowym elementem prowadzącym do zwycięstwa. Tak jak w każdej bitwie gracze będą musieli również starać się przewidywać ruchy przeciwników.

Jednostki muszą się zatrzymać kiedy nachodzą na wrogie jednostki, co przebiegli gracze szybko nauczą się wykorzystywać do wmanewrowania swoich wrogów w pułapkę. Będzie to wymagać oceniania potencjalnego zasięgu wrogów oraz optymalnego wykorzystania zdolności aby przygotować szybkie, miażdżące szarże.

WHD01-diagram-battlefield

Szybcy i wszechstronni Wilczy jeźdźcy mogą przebić się za Marienburskich fechmistrzów by rzucić się na Czołg parowy zanim będzie on mógł wystrzelić. Mogliby oni również poruszyć się w stronę Volkmara Ponurego i zaatakować go z dystansu, próbując zwabić go w stronę Chopaków na knurach, którzy są tylko odrobinę zbyt daleko by na niego zaszarżować.

Zmiażdż swoich wrogów

Po tym jak gracze skończą aktywować swoje dyski rozpoczyna się faza walki wręcz, w trakcie której gracze rozpatrują walki pomiędzy wszystkimi dyskami, które na siebie nachodzą.

Ponieważ normalnie dyski mogą zadać obrażenia tylko jednemu innemu dyskowi, większość walk rozgrywa się pomiędzy dwoma dyskami. Dysk znajdujący się na wierzchu do atakujący, natomiast przyszpilony dysk to broniący się. Podczas walki atakujący zadaje obrażenia zgodnie ze swoją siłą ataku, a broniący się zgodnie z siłą kontrataku. Atak i obrona rozstrzygane są jednocześnie.

atakobrona

Dysk Orczych chopaków przyszpila Marienburskich fechmistrzów. Kiedy gracze ropzatrują to starcie, Orcze chopaki zadają 5 obrażeń Fechmistrzom, a ci odpowiadają atakiem zadającym 3 obrażenia.

Kiedy dysk otrzymuje obrażenia, jego właściciel umieszcza na nim znaczniki obrażeń w liczbie równej otrzymanych obrażeń. Jeśli dysk otrzyma obrażenia w liczbie równej lub przekraczającej jego wartość wytrzymałości, otrzymuje ranę i natychmiast jest usuwany z gry, o ile nie posiada wartości kondycji. W takim wypadku umieszczany jest na nim znacznik rany. Jeśli dysk otrzyma rany w liczbie równej jego wytrzymałości, zostaje zniszczony.

Pomimo tego, że większość walk dotyczy tylko dwóch dysków, niektóre jednostki mogą zakończyć ruch będąc w starciu z kilkoma innymi jednostkami. W takim wypadku, nawet w największych starciach, należy pamiętać, że dana jednostka może zadać obrażenia tylko jednemu wrogiemu dyskowi. Jednakże, tak jak w innych grach, niektóre zdolności mogą zmieniać te zasady, czyniąc walki jeszcze bardziej efektownymi.

Zwycięstwo będzie nasze!

Walki w grze Warhammer: Diskwars są dynamiczne i wymagające instynktu prawdziwego stratega. Armie polegną, a ziemia spłynie krwią. Będziecie po stronie zwycięzców, czy też wycofacie się z walki aby przygotować się na następne starcia? Dowiecie się tego wraz z premierą Warhammer: Diskwars, w II połowie 2014 roku!