4 września 2013

Narodziny bohaterów

czarni_jezdzcy

„Ale to ciężkie brzemię. Tak ciężkie, że nikt nie ośmieliłby się kogoś nim obarczyć. Ja też na ciebie tego brzemienia nie składam. Jeżeli jednak weźmiesz je dobrowolnie, powiem ci, że postępujesz dobrze. A gdyby nawet zebrali się wszyscy dawni przyjaciele elfów, Hador i Hurin,i Turin, i Beren, tobie należałoby się miejsce w ich gronie.”
Elrond, Drużyna Pierścienia

Kiedy gracz jest jednocześnie fanem Tolkiena, to naturalne, że szuka gry, która pozwoli mu na przeżycie wydarzeń z trylogii Władca Pierścieni. Dokładnie to co zapewnią nadchodzące rozszerzenia sagi do gry karcianej Władca Pierścieni. Kiedy ukażą się Czarni Jeźdźcy, gracze będą mieli możliwość zrobienia pierwszych kroków w epickiej rozgrywce.

Celem twórców Czarnych Jeźdźców, było znalezienie sposobu na powiązanie każdego scenariusza w rozszerzeniach sagi do Władcy Pierścieni i połączyć je w jedną wielką przygodę. Ponieważ każde z rozszerzeń sagi jest tylko częścią większej przygody, trzeba było znaleźć sposób aby każdy scenariusz i każda decyzja, którą podejmie gracz miała znaczenie w późniejszych rozdziałach. Doprowadziło to do stworzenia kart Łask i Brzemion.

Ciągłość pomiędzy scenariuszami w Rozszerzeniu Sagi Hobbit zostało wprowadzenie poprzez nowy rodzaj kart – Skarby. Fabularnie było to pasujące rozwiązanie, ponieważ Bilbo został zatrudniony przez Thorina do jego kompanii by odebrać skarb Smaugowi. Jednak cel misji Forda był zupełnie inny, nie wyruszył on w poszukiwaniu bogactwa, tylko by zniszczyć najpotężniejszy artefakt tamtych czasów. Dlatego dla rozszerzeń sagi Władcy Pierścieni wprowadzono zupełnie inne rozwiązanie.

Drugim powodem, dla którego w Czarnych Jeźdźach nie ma Skarbów była obawa, że będzie to ograniczeniem podczas rozgrywki. Poza tym, że bohater nosi ze sobą legendarne przedmioty i artefakty w trakcie podróży, wykazuje również niesamowity rozwój osobisty, który zostanie teraz ukazany w grze. Ważnym celem w procesie tworzenia tego rozszerzenia było stworzenie pewnych specjalnych sprzymierzeńców i wydarzeń, które najpierw trzeba zdobyć w scenariuszu, by później móc nimi grać.

Przedmioty, Sprzymierzeńcy, rozwój osobisty

gildorKoniec końców, stworzono nowy rodzaj kart, którymi możemy śledzić wszystkie postępy, w rozwoju bohatera – Łaski. Łaski będą jedynie grywalne z rozszerzeniem sagi Władca Pierścieni i to tylko wtedy gdy zostaną zdobyte przez graczy. Można dzięki nim uzyskać naprawdę potężne efekty bez obawy w jaki sposób by wpłynęły na resztę gry karcianej Władca Pierścieni. Umożliwią one graczom także odtworzenie kilku ważnych elementów fabularnych znanych z książek. Na przykład, jeden z najbardziej ekscytujących momentów w Drużynie Pierścienia, kiedy Czarny Jeździec idzie w kierunku kryjącego się Froda i kiedy wydaje się, że zostanie on załapany, Jeździec słyszy odgłosy zbliżających się elfów. Było to przybycie na czas Gildora Ingloriona, który ocalił Froda i Śródziemię od straszliwego losu.

W pierwszym scenariuszu z rozszerzenia Czarni Jeźdźcy, gracze mogą przejąć kontrolę nad nową wersją karty Gildor Inglorion (Czarni Jeźdźcy, 77), jako łaska, cel-sprzymierzeniec z rewersem z talii spotkań. Podczas przygotowania, jest on wtasowywany w talię spotkań, a gdy zostanie odkryty podczas fazy wyprawy, pierwszy gracz zyskuję nad nim kontrolę. To naprawdę przełomowy moment w grze gdy zamiast wylosowania wroga Nazgula, otrzymujemy sprzymierzeńca Gildora.

W rozszerzeniu znajdzie się także inna seria kart Łask, która jest równie ekscytująca. Nie są aż tak spektakularne jak Gildor, ale równie mocne i powiązane z fabułą. Tak jak to było wcześniej wspomniane, we Władcy Pierścieni jesteśmy świadkami rozwoju niektórych postaci. Podczas gry bohaterowie będą mogli zdobyć karty dodatków, które dołączone do bohaterów reprezentują rozwój postaci, tak jak w grach fabularnych. Cztery nowe dodatki – Tytuły to: Nieustraszony Strażnik (Czarni Jeźdźcy, 18), Mężny Wojownik, (Czarni Jeźdźcy, 20), Szlachetny Bohater (Czarni Jeźdźcy, 21) oraz Uzdolniony Uzdrowiciel (Czarni Jeźdźcy, 19).

mezny uzdolniony

Każdy z tytułów, dołączony do bohatera zwiększa statystyki bohatera i nadaję cechę. Przykładowo Mężny Wojownik dodaje bohaterowi dodatkowy punkt siły ataku oraz cechę Wojownik. Pomysł ich wykorzystania polega na dodaniu tego dodatku do postaci Hobbita, po tym jak zasłuży na niego by pokazać, że nie jest już zwykłym Hobbitem, a prawdziwym wojownikiem, który stawia czoła wrogom w walce.

Trwała i Przygotowanie

Każdy z tych kart Łask Tytułów posiada dwa nowe terminy: Trwała i Przygotowanie. Trwała jest nowym słowem kluczowym, które pozwala stworzyć ciągłość podczas rozgrywania wariantu kampanii. Karta z słowem kluczowym Trwała może być dołączona jedynie do bohatera i nie może być odrzucona, kiedy ten bohater jest w grze. Ponadto, gdy gracz zdecyduje się dołączyć trwały dodatek do jednego z bohaterów, ten dodatek może być zagrany jedynie na tego samego bohatera w każdej kolejnej grze.

Trwałe efekty wiążą się także ze słowem kluczowym Przygotowanie na niektórych kartach gracza. Przygotowanie nie jest nowym terminem w grze, ale nigdy wcześniej, nie było go na kartach gracza. Jeżeli gracz posiada jakiekolwiek karty ze słowem kluczowym Przygotowanie w swojej talii na początku gry, szuka tych kart i działa zgodnie z instrukcjami. Oznacza to, że jeżeli wcześniej zdobył Mężnego Wojownika i dołączył do bohatera, to za każdym razem podczas przygotowania scenariusza, musi wyszukać Mężnego Wojownika i dołączyć go do tego bohatera. Kiedy już raz go zdobędzie, wybrany bohater będzie rozpoczynał każdą grę z dodatkowym punktem ataku, którego nie można odrzucić.

Ciężkie brzemię

spoznienieZespół pracujący nad rozwojem gry, starał się stworzyć nieprzerwaną opowieść w grze, i zdecydował, że nie powinno być tylko pozytywnych skutków, które zbierają się od scenariusza do scenariusza. Powinny być również karty z negatywnym efektem, które towarzyszą graczom podczas podróży. Tak jak Frodo nigdy się całkowicie nie wyleczył po ukłuciu na Wichrowym Czubie, gracze będą zmuszeni do pogodzenia się z konsekwencjami swoich decyzji w każdym scenariuszu. Jest to ważne, nie tylko z perspektywy fabuły, ale również mechaniki by zrównoważyć efekty Łask. Ostatecznie spowodowało to stworzenie kart Brzemion.

Podobnie jak Łaski, karty te przybierają różne formy. Większość kart Brzemion w Czarnych Jeźdźcach to karty podstępów, jednak ciekawym brzemieniem jest karta celu, Spóźnienie Gandalfa (Czarni Jeźdźcy, 78). To brzemię również posiada instrukcję przygotowania, co oznacza, że po tym jak gracze je zdobędą, będą musieli przeszukać talię spotkań na początku każdej gry i włożyć ją do gry. Tekst tej karty mówi: „Każdy z graczy dobiera na swoją startową rękę o 1 kartę mniej.” Oznacza to, że jeżeli gracze zostaną obarczeni tym brzemieniem, do końca kampanii na swojej startowej ręce będą mieli o 1 kartę mniej!

Pozostałe karty brzemion w tym rozszerzeniu to karty podstępów, ale nie znaczy to, że nie mamy twórcy nie planują wprowadzić więcej typów tych kart w przyszłości! Jeszcze słowo o kartach brzemion – podstępów. Każda z tych kart posiada słowo kluczowe Mroczna fala. To nie tylko czynie je niebezpiecznymi, ale również oznacza, że jeżeli będą się kumulowały, nie będą osłabiać talii spotkań dla różnych scenariuszy.

owladniety strach

Łaski i Brzemiona w rozszerzeniu sagi do Władcy Pierścieni służą jako fizyczne przypomnienie o wyzwaniach z którymi gracze się zmierzyli i decyzjach, które podjęli, ale również oznaczają, że gracze znajdą wiele nowych kart i umiejętności by wędrować od scenariusza do scenariusza. Dlatego właśnie też zamieściliśmy zasady kampanii, które zawierają instrukcje dotyczące używania Łask i Brzemion jako postęp graczy podczas podroży do Góry Przeznaczenia.

- Caleb Grace, Główny Projektant Czarnych Jeźdźców