19 lutego 2014

Latając z Asami

asy_pudelko

Premiera rozszerzenia Asy Imperium do gry figurkowej X-Wing zbliża się wielkimi krokami. Z tej okazji przyjrzymy się bliżej elementom, które poza nowymi modelami TIE Inteceptor wprowadza ono do rozgrywki.

Podczas projektowania rozszerzenia Asy Imperium, twórcy skupili się na cechach, które wyróżniają myśliwce TIE Interceptor w grze oraz w całym uniwersum Gwiezdnych Wojen. Oczywiście należą do nich zwrotność i manewrowość, dlatego podkreślono te cechy projektując statki 181. pułku Imperialnych Myśliwców. Korzystanie z tych myśliwców procentuje także w rozgrywce prowadzonej na krawędzi ryzyka, w związku z czym piloci Gwardii Imperatora posiadają specjalne, ryzykowne zdolności, które zdolny dowódca z pewnością wykorzysta podczas kosmicznych starć. W efekcie, nowe karty statków zostały stworzone w taki sposób, aby ich zdolności i styl gry odpowiadał ich elitarnemu malowaniu.

Legendarni członkowie 181. pułku Imperialnych Myśliwców, znanego także jako Eskadra Szabel, to mistrzowie pilotażu, zawsze potrafiący znaleźć się na pozycji dającej im pewny strzał. Soontir Fel i Turr Phennir są najlepszym przykładem mistrzostwa pilotów Eskadry Szabel. Ich ofensywne i defensywne manewry mogą w mgnieniu oka pogrzebać strategię przeciwnika. Podobne sztuczki znają także inni piloci, tacy jak Porucznik Lorrir czy Tetran Cowall.

S02175-Ship_Cards-PO-2 S02175-Ship_Cards-PO-2a

Porucznik Lorrir potraja możliwości wykonania beczki, poprzez używanie w tym celu wzornika skrętu o wartości 1, zamiast prostego. W efekcie może on zmienić kierunek, w którym ustawiony jest jego statek, łącząc cechy beczki i akcji dopalacza. Lekkomyślny pilot, który ustawi się w taki sposób, aby mieć Porucznika Lorrira w zasięgu 1, może łatwo sam stać się obiektem ostrzału.

diagram-B
Porucznik Lorrir wykonuje beczkę, aby uciec ze strefy ostrzału X-Winga. Standardowa beczka pozwoliłaby mu tylko na usunięcie się z linii strzału, ale korzystając z wzornika skrętu o wartości 1, Lorrir może dodatkowo wziąc X-Winga na cel.

Beczka w wykonaniu Lorrira wygląda na bardzo łatwą, a Tetran Cowall jest mistrzem w wykonywaniu manewru koiograńskiego. Jego zdolność pozwala zmienić szybkość manewru po jego odsłonięciu, więc zawsze może wybrać najbardziej odpowiednią prędkość, dostosowując się do manewrów mniej doświadczonych pilotów. Co więcej, to jedyny pilot w grze, który może wykonać zabójczy koiogran o szybkości 1!

diagram-C
Tetran Cowall może wybrać prędkość koiogranu, kiedy go osłania. W tej sytuacji, manewr o szybkości 1 pozwoliłby mu na ostrzał dolnego X-Winga, ale Cowall dalej znajdowałby się w polu ostrzału wszystkich trzech przeciwników. Manewr z prędkością 3 nie zapewniłby mu żadnych dodatkowych możliwości ostrzału, za to naraziłby go na potężniejszy ostrzał. W związku z tym Cowall wybiera manewr o prędkości 5, dzięki któremu unika ostrzału wszystkich trzech przeciwników, jednocześnie ustawiając się w pozycji do ostrzału dwóch X-Wingów.

Podczas gry Eskadra Szabel to zespół działający jak perfekcyjna maszyna, Gwardia Imperialna nie potrzebuje tego typu współpracy. Każdy z pilotów Gwardii to bezwzględni zabójcy, wytrenowani do pokonania każdego zagrożenia, a zdolności ich kart świetnie oddają te cechy.

S02175-Ship_Cards-PO-2ffr S02175-Ship_Cards-PO-2vv

Kir Kanos koncentruje się na czystej, nieokiełznanej sile ataku. Jego zdolność jest bardziej efektywna niż dodanie kości ataku – zapewnia potężną premię i może być wykorzystana w wybranym momencie, także po rzucie kośćmi ataku. Ponieważ jego zdolność wymaga zużycia żetonu uniku, Kanos nie może swobodnie używać akcji dopalacza czy beczki, dlatego bardzo ważne jest przewidywanie ruchów przeciwnika, tak aby znalazł się on w odpowiednim miejscu.

Natomiast Carnor Jax to prawdziwy łowca. Dzięki swojej zdolności całkowicie blokuje możliwość korzystania z akcji skupienia i uniku, pozostawiając przeciwników bezbronnych. Co więcej, kiedy jest w pobliżu, przeciwnicy nie mogą wykorzystywać żetonów skupienia ani uników, dzięki czemu goniąc pilotów o niższej wartości pilotażu, może on sprawić, że ich żetony będą bezużyteczne i w efekcie ich akcje będą zmarnowane. W związku z tym Carnor Jax wymaga zdolności przewidywania nawet bardziej niż Karnor Jax, aby w pełni wykorzystać jego zabójcze zdolności.

diagram-F
Kiedy dwa A-Wingi po lewej stronie wlatują w zasięg Carnora Jaxa, jego zdolność nie pozwala na wykonanie akcji uniku ani skupienia. Następnie Carnor Jax leci w kierunku dwóch innych A-Wingów, blokując możliwość wykorzystania przez nie zdobytych wcześniej żetonów.

Gracze na każdym poziomie zaawansowania z pewnością docenią rozszerzenie Asy Imperium. Piloci Eskadry Szabel nagrodzą spryt, pozwalając graczom wykorzystać manewrowość do uzyskania przewagi, podczas gdy Gwardia Imperialna świetnie oddaje nazwę rozszerzenia – ci piloci to najlepsi z najlepszych, których można wykorzystać do nowych, ryzykownych zagrań.

Nowe statki, pilotów, rozwinięcia i umiejętności będziecie mogli wprowadzić na kosmiczne pola bitew wraz z premierą Asów Imperium, już w marcu tego roku!