Wiek Złodziei

Opis gry

AOT_LOGO_RGBWiek Złodziei

Pokaż, że jesteś najlepszym złodziejem w mieście! Wykorzystaj swoje specjalne zdolności, przedmioty i wyjątkowy system punktów akcji, aby przechytrzyć przeciwników i zdobyć najwięcej złota i klejnotów. Omijaj strażników, traktuj kanały jako tajne przejścia, zastawiaj pułapki, podrzucaj przeciwnikom trujące granaty, twórz zasłony dymne w strategicznych miejscach i wykorzystaj jeszcze wiele innych narzędzi, aby uciec z miasta z Klejnotem Cesarzy.

Wiek Złodziei to gra przeznaczona dla 2 do 4 graczy, z których każdy wcieli się w jedną z sześciu postaci tytułowych złodziei. Każda postać posiada unikalne zdolności oraz zestaw szalonych wynalazków, które pomogą jej przemknąć niezauważenie między strażnikami i zdobyć Klejnot Cesarzy o niewyobrażalnej wartości. Samo zdobycie klejnotu to jednak tylko połowa złodziejskiej misji. Po udanej kradzieży trzeba jeszcze ujść z miasta z życiem, a to nie będzie łatwe – straż szybko orientuje się, że klejnot zniknął, a inni złodzieje nie pozostają bezczynni.

Skrót zasad

age_of_thieves_10_png_600Pod osłoną nocy…

Wiek Złodziei to strategiczno-przygodowa gra planszowa w klimacie fantasy, której akcja toczy się w Hadrii, portowej metropolii leżącej na północnych rubieżach potężnego Cesarstwa. Każdy gracz wciela się w rolę mistrza złodziejskiego fachu i wyrusza dokonać najśmielszej kradzieży w swojej karierze. W trakcie rozgrywki gracze dysponują unikalnymi umiejętnościami swoich postaci oraz wachlarzem kart akcji, reprezentujących manewry, skomplikowane urządzenia inspirowane wizjonerskimi pomysłami renesansowych wynalazców czy alchemiczne mikstury. Gracze zagrywają wybrane karty, a następnie korzystają z dostępnych Punktów Akcji (PA), aby zaplanować kolejność rozpatrywania swoich działań.

Zwycięży ten ze złodziei, który zdoła umknąć przez jedną z czterech miejskich bram, zabierając ze sobą Klejnot Cesarzy albo inny łup o największej wartości, liczonej w Punktach Zwycięstwa (PZ). Ci przestępcy, którzy pozostaną w mieście po rozpatrzeniu ostatniej karty wydarzeń, zostaną schwytani i skończą w lochach, a ich imiona zostaną usunięte z archiwów wszechpotężnej Gildii.

 

Przygotowanie gry

Przed pierwszą rozgrywką należy przygotować planszę – na mapie miasta należy we wskazanych miejscach umieścić żetony miasta, strażników i klejnoty. Żetony miasta to niewielkie, zakryte wydarzenia, na które mogą natknąć się złodzieje w czasie swojej nocnej wędrówki zaułkami Hadrii: od niespodziewanego patrolu strażników po pijanego kupca, którego sakiewka może szybko zmienić właściciela.

zlodzieje_figurki

Po przygotowaniu planszy każdy z graczy wybiera (lub losuje) jednego złodzieja, w którego się wcieli. Każdy złodziej to unikalna postać, posiadająca swoją zdolność pasywną, opisaną na jej arkuszu, oraz kartę umiejętności specjalnej, przypisaną do niego. Po wybraniu swojego złodzieja każdy gracz otrzymuje 2 podstawowe, stałe karty akcji, dzięki którym zawsze będzie mógł się poruszyć lub dobrać nowe karty, oraz 2 zwykłe karty akcji, które zapewniają różnorodne korzyści. Każdy gracz dobiera na koniec 10 Punktów Akcji (PA), figurkę swojego złodzieja i zasłonkę, za którą będzie planował swoje ruchy. Teraz gracze są już gotowi i mogą zacząć rozgrywkę!

Faza wydarzeń

Karty wydarzeń sterują przebiegiem i długością rozgrywki. W każdej turze odkrywa się 1 kartę wydarzenia z wierzchu talii wydarzeń – ciszy lub alarmu. Zmienia ona warunki, w jakich toczy się gra. Pierwszy gracz odkrywa wydarzenie z wierzchu talii wydarzeń, a następnie odczytuje na głos jego efekt, wprowadza go do gry, a następnie, rzucając kością, ustala inicjatywę strażników – czyli szybkość z jaką będą oni reagować, co może w dużym stopniu pokrzyżować plany złodziei.

mobilizacja

W kolejnych fazach każdy z graczy dobiera jedną kartę akcji, a następnie planuje swoje akcje. Gracze planują akcje jednocześnie i w całkowitej tajemnicy. Każdy gracz deklaruje swoje karty akcji tzn. układa na stole za swoją zasłonką dowolną liczbę zakrytych kart akcji z ręki, a następnie umieszcza na nich posiadane PA. Liczba znaczników PA umieszczonych na danej karcie akcji wpływa na to, jak szybko gracz rozpatrzy tę kartę w przyszłej fazie oraz czy zrobi to przed, czy po tym, jak swoje działania wykona straż miejska – im więcej PA zostanie umieszczonych na karcie, tym szybciej uda się użyć jej efektów.

Rozpatrywanie akcji

O kolejności działań w tej fazie decyduje inicjatywa. W przypadku strażników i kapitanów jest ona określana w fazie wydarzeń i wskazana za pomocą kości leżącej na arkuszu straży miejskiej. W przypadku graczy wartość inicjatywy wskazuje liczba znaczników PA umieszczonych na konkretnej karcie akcji.

Przykład: Morius zadeklarował dwie karty akcji – jedną z 4 PA i drugą z 1 PA. Noiron umieścił wszystkie 10 PA na jednej karcie akcji. Inicjatywa straży wynosi 6. Oznacza to, że najpierw swoją akcję rozpatrzy Noiron, potem działania podejmą strażnicy i kapitanowie, a następnie Morius rozpatrzy swoje dwie akcje – najpierw tę z 4 PA, a następnie tę z 1 PA.

 wachlarz_pl_2

Po wykonaniu swoich akcji, gracze przechodzą do fazy porządków, w której przygotowują się do następnej tury. Zużyte karty akcji zostają odrzucone, z planszy usuwa się wszystkie specjalne znaczniki, takie jak dym lub pożar, przygotowuje się swoją pulę PA, a także przekazuje się znacznik pierwszego gracza osobie siedzącej po lewej stronie aktualnego pierwszego gracza.

Zakończenie

Ostatecznym celem każdego złodzieja jest Klejnot Cesarzy, ukryty w pałacu na środku planszy. Złodziej, któremu uda się go ukraść i wynieść z miasta, natychmiast wygrywa. Ale to nie jedyny sposób na wygraną. Od momentu zabrania Klejnotu Cesarzy gracze mają 5 tur na wyrywanie sobie skarbu z rąk i opuszczenie miasta. Jeśli po piątej turze Klejnot pozostaje na planszy, ale niektórzy złodzieje zdołali uciec – wygrywa ten z nich, który zgromadził najwięcej punktów za zrabowane bogactwa.

 

Postaci

Sześciu złodziei wchodzi do pałacu…

Morius_tmp2…ale wyjdzie tylko jeden. Każda z sześciu postaci, którą pokierujecie w Wieku Złodziei, ma swoje specjalne umiejętności, które sprawiają, że gra nią będzie wyjątkowym i niepowtarzalnym doświadczeniem. Niektórzy złodzieje pozostają w cieniach i przemykają szybko mrocznymi uliczkami, zawsze gotowi do ucieczki, podczas gdy inni preferują kamuflaż, przebierają się za strażników, podrabiają dokumenty i jak gdyby nigdy nic przechadzają się ulicami miasta, krążąc coraz bliżej Klejnotu Cesarzy. Są też geniusze, którzy korzystając ze swoich wynalazków, próbują zmylić strażników i pokrzyżować plany innym złodziejom.

Każda z sześciu postaci ma własny pomysł na zdobycie klejnotu i unikatowy styl gry. Każda postać jest reprezentowana na mapie miasta przez wysokiej jakości i pełną detali figurkę, a do każdej karty postaci przypisana jest jedna zdolność pasywna i jedna specjalna umiejętność, z której gracz może skorzystać w dowolnej turze. Setki testów, które przeprowadziliśmy, pozwoliły nam doskonale zbalansować wszystkich złodziei, nadając im jednocześnie niepowtarzalny, charakterystyczny rys, tak aby zmieniając postać, gracz otrzymywał nowy repertuar możliwości, który nie tylko zmieni jego styl gry, ale także pozwoli mu lepiej wcielić się w danego złodzieja.

Poniżej znajdziecie krótkie opisy wszystkich postaci dostępnych w Wieku Złodziei. Każda z nich dysponuje innymi zdolnościami, które ubarwiają rozgrywkę i zwiększają ilość możliwości. Kliknijcie na postać, która Was interesuje, aby zobaczyć pełny opis i zdjęcia.

morius

moriusKiedy na ulicach Hadrii zaczyna królować mrok, wszyscy uczciwi obywatele zaszywają się w swoich domach na zasłużony spoczynek, strasząc dzieci opowieściami o Moriusie, Szczurzym Królu, który słyszy każdy szept i zapamiętuje każdy uczynek. Tymczasem pod stygnącym miejskim brukiem, w cuchnących kanałach i studzienkach, budzą się szpiedzy Moriusa. Enigmatyczny władca podziemi Hadrii rozsyła swe sługi w poszukiwaniu drogi do jedynej zdobyczy, jaka dotychczas nie wpadła w jego szponiaste łapy – Klejnotu Cesarzy ukrytego w pałacowym skarbcu. Ani wyszkolona gwardia, ani konkurenci nie zdołają go zatrzymać. W końcu nikt nie zna miasta tak dobrze, jak Morius, zaś jego wysłanników liczy się w tysiącach. Nawet inni złodzieje drżą przed cieniami zasnuwającymi zapomniane zaułki Hadrii, ponieważ każdy z nich nagina się do złośliwej woli Szczurzego Króla!

Każdy może przemieszczać się kanałami, ale tylko Morius zna każdą ścieżkę i każdy mroczny tunel, który kiedykolwiek został wydrążony pod Hadrią. Pasywna zdolność tego zamaskowanego złodzieja pozwala my na swobodne przemieszczanie się kanałami – może on wchodzić i wychodzić dowolnymi wejściami i wyjściami do kanałów. W praktyce oznacza to, że Moriusa bardzo trudno jest złapać i szybko może on pojawiać się w różnych częściach mapy. Inni złodzieje muszą uważać, aby Morius nie zgromadził zbyt wielu skarbów, szybko rabując całe dzielnice i unikając zastawionych na niego pułapek. Gdyby tego było mało, Morius może lepiej niż inni złodzieje planować trasę swoich nocnych wycieczek. Jego specjalna karta akcji pozwala mu podejrzeć dwa dowolne żetony miasta i zamienić je miejscami – Szczurzy szpiedzy to nieoceniona pomoc dla Króla Podmiasta.

Jasmine_pl

jasmineWraz z przyjazdem cesarza Luciusa IV do Hadrii ściągnęła cała śmietanka wielmożów i dworaków ze stolicy. Miasto zaludniło się faworytami, kłaniającymi się w pas pochlebcami oraz wszelkiej maści oszustami gotowymi na każdą podłość, byle tylko wkraść się w łaski jakiegoś bogatego szlachcica. Pośród tych wszystkich szumowin o wybujałych ambicjach Jasmine porusza się niczym wilk wśród stada jeleni, gotowa sięgnąć po najcenniejszy na świecie klejnot. W jednej chwili urocza i ponętna, w kolejnej – śmiertelnie niebezpieczna. Jej broń stanowią onieśmielająca uroda, znajomość ludzkich słabości oraz zestaw złodziejskich narzędzi sprytnie ukrytych w nader skąpym stroju. Biada temu, kogo uwiodą szmaragdowe oczy Jasmine przenikające człowieka na wskroś niczym sztylety… A jeśli wszystko zawiedzie i za złodziejką głucho zatrzasną się więzienne wrota, Jasmine może liczyć na pomoc jednej z dawnych ofiar ślepo wierzących, że w jej lodowatym sercu wciąż tli się jakiś afekt dla dawnego kochanka.

Jasmine to zdumiewająco piękna i niebezpieczna złodziejka. Wodzi ona strażników za nos i bez wahania nasyła ich na pozostałych złodziei. Zdolność pasywna Jasmine chroni ją przed większością negatywnych skutków złapania, a nawet pozwala jej wybrać więzienie, w którym zostanie zamknięta. Wymykając się z lochu, Jasmine zatrzymuje wszystkie swoje karty i otrzymuje dodatkowy punkt akcji, dzięki czemu może natychmiast przystąpić do działania. Treść specjalnej akcji Jasmine brzmi:

Odrzuć leżącą tu kartę akcji, aby poruszyć strażnika w odległości maksymalnie 4 pól od ciebie na twoje pole. W tej turze ten strażnik nie może cię złapać.

Pozwala jej to nie tylko na ominięcia strażnika – odpowiednio wykorzystana, zdolność ta może w prosty sposób zagrodzić drogę innemu złodziejowi! Jasmine jest najbardziej nieprzewidywalną postacią: w jednej chwili może pozwolić się złapać, aby przenieść się do innej części planszy, by w kolejnej złapać innego złodzieja w pułapkę i wyrwać mu klejnot z rąk.

 

joanne

janinaLśniący napierśnik, glejt burmistrza oraz władcza postawa budzą powszechny szacunek i otwierają niemal wszystkie drzwi w mieście. Joanne była jedną z niewielu niewiast, które dosłużyły się kapitańskiego stopnia i mogły cieszyć się płynącymi z tego przywilejami. Nawet po awansie brała na siebie najcięższe zadania rozbijając gangi żerujące na ciężkiej pracy obywateli oraz budując siatkę informatorów donoszących o każdym większym szwindlu, do którego dochodziło w murach Hadrii. Pewnie dlatego Gildia upatrzyła sobie ją za cel. Kiedy próby przekupstwa spełzły na niczym, organizacja zaaranżowała szereg wydarzeń, które rzuciły cień na dobre imię Joanne. Nie mając nic do stracenia i oczekując dymisji ze stanowiska, strażniczka zdecydowała się faktycznie zejść na drogę zbrodni. Aby zapewnić sobie godną emeryturę postanowiła ostatni raz wykorzystać wszelkie dostępne środki, by dostać się do pałacu i zdobyć w nim przepustkę do wygodnego życia – bezcenny Klejnot Cesarzy.

Joanne była kapitanem straży – strażnicy nie podejrzewają, że ktoś wędrujący nocą ulicami Hadrii w stroju kapitana może mieć złe intencje. Dlatego wszyscy strażnicy i kapitanowie otrzymują modyfikator –1 do czujności, kiedy próbują wykryć Joanne. Jeśli wydaje wam się, że to niewiele, wierzcie nam: to olbrzymia różnica, a podczas gry będziecie skrupulatnie liczyli odległość od każdego strażnika. Dzięki swojej zdolności Joanne ma dużo więcej swobody w obieraniu trasy. Specjalna karta akcji Joanne pozwala jej skonfiskować jeden klejnot wskazanego złodzieja obecnego w tej samej dzielnicy. Dzięki temu Joanne może skupić się na swoim zadaniu, uprzykrzając jednocześnie życie swoich przeciwników.

nikolai

nikoDla Nicolaia istnieje tylko jeden powód, dla którego opuszcza ogromną pracownię pełną dziwacznych urządzeń i nakręcanych stworzeń – testy. Nie ma lepszego sposobu na sprawdzenie jednego z dziesiątek wynalazków niż wyruszenie z nim na ulicę i uczynienie z mieszkańców Hadrii królików doświadczalnych. Choć sam Nicolai nie dopuścił się wielu przestępstw, złośliwa inteligencja każe mu w imię postępu łamać reguły wyznaczone przez przedstawicieli prawa. Obecność cesarza popchnęła Nicolaia do zaplanowania największego włamania w historii. Tej zbrodni nie motywuje jednak chciwość. Wynalazca wierzy, że Klejnot Cesarzy jest w istocie zbiornikiem energii, która – uwolniona – będzie w stanie napędzać dowolny mechanizm, jaki zdoła zbudować ten opętany żądzą wiedzy inżynier. A ponieważ Nicolai osobiście projektował pałacowy skarbiec, większym wyzwaniem będzie konfrontacja z przedstawicielami Gildii niż kradzież klejnotu.

Nikolai to geniusz, który zawsze ma pod ręką szeroki arsenał pułapek, granatów, mikstur i innych przydatnych urządzeń. Jak każdy inny złodzieja, Nikolai wyposażony jest w dwie podstawowe karty – Ruch i Spryt złodzieja, który pozwala dobierać karty akcji. Dzięki swojej nieprzeciętnej inteligencji, korzystając ze Sprytu złodzieja Nikolai może dobrać jedną dodatkową kartę. Dzięki dodatkowym kartom Nikolai odnajdzie się w każdej sytuacji. Oczywiście, aby zagrać wszystkie te karty, genialny wynalazca będzie potrzebował wielu punktów akcji. Z pomocą przychodzi zdolność specjalna Konkokt refleksu, która pozwala na dobranie 2 tymczasowych punktów akcji. Nikolai ma wszystko, co jest potrzebne do osiągnięcia celu. Potrzeba tylko gracza, który opracuje odpowiednio genialny plan.

noiron

noironKiedy ród władający Cesarstwem z górą wiek temu zdobył tron, zyskał wielu przyjaciół – i dwakroć tyle wrogów. Niejeden szlachcic widział siebie i swych potomków w roli absolutnych władców, zaś wielu to marzenie doprowadziło do ostatecznego upadku. Wśród nich był również pradziadek Noirona, człowiek niezwykle zamożny, który swój majątek zbił w równej mierze na handlu, co przemycie. Nic zatem dziwnego, że po jego egzekucji cała rodzina zeszła do podziemia. Dziś jej członkowie znaczą wiele w Gildii, a sam Noiron jest jednym z najskuteczniejszych włamywaczy w organizacji. Połączenie akrobatycznych umiejętności, znajomości miasta oraz determinacji gwarantują, że Klejnot Cesarzy zmieni właściciela. Niemniej Noiron ma jeszcze jeden ukryty cel – ośmieszyć Luciusa IV kradnąc symbol jego autorytetu, a potem stanąć na czele opozycji, która obali obecną władzę i ustanowi nowy porządek. Wówczas ten upadły szlachcic przywróci dobre imię swemu rodowi.

Noiron doskonale zna ulice Hadrii, a dzięki swojej niezwykłej zwinności jest w stanie poruszać się szybciej niż którykolwiek ze złodziei. Nic nie może zatrzymać tego fanatycznego szlachcica – raz w ciągu tury Noiron może poruszyć się o jedno pole więcej. Jedno pole to tylko pozornie niewiele: w praktyce pozwala to na dużo szybszą grę, bardziej agresywną grę. Jest to postać odpowiednia szczególnie dla tych, którzy cenią sobie wartką akcję i odważne plany. Ponieważ Noiron tak szybko może dostać się do pałacu, często będzie celem kart innych złodziei. Jego zdolność specjalna pozwala mu ograniczyć ataki zawistnych przeciwników. Dzięki niej Noiron może zabrać wybranemu graczowi jedną kartę akcji, co ograniczy jego opcje w krytycznym momencie.

zain

zainKradzież, szantaż, wymuszenie, oszustwo… To typowe narzędzia każdego członka Gildii. W końcu nikt nie może spodziewać się po złodzieju częstych porywów szlachetnego serca. Jednak nawet przestępcy należący do tej mrocznej organizacji nie przekraczają pewnych granic – granic, które Zain pozostawił za sobą lata temu. Obojętnie, czy mowa o eksperymentalnych bombach gazowych, regulowanych klepsydrą ładunkach wybuchowych, czy łatwopalnych mieszankach ukrytych w strategicznych punktach miasta, Zain nie zna umiaru w swojej żądzy niszczenia. Płomienie są jego największym sprzymierzeńcem, dzięki któremu odwróci uwagę straży, zaś ukryte pod ochronnym płaszczem granaty utorują mu drogę do serca pałacu i Klejnotu Cesarzy – ostatecznej nagrody, która w rękach tego szaleńca posłuży za broń zemsty przeciwko wszystkim członkom Gildii, którzy ośmielili się zakwestionować jego metody!

Nic tak nie cieszy Zaina, jak świat stojący w płomieniach. To nie jest złodziej, który jak szczur będzie ukrywał się w kanałach lub przemykał chyłkiem mrocznymi uliczkami. Umiejętność Zaina pozwala mu rzucać granatami o 2 pola dalej niż inni złodzieje. W talii kart akcji znajdziecie 3 rodzaje granatów, z których każdy ma inne zastosowanie. Dzięki temu Zain może zarówno blokować przejścia Granatami zapalającymi, zwracać uwagę strażników Granatami hukowymi, jak i przechodzić niezauważenie pomiędzy strażnikami dzięki Granatom dymnym. Dodatkowo Zainowi nigdy nie zabraknie granatów – jego karta zdolności specjalnej pozwala mu dobrać dowolny granat ze stosu kart odrzuconych.

Ilustracje

Wiek Złodziei to wyjątkowa gra, której akcja dzieje się w wyjątkowym uniwersum. Zapraszamy was do świata, który jest połączeniem klasycznego steampunku z wizjonerskimi projektami Leonarda da Vinci i odrobiną magii. Nakręcane, drewniane sowy, tresowane szczury, zabójcze kusze ręczne, miotacze sieci, proste, mechaniczne maszyny, arsenał granatów, ciasne uliczki pełne niebezpieczeństw, dumne posiadłości i pałace w bogatej dzielnicy – to tylko kilka z rzeczy, którymi można nakreślić ogólny charakter Wieku Złodziei. Wkroczcie do tego świata, a na pewno nie wrócicie z pustymi rękami.

Poniżej prezentujemy kilka ilustracji, które znalazły się w grze:

nagla_ulewa2 wydarzenie_weterani_strazy_nonfinal wydarzenie_zlodziejski_arsenal_nonfinal
wydarzenie_czystki_w_gildii_final wydarzenie_mobilizacja_strazy_nonfinal przegrupowanie
zlodzieje przykladowe karty_png_pl Nakręcana sroka
Granat zapalającyfinał1 miotacz siecifinał2 wędka bloczkowafinał

Artykuły

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o Wieku Złodziei, zapraszamy do lektury artykułów, w których będziemy prezentować grę, jej zasady, bohaterów, karty i grafiki:

zain_aot_mikro W zdrowym ciele zdrowe Punkty Akcji. Z tego artykułu poznacie podstawowe wyposażenie złodzieja i dowiecie się jak wykonywać akcje w grze.
AoT_mikro_01 Czy jesteś na tyle sprytny, by niepostrzeżenie dostać się do pałacu i wykraść Klejnot Cesarzy? W pierwszej zapowiedzi Wieku Złodziei poznacie ogólne zasady gry i dowiecie się czegoś na temat postaci i planszy.

 

Do pobrania

Wiek Złodziei - instrukcja (7.6 KB)

Linki

Strona Wieku Złodziei na portalu Board Game Geek – zachęcamy do oceniania i komentowania.

Wiek Złodziei na angielskiej stronie naszego wydawnictwa.