Gears of War: Gdy horda wychodzi na powierzchnię

Szarańcza, nazwana tak przez naukowców ze względu na swą ogromną liczebność, to rasa humanoidów, która zamieszkuje podziemne tunele skryte głęboko pod powierzchnią Sery. Ci nieustępliwi zabójcy wydają się dążyć do totalnego zniszczenia ludzi, a na wszelkie próby negocjacji odpowiadają przemocą. Ludzkość została zepchnięta do ostatniego bezpiecznego bastionu, a żołnierze COG ciągle walczą z tajemniczym koszmarem wypełzającym spod ziemi. Czy uda im się w końcu ich zatrzymać?

Pod koniec czerwca ogłosiliśmy, że nakładem naszego wydawnictwa ukaże się polska edycja Gry planszowej Gears of War – kooperacyjnej gry dla 1-4 graczy, której autorem jest Corey Konieczka. W trakcie rozgrywki w ten tytuł gracze toczą pełną akcji bitwę z przebiegłym przeciwnikiem, którego poczynaniami kieruje talia AI. Akcja gry osadzona jest w świecie niezwykle popularnych „strzelanek” opracowanej przez firmę Epic Games. W naszym poprzednim artykule opowiedzieliśmy o głównym bohaterze Gears of War – Marcusie Feniksie. Przyglądnęliśmy się także jego karcie postaci prezentującej unikalne dla niego zdolności i statystyki. Przeanalizowaliśmy także kilka kart rozkazów, wskazując jak te niezwykle elastyczne elementy mogą być wykorzystywane do wprowadzenia w życie różnych taktycznych ruchów.

Natomiast dziś opowiemy coś więcej o hordzie Szarańczy oraz przyglądniemy się wspaniałemu systemowi talii AI, który sprawia, że Gra planszowa Gears of War stale trzyma w napięciu i zapewnia niezwykle bogate wrażenia płynące z rozgrywki.

Unikalne kombinacje Szarańczy

wyjscie_przygotowaniePierwszym krokiem do zrozumienia jak w trakcie rozgrywki w Grę planszową Gears of War wróg dostosowuje się do zaistniałej sytuacji jest zrozumienie w jaki sposób przygotowanie każdej misji wpływa na zachowanie Szarańczy. Dlatego przed rozpoczęciem rozgrywki gracze muszą zapoznać się z kartą misji prezentującą sposób przygotowania wybranego przez nich scenariusza.

Po prawej stronie prezentujemy kartę przygotowania misji dla początkowego scenariusza pt: „Wyjście”. Karta ta opisuje wszelkie specjalne zasady obowiązujące w trakcie misji, przypisuje literę (A, B lub C) do każdego rodzaju wroga obecnego w danym scenariuszu, a także przekazuje graczom informacje niezbędne do przygotowania talii AI.

Pod nagłówkiem „Wrogowie” znajdują się trzy rodzaje Szarańczy, w tym wypadku są to Ścierwojad, Truteń oraz Boomer. Charakterystyczna dla tego scenariusza kombinacja wrogów jest niezwykle ważna, ponieważ wpływa na atmosferę panującą podczas danej misji, decydując o tym, czy w trakcie rozgrywki gracze częściej będą mierzyć się z wrogami walczącymi z bliska, czy atakującymi z większej odległości.

Istotna jest także litera, która została przypisana do poszczególnych rodzajów Szarańczy, gdyż wpływa ona na czynniki takie jak częstotliwość rozstawiania nowych figurek, częstotliwość ruchu czy otrzymywania wsparcia z talii AI. Wynika to z faktu, że niektóre karty AI odnoszą się do Szarańczy obecnej w danej misji wskazując literę, sprawiając, że określone rodzaje figurek mają w trakcie danej misji większe znaczenie taktyczne.

 GoW_arkusz_misji_ulozony

Arkusz pomocniczy Misji, służący do uporządkowania wszystkich kart, które są istotne podczas rozgrywki. Po lewej stronie arkusza, obok liter wskazanych na karcie przygotowania misji, układane są karty wrogów, natomiast po prawej rozkładane są talie broni, AI oraz rozkazów.

Zaawansowane taktyki

Jak już zaznaczyliśmy poprzednim razem, na koniec swojej tury każdy gracz losuje kartę AI, która kontroluje akcje Szarańczy oraz prezentuje inne wyzwania, z którymi muszą zmierzyć się żołnierze COG. Na początku rozgrywki talia AI jest dokładnie tasowana, a w jej skład wchodzą karty powiązane z wrogami obecnymi podczas danej misji, które dodatkowo wzbogacone są kilkoma ogólnymi kartami AI (takimi jak Posiłki), zgodnie z tym co wypisano w dolnej części karty przygotowania misji.

szarancza-boomerTak więc jakie sztuczki ma do dyspozycji horda Szarańczy? Każdy z rodzajów wrogów ma charakterystyczne dla siebie sposoby zachowania, dzięki którymi taktyki, które stosuje są inne niż w przypadku innych figurek. Na przykład Ścierwojady są rozstawiane w dużych ilościach i atakują stadem, zbliżając się do swej ofiary kiedy ta jest osłabiona. Z drugiej strony Boomery preferują atakowanie z dużej odległości i czasem nawet odsuwają się od swego celu zanim oddadzą strzał.

Wszystkie karty AI powiązane z konkretnymi rodzajami Szarańczy zawierają w swej treści warunek. Jeżeli jest on spełniony, figurka podejmuje pewną akcję (na ogół jest to atak). Jeśli warunek nie jest spełniony, na karcie zapisany jest efekt „W przeciwny wypadku”, który często wiąże się z rozstawieniem jeszcze większej liczby figurek Szarańczy albo wskazujący, że należy wylosować nową kartę AI. Mówiąc w skrócie, horda Szarańczy nigdy nie śpi – jeśli nie atakuje, to gromadzi większe siły, które zostaną wykorzystane w nadchodzącym ataku. Do tego należy pamiętać, że na koniec swojej tury każdy gracz losuje kartę AI, dlatego gracze nie mogą liczyć na chwile spokoju do samego końca rozgrywki.

To wszystko na dziś. Pamiętajcie aby odwiedzać naszą stronę internetową, gdyż będziemy na niej publikować kolejne artykuły związane z Grą planszową Gears of War.

© 2011, Epic Games, Inc. Wszelkie prawa zastrzeżone . Epic, Epic Games, Epic Games logo, Gears of War, Gears of War 2, Marcus Fenix oraz logo Karmazynowego Omeny są znakami towarowymi lub zarejestrowanymi znakami towarowymi przez Epic Games, Inc. na terenie USA oraz pozostałych krajów. Mechanika gry oraz zasady gry są © 2011 Fantasy Flight Publishing, Inc. Fantasy Flight Games, Fantasy Flight Supply, oraz logo FFG są znakami towarowymi należącymi do Fantasy Flight Publishing, Inc.