Dungeon Quest: Sto sposobów na śmierć

Dawno temu, w czasie wielkich Smoczych Wojen, potężny Smoczy Władca Kalladra wymyślił i zbudował najbardziej podstępną pułapkę, jaka kiedykolwiek istniała. Jego rządza władania Terrinoth stała się obsesją, ale każda podjęta przez niego próba podporządkowania sobie królestwa spotkała się z heroicznym oporem. Dlatego wycofał się on pod ziemię i otoczył w kokonie labiryntu, który sam stworzył. Zamiast wdać się z ludami Terrinoth w otwartą walkę, tak jak jego bracia, Kalladra założył, że nie ma większego zagrożenia dla władców i bohaterów, jak ich własna chciwość. Zbudował więc Loch Smoczego Ognia…

W związku z ogłoszeniem przez nas planów wydania polskiej edycji gdy DungeonQuest: Smocze Lochy, której premiera ma nastąpić w drugim kwartale 2011, zapraszamy do lektury tekstów, które przybliżą ten tytuł. Ta nowa edycja klasycznej gry planszowej o przemierzaniu lochów zachowuje większość ulubionych przez graczy elementów pochodzących z pierwotnej wersji i jednocześnie usprawnia kilka z mechanik. Co więcej, nowa edycja DungeonQuest przenosi graczy w żywy świat fantasy, jakim jest Terrinoth (znany już z gry Runebound).

Dziś chcielibyśmy skupić się na podstawach ruchu i badaniu komnat oraz rzucić okiem na jednego z bohaterów, którzy wyruszają na wyprawę rzucając wyzwanie śmiercionośnym pułapkom.

Po wylosowaniu sobie bohaterów gracze przygotowują planszę (wraz z różnorodnymi taliami) – do czterech grających rozstawia swoje figurki bohaterów w czterech rogach Lochu Smoczego Ognia. Podczas swojej tury każdy gracz może albo poruszyć się na sąsiednie pole (nigdy na ukos) albo przeszukać komnatę, w której się znajduje. Po wykonaniu ruchu gracz musi odbyć spotkanie na polu, na którym się znalazł, a jeżeli jest to dopiero odkryte miejsce, musi najpierw wylosować żeton komnaty lochu i położyć go na planszy.

dungeonquest_plansza

Żetony te umożliwiają wykonanie ruchu tylko w określonych kierunkach oraz muszą być układane w taki sposób, aby strzałki znajdujące się na nich odchodziły od strony, z której przybył gracz. W trakcie swojej wędrówki gracz będzie musiał pokonywać niebezpieczne korytarze, mierzyć się z pułapkami oraz przeciwnikami, których spotka na swej drodze do skarbca znajdującego się w środku lochu, chcąc tam dotrzeć przed rywalami. Zwycięstwo można odnieść tylko poprzez zdobycie łupu i wyniesienie go z powrotem na powierzchnię.

wiezaNa przykład, czarodziejka Challara może wyruszyć ze swojej początkowej wieży i zejść w głąb lochu wybierając jedną z dwóch dostępnych dróg. Niezależnie od tego, w którą ze stron się poruszy musi odkryć pole, na które wejdzie (zakładając, że rozgrywka właśnie się rozpoczęła). W związku z tym musi wylosować żeton komnaty lochu i położyć go na pustym polu, na które właśnie weszła (pamiętając, że strzałka na danym żetonie musi być skierowana od pola, z którego właśnie weszła).

W zależności od ułożonej komnaty lochu ułożonej przez Challarę, będzie musiała ona wylosować kartę z jednej z różnorodnych talii znajdujących się obok planszy. Najpowszechniejszymi z nich są karty lochu (dzięki którym szczęśliwi gracze mogą znaleźć kilka niestrzeżonych skarbów)… jednak jeśli znalazła się w jednej z komnat innego rodzaju, takich jak komnata z pułapką albo pajęcza sieć, Challara naprawdę będzie musiała dać z siebie wszystko, aby wyjść cało z tej opresji

W kolejnych tekstach przyglądniemy się bliżej spotkaniom oraz wrogom. Dziś przejdźmy jednak do jednej z nowych bohaterek, które dołączą do ulubionych postaci z Terrinoth.

Challara, potężna czarodziejka wykorzystana w powyższym przykładzie, pochodzi z bogatej rodziny i wkracza do Lochu Smoczego Ognia, aby odzyskać skarby wykradzione przez Kallarę z rodzinnego skarbca. Jej moce ostrzegają ją przed nadchodzącym niebezpieczeństwem, umożliwiając jej wylosowanie nowej karty lochu kiedy odbywa spotkanie z komnatą. Na jej karcie bohatera, którą możecie zobaczyć poniżej, można znaleźć kilka wartości wykorzystywanych zarówno podczas bitwy jak i w trakcie ustalania wyników innych wydarzeń, takich jak spotkanie z pułapkami.

challara_dq

Liczba w prawym górnym rogu (w tym wypadku 12) przedstawia wartość życia Challary i stanowi jednocześnie liczbę ran, które może otrzymać zanim zginie. W dolnym lewym rogu znajdują się cztery cechy istotne podczas wykonywania testów cech. Są to siła (czerwony), zręczność (zielony), pancerz (niebieski) oraz szczęście (żółty). Na przykład, jeżeli Challara wejdzie do wspomnianej wcześniej komnaty z pajęczą siecią, musi wykonać test siły, aby ocenić czy uda się jej pokonać to pomieszczenie. W tym celu gracz, który kontroluje Challarę musiałby rzucić dwiema kośćmi. Jeżeli suma wyników rzutu będzie wyższa niż wartość siły Challary, test zostaje oblany, a nasza bohaterka zostaje złapana w sieci na następną rundę. Biorąc pod uwagę to, że wartość jej siły wynosi zaledwie pięć, Challara powinna starać się unikać tej komnaty jeśli tylko może.

gasnie_pochodniaInne zagrożenia wymagają przeprowadzenia podobnych testów zręczności, pancerza czy szczęścia. Różnorodność kombinacji cech, wraz z unikalnymi zdolnościami każdego z bohaterów oznaczają niemal nieograniczoną regrywalność niezależnie od tego czy rozgrywana jest partia solo czy też przeciwko żywym przeciwnikom.

Nasze spojrzenie na Challarę sprowadza nas do jednej z największych zalet osadzenia akcji gry DungeonQuest: Smocze Lochy w świecie Terrinoth – od teraz gracze mają możliwość przeniesienia swojego ulubionego bohatera z jednej gry do drugiej. Jest to możliwe dzięki dodatkowym kartom postaci, które znajdują się w pudełku z grą. Dzięki nim bohaterowie z gry DungeonQuest: Smocze Lochy mogą być wykorzystywani podczas rozgrywek w Runebound, Descent: Journeys in the Dark oraz Runewars!

To prawda! Każdy egzemplarz gry DungeonQuest: Smocze Lochy zawiera sześć niespotykanych dotychczas figurek (wykonanych z tego samego materiału oraz w tej samej skali co w pozostałych grach osadzonych w Terrinoth) oraz karty niezbędne do przeniesienia swoich przygód na inne gry. Na przykład opisywana przez nas dziś Challara może wyruszyć w podróż poprzez królestwo w grze Runebound, może stoczyć bój z nieustraszonymi przeciwnikami w grze Descent: Journeys in the Dark albo może przeniknąć terytorium wroga w grze Runewars.

Już dziś zapraszamy na kolejny artykuł, w którym dokładniej przyglądniemy się różnym rodzajom spotkań, które mogą mieć miejsce w grze DungeonQuest: Smocze Lochy.