Dracula: Przekąska o północy

dracula_zasadzkaPowóz podskakuje na wyboistej drodze, a broń przytroczona do mego pasa dzwoni niczym upiorne dzwonki. Poszukuję wroga, sprawcy mego ogromnego cierpienia. Tego, który odebrał mi małżonkę i pozostawił, abym umarł samotności. Dopilnuję, aby znalazł swoje miejsce w grobie – tym razem już na zawsze. Stawiłem czoła jego wilkom i jego pomiotowi. Teraz czas zmierzyć się z nim w bezpośredniej walce.

Nowa edycja gry planszowej Dracula (wydanej przez Games Workshop w 1987 roku pod tytułem „Fury of Dracula”, w Polsce natomiast znanej pod nazwą „Wampir) doskonale oddaje napięcie oraz desperacki charakter poszukiwań samego arcywroga. Gra Dracula stawia od 1-4 graczy przeciw zdolnościom umysłu gracza prowadzącego wampirycznego wroga – Draculę!

Scott Clifton, specjalista ds. kontaktów handlowych w firmie Fantasy Flight Games, jest ogromnym fanem tej gry i oto co miał nam do powiedzenia: „Dracula wgniata w ziemię! Uwielbiam tę grę za wspaniały klimat, który towarzyszy poszukiwaniom Draculi w całe Europie oraz na sąsiadującymi z nią obszarach. Dzięki walce z wampirami, które stworzy hrabia czy ciągłym próbom odgadnięcia położenia największego z wampirów gra trzyma w napięciu przez cały czas. Osobiście wolę grać hrabią, ale polowanie na niego także sprawia mi dużo przyjemności. Jest to wspaniała gra na haloweenową imprezę.!

Dracula rozpoczyna każdą turę od fazy czasu. W jej trakcie dzień zamienia się w noc, albo noc zamienia się w dzień wraz z tym jak słońce i księżyc ścigają się po niebie. Dracula jest o wiele potężniejszy w nocy, podczas gdy w ciągu dnia jego moce znacząco słabną. Następnie potwór ten porusza się do następnego miejsca, zagrywając na torze odpowiednią kartę. Na drodze prowadzącej z miasta do miasta pozostawia przerażające ślady swojej obecności, z którymi przyjdzie zmierzyć się łowcom. Od zasadzek i zabójców do plag oraz młodych wampirów – łowcy muszą pozostać czujni i unikać wszelkich pułapek, które Dracula na nich zastawia. Celem hrabiego jest stworzenie sześciu nowych wampirów, podczas gdy zadanie łowców to sprowadzenie do 0 liczby punktów życia Draculi.

dracula-mina-harkerW każdej rundzie Dracula porusza się jako pierwszy, następnie robią to łowcy zgodnie z ustaloną kolejnością: zaczyna Lord Godalming, następny jest Dr. Seward, po nim Van Helsing i na koniec Mina Harker. Podczas przemierzania planszy gracze mogą wybierać pomiędzy drogami, koleją i łodziami. Ruch koleją może być szybszy, w zależności od wyniku rzutu kością. Na jej ściankach znajdują się X, 0, 1, 2 oraz 2/3. Wyniki te wskazują jak daleko gracz może się poruszyć i równie dobrze mogą wskazać, że nie porusza się wcale. Każdy używa parowozów na własną odpowiedzialność!

Jeżeli Dracula wkracza się na pole, na którym znajduje się łowca, natychmiast go atakuje! Na początku walki każdy gracz (nie tylko ci, którzy biorą udział w walce) może zagrać karty wpływające na walkę.

Na przykład: Van Helsing zaczyna walkę z Draculą, która będzie się toczyć w ciągu dnia. Dracula zdaje sobie sprawę, że ma kłopoty, więc zagrywa kartę pułapki, która podczas tej walki daje mu premię +1 do rzutu. Żaden z łowców nie ma karty, którą mógłby zagrać, a Dracula nie ma innych kart, z których chciałby skorzystać, więc gracze mogą przejść do kolejnego etapu.

fury-of-dracula_chlopiPo tym jak wszystkie karty zostaną zagrane, łowca oraz Dracula przygotowują swoje talie walki. Talie te składają się ze wszystkich opcji, broni oraz taktyk, które Dracula i łowca mogą wykorzystać w rozgrywanym starciu. Rywale korzystają ze wszystkiego z czego mogą – od wody święconej i osikowych kołków do szponów i kłów. W ciągu dnia Dracula jest wyraźnie słabszy, więc łowcy będą starali się uderzyć, gdy słońce wisi wysoko na niebie.

Obaj gracze zagrywają po jednej zakrytej karcie. Następnie karty te są równocześnie ujawniane. Następnie obaj walczący rzucają kością i dodają wyniki do wszelkich premii zapewnianych przez karty. Walczący, który uzyska wynik wygrywa rundę walki. W celu ustalenia wyniku potyczki zwycięzca sprawdza prawą stronę swej karty poszukując na niej nazwy karty zagranej przez przeciwnika. W ten sposób ustalony zostaje wynik walki.

Oczywiście ważnym elementem strategii jest osiągniecie wygranej, jednak nie mniej istotne jest odgadnięcie jaki będzie wynik w przypadku osiągnięcia wygranej.

Dracula to szybka gra dedukcyjna, która wymaga od wszystkich uczestników błyskotliwego myślenia. W trakcie rozgrywki hrabia będzie starał się zachować swój ruch w ukryciu, podczas gdy łowcy będą podróżować po Europie i części Azji realizując swe zadanie wyeliminowania potwora z kłami. Każda rozgrywka jest inna, ponieważ opcje i taktyki, z których może skorzystać Dracula zmieniają się z ruchu na ruch. Czy uda Ci się odnaleźć miejsce pobytu Draculi? Czy masz odwagę spojrzeć w świdrujący wzrok Łowców? Przekonacie się tego podczas rozgrywki w grę Dracula!

Dracula to dedukcyjna gra planszowa która stawia jednego gracza, prowadzącego Draculę, przeciwko 4 graczom kierującym łowcami zdeterminowanymi do znalezienia władcy wampirów. Dracula korzysta z tajnego ruchu starając się unikać łowców, i jednocześnie stworzyć 6 wampirów, zanim łowcom uda się go zabić.