Deadwood: Bardziej niż ostrogi przyda się kolejny gnat

Dawno, dawno temu, gdzieś na jałowych terenach Dakoty, banda rzezimieszków dotarła do niewielkiej mieściny, gdzie oczekiwała przybycia kolei. Wiedzieli, że wraz ze „stalowym koniem” nadejdzie wielkie bogactwo. Jednak chęć wzbogacenia się bywa bardzo niebezpieczna – zwłaszcza, jeśli jakiś dureń zdecyduje wyzwać Cię na pojedynek o kontrolę nad miastem.

Jeśli wybieracie się do Deadwood – pamiętajcie, aby przypiąć do pasa dodatkowy pistolet, ponieważ w tym mieście nikt nie może czuć się zbyt bezpiecznie. W grze planszowej Deadwood: Miasto Bezprawia szalone strzelaniny są na porządku dziennym. Podczas rozgrywki każdy z graczy ma pod swoją kontrolą ranczo, na którym urzęduje grupka bandytów, którzy wyruszają do miasta, aby przejąć kontrolę nad lokalnymi biznesami. Czasem robią to w sposób pokojowy, a czasem zmuszeni są użyć odrobinę „twardszych” argumentów . Każda banda stara się zgromadzić jak najwięcej pieniędzy, ponieważ na koniec gry wygrywa ten, który zgromadzi największy kapitał.

W poprzednim artykule opowiedzieliśmy kilka słów na temat budynków, które mogą zapewnić długofalowe zyski lub dodatkowe zdolności, przydatne w określonych okolicznościach. Dziś natomiast chcieliśmy zaprezentować wam warunki zwycięstwa obowiązujące podczas rozgrywki.

Gdy nadejdzie koniec

Deadwood_rulebook_PL_9.inddW grze Deadwood: Miasto Bezprawia są trzy sposoby zakończenia gry:

Na planszy zostanie wybudowany Dworzec kolejowy

W puli przestępstwa zabraknie listów gończych

Jeden z graczy nie będzie miał żywych kowboi.

Jak tylko spełniony zostanie jeden z powyższych warunków, aktywny gracz dokańcza swoją turę, a rozgrywka dobiega końca. Jednak należy pamiętać, że przed ustaleniem zwycięzcy wszyscy gracze muszą zapłacić kary za listy gończe zgromadzone w trakcie rozgrywki! Tak więc, jeśli twoi bronco szaleli po Deadwood w wyjątkowo krwawy sposób, za swoje liczne występki mogą mieć na karku kawalerię. Dlatego dobrym pomysłem może być odrobinę opóźnić koniec gry, aby trochę „wybielić” swoje sumienie.

Kręty tor

zetony_torowPrzybycie kolei do miasta przynosi wielką fortunę temu, kto jest wystarczająco sprytny, aby móc z niej skorzystać. Spośród trzech ścieżek do zakończenia rozgrywki, przybycie kolei jest jedyną, która zapewnia najwięcej korzyści.

Kiedy jeden z twoich kowbojów przejmuje kontrolę nad Ratuszem, dokładasz na planszę jeden żeton torów. Wydrukowane na planszy oznaczenia wskazują kilka z możliwych sposobów budowy torów, a gracz sam może wybrać, która z opcji będzie najbardziej korzystna i najbardziej napełni mu kieszenie.

Chcecie pewnie wiedzieć jakie korzyści płyną z tego tytułu. Jeśli żeton torów zostanie umieszczony na budynku, dany budynek zostaje natychmiast zniszczony, a znajdujący się w nim kowboj zostaje wysłany na przymusową emeryturę do Opuszczonej kopalni i zostaje tam, dopóki nie zostanie wezwany z powrotem na ranczo. Ponadto, każdy kowboj kontrolujący interes sąsiadujący z nowym żetonem torów może natychmiast zająć swój budynek. Za jednym zamachem możecie więc wywalić przeciwnika z jego budynku (i trwale uniemożliwić mu korzystanie z przywilejów, które były powiązane ze zniszczonym budynkiem) jak i czerpać korzyści z dowolnej liczby kowboi sąsiadujących obok wybranej drogi dla torów kolejowych.

Później, kiedy na planszy będą już ułożone wszystkie cztery żetony torów, a jakiś kowboj znów zajmie Ratusz, na planszy umieszcza się Dworzec kolejowy (burząc dowolny budynek, który stoi na jego drodze), a kowboje w sąsiednich budynkach mogą zająć swoje interesy. Dwukrotnie!

kopalnia

Na powyższym przykładzie gracz dokłada na planszę drugi żeton torów. Jeśli położy go na polu oznaczonym numerem „1”, przybliży go do kolejnych budynków. Jeśli umieści go na polu oznaczonym numerem „2” zniszczy Kopalnię złota! Powinien się nad tym poważnie zastanowić – kolej zawsze musi podążać na północ i nigdy nie może się rozgałęziać.

Ani chwili spokoju

list_gonczyJeśli rozgrywka zakończy się w wyniku wyczerpania się listów gończych w puli przestępstwa, ulice Deadwood są czerwone od przelanej krwi.

Bogaty gracz może zdecydować się wywołać kilka strzelanin, aby szybciej zamknąć Deadwood, jednak czyniąc to stąpa po bardzo wąskiej linie. Kara, którą musi zapłacić kowboj, którego za bardzo świerzbią ręce jest bardzo wysoka, a kawaleria nie wykazuje się zbytnim poczuciem humoru w kontaktach z bandytami.

Dlatego też, każdy gracz zdeterminowany do szybkiego zakończenia rozgrywki powinien upewnić się, że jego ludzie będą często gościć w Kościele, zanim zdecyduje się na ten krok. Wszystko dlatego, że wizyta u kaznodziei pozwala na odrzucenie jednego listu gończego. Oczywiście, jak już wspomnieliśmy w naszym poprzednim tekście, jeśli gracz kontroluje obie Pralnie w momencie kiedy zajmuje Sklep, może odrzucić nawet trzy listy gończe.

Wieczny sen na Wzgórzu umarłych

kowbojeOstatnią opcją zakończenia rozgrywki w Deadwood: Miasto Bezprawia jest wysłanie wszystkich kowbojów na Wzgórze umarłych. Jednak śmierć wszystkich kowboi nie sprawia, że gracz automatycznie przegrywa. Jeśli gracz nie ma już żywych kowboi, ale posiada najwięcej gotówki, nadal ma pewne szanse na zwycięstwo.

Zawsze jest to jakaś opcja, która może okazać się opłacalna w zależności od obranej strategii i ilości gotówki, którą posiadają rywale.

Który ze sposobów zakończenia rozgrywki będziecie chcieli wybrać? Przekonajcie się sami podczas rozgrywek w grę Deadwood: Miasto Bezprawia, którą już teraz znajdziecie w swoim sklepie z grami!.