Starcie mieczy

Miłośnicy Pieśni Lodu i Ognia będą mieli możliwość odtworzenia swoich ulubionych bitew przedstawionych we wspaniałej serii książkowej stworzonej przez George R.R. Martina. Dziś kontynuujemy naszą serię prezentacji, w których autor, Rob Kouba, opowiada nam o różnych mechanizmach występujących w jego grze. Wcześniej już przyglądnęliśmy się walce, terenom, zarządzaniu jednostkami, rodzajom jednostek oraz przywódcom. Dzisiaj Rob opowie nam o różnicy pomiędzy bitwami, a potyczkami.

Przed przygotowaniem gry, gracze muszą zdecydować, w jakim rodzaju starcia przyjdzie im się zmierzyć. W zestawie podstawowym Bitew Westeros spotykamy się z dwoma rodzajami starć: bitwami oraz potyczkami. Mój dzisiejszy tekst będzie prezentował różnice pomiędzy nimi.

Bitwy są standardowymi scenariuszami reprezentującymi konflikty, które wydarzyły się lub mogły się wydarzyć pomiędzy tymi dokładnie opisanymi na kartach Pieśni Lodu i Ognia. Trzon gry stanowi właśnie odtwarzanie tego typu starć oraz zmiana „historycznego” łańcucha wydarzeń przedstawionego w książce. Na przykład co stałoby się, gdyby Jaimemu Lannisterowi udało się pokonać zasadzkę Starków w Szepczącym Lesie? Albo co by było, gdyby oddziały Lannisterów obozujące wokół Riverrun nie zostały rozbite przez wojska Robba Starka?

Każda bitwa zawiera kilka kluczowych elementów, takich jak czas rozgrywki, warunki zwycięstwa, przygotowanie pola bitwy, siły wykorzystywane przez każdy z rodów i wiele innych.

BOW_Scenarios_Pol_6_poprawki_bitew.indd

Pierwsza bitwa nosi tytuł „Starcie na Królewskim Trakcie”. Prezentuje ona bitwę pomiędzy oddziałami Starków, które podróżowały na północ na spotkanie z Robbem Starkiem, kiedy na swej drodze napotkały wojska Lannisterów podróżujące z oddziałami piechoty. Zakładamy, że zmierzali oni do Tywina Lannistera, aby przekazać informacje szkodliwe dla Robba, dlatego lojaliści Starków zajęli pozycje obronne w pobliżu rzeki oraz samego Królewskiego Traktu.

Siły Lannisterów nie mogą pozwolić na odcięcie i muszą przebić się przez sieć rozpostartą przez Starków. Dwa znaczniki kontroli reprezentują strategiczne pozycje, które Lannisterówie muszą odbić z rąk Starków, podczas gdy Starkowie starają się ich bronić za wszelką cenę.

Na pierwszy rzut oka wydawać się może, że siły kawaleryjskie Lannisterów oraz doświadczone jednostki piechoty mogą łatwo im zapewnić zwycięstwo. Jednak brak im jakichkolwiek jednostek dystansowych, co sprawia, że łucznicy Starków zapewniają przewagę przeciwnikowi i mogą zaatakować wojska Lannisterów kiedy te maszerują przez bród. Bród spowalnia także ruch Lannisterów, gromadząc ich wojska w wąskim gardle jakim jest przeprawa przez rzekę.

Choć jest to bardzo podstawowa bitwa, stanowi wspaniały materiał do nauki dla nowicjuszy podczas ich pierwszego kontaktu z Bitwami Westeros.

Jednak liczba bitew zawartych w zestawie podstawowym jest skończona. Dowodzący mogą chcieć poszerzyć rozgrywkę o nowe rodzaje starć, wychodzące poza ograniczenia związane z fabułą powieści. Gracze mogą chcieć także sami tworzyć własne armie. W obu przypadkach idealnie sprawdzają się zasady Potyczek.

Gracze rozpoczynają przygotowanie potyczki od wyboru warunków zwycięstwa oraz innych istotnych informacji, podobnych do tych wykorzystywanych podczas bitwy. Jednak główna różnica w przypadku potyczki polega przede wszystkim na tym, że gracze sami wybierają swoich dowódców. Siły oraz nakładki rozkładane na planszy są wyznaczane w sposób losowy przez Karty Potyczek. Takie rozwiązanie zapewnia grze ogromną regrywalność.

S01476_skirmishcards_PO.indd S01476_skirmishcards_PO.indd

Podczas wybierania dowódców wykorzystywanych w trakcie potyczki, gracze stoją przed interesującym wyborem dotyczącym tego, jak silnego dowódcy chcą używać. Wybierając lepszych dowódców odbierają sobie możliwość wykorzystywania najlepszych jednostek. Jednak z drugiej strony, jeżeli wezmą średniej jakości dowódców, nie będą mieli gwarancji na to, że uda sim się zrekrutować najlepsze z jednostek (zapewniają sobie tylko szansę na to).
A na co wy się zdecydujecie?

Wyrusz w bogaty i żywy świat stworzonej przez Georga R.R. Martina serii Pieśni Lodu i Ognia. Bitwy Westeros to taktyczna bitewna gra planszowa dla dwóch graczy. Dzięki scenariuszom zawierającym ulubione postaci i znane okoliczności gracze mogą odtworzyć najważniejsze bitwy Wojny Pięciu Królów.