Przygotowanie ziem

„Gdzieś jeszcze za zachodzącym słońcem, za wąskim morzem, znajdowała się kraina zielonych wzgórz, kwiecistych łąk i rwących rzek, gdzie wśród błękitnoszarych gór wyrastały wieże z ciemnego kamienia i gdzie rycerze spod różnych chorągwi potykali się w turniejach. Dothrakowie nazywali tę krainę Rhaesh Andahli, ziemią Andalów. Mieszkańcy Wolnych Miast nazywali ich Westeros, a ich kraj Królestwem Zachodzącego Słońca.”

- George R.R. Martin, „Gra o Tron”

Bitwy Westeros to taktyczna bitewna gra planszowa dla dwóch graczy osadzona w świecie przedstawionym w serii Pieśń Lodu i Ognia, której twórcą jest George R.R. Martin. Poprzednim razem przyglądnęliśmy się podstawom walki. Dziś twórca gry, Rob Kouba, prowadzi nas przez opis pola bitwy i jednocześnie wspomina jak dowódcy wpływają na kontrolowane jednostki

terrain-examplesDobra znajomość otoczenia może w czasie bitwy przechylić szalę zwycięstwa na naszą korzyść. Na samym początku trzeba wiedzieć, że bitwy mogą być przygotowywane w dwóch różnych konfiguracjach. Pierwsza to ułożenie pola bitwy pionowo pomiędzy graczami. Zapewnia to możliwość stworzenia potężniejszych szeregów, jednak zmniejsza możliwości manewrowania na flankach.

Drugą jest tradycyjne umieszczenie pola bitwy poziomo pomiędzy rywalami. Warto zauważyć, że w tej konfiguracji do pola bitwy można dołożyć kolejne plansze, zwiększając w ten sposób obszar walk, co pozwala na pomieszczenie dużo większych armii.

Po dokonaniu wyboru bitwy, która zostanie rozegrana, gracze rozkładają na planszy żetony-nakładki przedstawiające teren, na którym przyjdzie im stoczyć bój. Teren posiada zdolność znaczącego wpływania na ruch armii oraz jej strategie.

W grze występuje osiem rodzajów sześciokątów terenu oraz osiem rodzajów żetonów terenu, które modyfikują sześciokąty, na których się znajdują. Poniżej znajdują się przykłady terenu, z którymi jednostki spotkają się w trakcie pierwszej bitwy.

  • Równiny: Sześciokąty przedstawiające duże połacie płaskiego terenu, po których armie mogą swobodnie się poruszać.
  • Drogi: Często uczęszczane trakty są podczas ruchu odrobinę wygodniejsze niż równiny.
  • Rzeki: Wartko płynące strumienie wody, które tworzą na polu bitwy nieprzekraczalne granice.
  • Brody: Płytkie odcinki na rzece, które pozwalają jednostkom na przekroczenie jej, jednak w bardzo powolny sposób.
  • Wzgórza: Niewielkie uniesienia terenu, umożliwiające jednostkom dystansowym na strzelanie ponad innymi jednostkami.
  • Lasy: Duże zadrzewione obszary, które wyhamowują ruch i ograniczają zdolności niektórych jednostek.

bow-zoc

W związku z tym, że jedynymi granicami pola bitwy są krawędzie planszy, dozwolone jest wydawanie rozkazów dowolnym jednostkom znajdującym się na planszy, pod warunkiem, że są one „kontrolowane”.

Jednostki kontrolowane to takie, które rozpoczynają na sześciokątnym polu znajdującym się w strefie kontroli (SK) przywódcy. Strefa kontroli w zestawie podstawowym (dla każdego z rodów) wynosi dwa. Oznacza to, że jednostka znajdująca się w odległości dwóch pól od przyjaznego przywódcy jest kontrolowana.

Dlaczego jest to tak istotne? Otóż dlatego, że na ogół jedynie kontrolowanym jednostkom można wydać rozkazy przy pomocy kart przywództwa. Kontrolowane jednostki są odporne na efekty skierowane przeciw niekontrolowanym jednostkom. Dodatkowo wiele przydanych efektów może być aktywowanych lub wykorzystanych jedynie przez kontrolowane jednostki. Wspomnianymi efektami, tak jak kartami Przywództwa, zajmiemy się w jednym z kolejnym tekstów. Dlatego bądźcie czujni!

Wyrusz w bogaty i żywy świat stworzonej przez Georga R.R. Martina serii Pieśni Lodu i Ognia. Bitwy Westeros to taktyczna bitewna gra planszowa dla dwóch graczy. Dzięki scenariuszom zawierającym ulubione postaci i znane okoliczności gracze mogą odtworzyć najważniejsze bitwy Wojny Pięciu Królów.