Battlestar Galactica: Pegasus – Ekscytujące zakończenie

BSG_Pegasus_okladka_300

Wszyscy przenoszą się na Nową Capricę. Wszyscy. Co do jednego! To nasza szansa, aby być razem. Aby znowu być razem… Zamierzam podpisać moje pierwsze rozporządzenie, nakazujące flocie natychmiastowe rozpoczęcie budowy osiedli na planecie zwanej odtąd Nową Capricą.
- Prezydent Gaius Baltar, „Porzuć swe troski, część 2”

Nowa Caprica kusi szansą na ucieczkę od wojny z Cylonami… szansą, na nowy początek. Choć gleba jest uboga a klimat surowy, załoga Galactici marzy o założeniu rodzin, zbudowaniu domów i osiedleniu się na stałe. Jednak marzenia szybko zamieniają się w koszmar. Przybywają Cyloni i obiecując pokój, i wsparcie, ponownie podporządkowują sobie ludzkość. Ostatnia nadzieja w Galactice, która opuściła planetę, gdy pojawili się Cyloni, lecz zamierza powrócić, aby wyzwolić mieszkańców.

Pora na kolejną odsłonę zawartości rozszerzenia Battlestar Galactica: Pegasus. Mieliście już okazję zapoznać się z Przywódcami Cylonów i przekonać jakimi możliwościami dysponuje battlestar Pegasus. Tym razem zerkniemy na planszę Nowej Caprici i zapoznamy was z nowymi warunkami zwycięstwa dla ludzi. Ponadto spotkamy sprawiającą kłopoty manipulantkę, Ellen Tigh, która wzbogaci szeregi przywódców politycznych i sprawdzimy jakie przeszkody na koniec gry szykuje nowa talia Kryzysów Nowej Caprici!

caprica

Jeśli zamiast karty Kobolu gracze wybiorą kartę celu Nowej Caprici, po przebyciu przez flotę siedmiu jednostek dystansu do gry wprowadzona zostaje plansza Nowej Caprici. Nowe karty Punktów docelowych dają Admirałowi potężniejsze możliwości, dlatego lepiej mieć pewność po czyjej stronie leży jego lojalność! Przykładowo „Gwiazda podwójna” zapewnia dwie jednostki dystansu za zaledwie jeden punkt paliwa, jednak wskutek dezorientacji chwilowo naraża na niebezpieczeństwo flotę cywilną. Z kolei „Nieudany skok” daje Admirałowi-Cylonowi okazję do zaszkodzenia ludziom, utrudniając skok o satysfakcjonującym dystansie i dodatkowo niszcząc statki cywilne! Jeśli ludzkość przezwycięży te trudności, będzie musiała stawić czoła jeszcze większym wyzwaniom na powierzchni Nowej Caprici.

gwiazda skok

„W górach na północ stąd jest strumień, który przeistacza się w jezioro… Woda jest czysta niczym kryształ. Chciałabym tam zbudować chatkę.”

- Laura Roslin, „Niedokończone sprawy”

Po rozpoczęciu fazy Nowej Caprici rozgrywka zmienia się drastycznie. Głównym zadaniem ludzi staje się ochrona samych siebie przed siłami Cylonów i oczekiwanie na powrót Galactici. Główna plansza Galactici (oraz Pegasusa, jeśli przetrwał tak długo) nadal pozostaje w grze, lecz jej obszary są niedostępne. Poza tym zmienia się nieco rola toru Przygotowania do skoku, który odlicza czas do powrotu Galactici na orbitę planety (po powrocie jej obszary zwów są dostępne). Aby zwyciężyć, ludzie muszą przygotować do ucieczki ocalałe statki cywilne, a Admirał musi wydać rozkaz ostatniego skoku, opuszczając tym samym Nową Capricę i kończąc grę. Na każdym człowieku, który pozostał na Nowej Caprice, zostaje wykonana egzekucja, a wszystkie statki cywilne, które nie wystartowały z powierzchni planety, zostają zniszczone. Jeśli te straty zredukują któryś z zasobów do zera, ludzie przegrywają. Jeśli nie, udało się im uciec i wygrywają. Na koniec Przywódca Cylonów ujawnia swoją kartę Intencji i pokazuje, czy również osiągnął zwycięstwo!

plansza

Podczas fazy Nowej Caprici wszyscy gracze prowadzący ludzi (w tym nieujawnieni Cyloni) przesuwają się na obszar „Kwatery głównej ruchu oporu”, a ujawnieni Cyloni przesuwają się na obszar „Władz okupacyjnych”. Żadna z drużyn nie może opuścić planszy Nowej Caprici, dopóki Galactica nie wróci na orbitę. Ocalałe statki cywilne po wymieszaniu układane są w stos na polu „Internowanych statków cywilnych”, ludzie będą musieli je przygotować i ochraniać do czasu powrotu Galactici!

„Cyloni sformowali oddziały policji złożone z ludzi… Wielu z naszych zostało wyłapanych w obławach. Byli przetrzymywani w więzieniu. Przesłuchiwani. Torturowani.”
- Dziennik Laury Roslin, „Rozdroże”

watpliwosci

Talia Kryzysów Nowej Caprici zawiera zestaw nowych problemów, opartych na wydarzeniach trzeciego sezonu serialu Battlestar Galactica i działa podobnie do zwykłej talii Kryzysów. Póki Galactica nie wróci na orbitę, pomijany jest symbol aktywacji statków Cylonów. Po powrocie Galactici symbole statków Cylonów rozpatrywane są normalnie, a dodatkowo gracze mogą przemieszać się pomiędzy okrętem a powierzchnią planety. Wskutek tego otrzymujemy szaleńczy i emocjonujący finał, gdzie część załogi pozostaje na planecie, walcząc desperacko, aby ewakuować z powierzchni ocalałe statki cywilne, gdy inni członkowie załogi na orbicie bronią zaciekle cywili, którzy wystartowali wprost naprzeciw nowym siłom wroga!

Jednak zanim to nastąpi, ludzie muszą przygotować do startu tyle statków cywilnych ile tylko mogą. Na karcie Kryzysu Nowej Caprici „Strajk związkowców” widać w dolnej części dwa nowe, ważne symbole. Po rozpatrzeniu treści kryzysu, gracze rozpatrują najpierw lewy dolny symbol. Pierwszy symbol to znajome „Aktywowanie raiderów”. Jeśli Galactica nie wróciła jeszcze na orbitę, ten symbol jest ignorowany. Nowy symbol tuż obok, to „Aktywowanie sił okupacyjnych”. Symbol ten oznacza, że na Nowej Caprice pojawią się albo przesuną żetony sił okupacyjnych. Kiedy jeden z takich żetonów opuści Lądowisko, zniszczony zostaje statek cywilny znajdujący się na wierzchu stosu Internowanych statków cywilnych! Powoduje to desperacki wyścig z czasem – ludzie muszą albo przygotowywać statki cywilne, zapewniając im bezpieczeństwo, albo zaangażować się w czynną walkę i niszczyć siły okupacyjne… dodatkowo borykając się z podstępami ukrytych Cylonów i (jeśli Galactica wróciła na orbitę) odpieraniem ataków raiderów, ciężkich raiderów i basestarów na orbicie!

strajk

Na karcie „Strajk związkowców” w prawym dolnym rogu karty znajduje się jeszcze jeden symbol. Oprócz znanego „przygotowania do skoku”, widnieje tam również symbol „ewakuacji”, który rozpatrywany jest tylko, jeśli Galactica wróciła już na orbitę (wtedy z kolei ignorowany jest symbol „przygotowania do skoku”). Symbol „ewakuacji” wymaga, aby aktywny gracz wziął statek cywilny z wierzchu stosu „Przygotowanych statków cywilnych” i przesunął go na główną planszę, tym samym go ewakuując (statek jest jednak nadal narażony na ataki raiderów!). Statki można ewakuować również poprzez aktywowanie obszaru „Lądowisko”. Ludzie muszą ewakuować tyle statków, aby bez obaw wykonać skok FTL kończący rozgrywkę. Wszystkie postacie i statki cywilne, które zostaną porzucone i nie opuszczą planety, są natychmiast niszczone, co oznacza stratę cennych zasobów!

„Poszłam się z nimi spotkać, z Cylonami. W końcu dostałam się do jednego z przywódców… i zwróciłam na siebie jego uwagę… tak jak zwracam uwagę mężczyzn. Zrobiłabym to ponownie. Zrobiłabym wszystko! Nie chciałam jednak, żeby tamci zginęli.”
- Ellen Tigh, „Ucieczka, część 2”

ellen-ok

Niebawem do załogi dołączy zwodnicza i ambitna Ellen Tigh. Ten nowy przywódca polityczny plasuje się zaraz za Tomem Zarekiem w kolejce do fotela Prezydenta. Ellen bez wątpienia jest gotowa przejąć władzę we właściwym (lub niewłaściwym) momencie. Ta niezwykle skonfliktowana osobowość jest jedyną postacią, która nie jest Przywódcą Cylonów i posiada kartę Zdrady w zestawie umiejętności. Zdolność „Zręczny polityk” pozwala jej jednak kontrolować swoją rękę kart, a zdolność jednorazowa „Manipulantka” sprawia, że może wpłynąć na ważne decyzje w kluczowym momencie.

Dodatkowe zasady i plansza Nowej Caprici pozwalają na jeszcze bardziej satysfakcjonujące zakończenie rozgrywek w Battlestar Galactica! Do premiery coraz bliżej, śledzie naszą stronę i wypatrujcie kolejnych informacji.