Władca Pierścieni LCG – Wyprawa dla jednego śmiałka

lotr_okl_1„Frodo wstał. Czuł się bardzo znużony, ale wolę miał teraz niezachwianą, a serce lżejsze. Przemówił na głos sam do siebie: – Zrobię, co do mnie należy – powiedział. – To w każdym razie jest jasne: zły czar Pierścienia działa już nawet wśród drużyny, więc Pierścień musi ją opuścić, nim wyrządzi gorsze szkody. Pójdę sam.”

- Drużyna Pierścienia, J.R.R. Tolkien

Gra karciana Władca Pierścieni to unikalna, kooperacyjna gra karciana – a dokładniej pierwsza Żywa Gra Karciana, która prezentuje taką formułę. Ogromna elastyczność oraz naturalna zdolność do zmian i łatwość dostosowywania talii, stanowiące cechy tego formatu doskonale sprawdzają się w grze kooperacyjnej, sprawiając, że w rozgrywce w Grę karcianą Władca Pierścieni może brać jeden gracz lub grupa przyjaciół. W naszych poprzednich artykułach zajęliśmy się opisem gry, działaniem wypraw, niebezpieczną siłą efektów cienia oraz zaprezentowaliśmy cztery sfery wpływów: Ducha, Przywództwo, Wiedzę oraz Taktykę. Dziś zajmiemy się różnicami pomiędzy grą solo, a rozgrywką dla 2-4 osób.

Sfera_ducha sfera_przywodztwa Sphere_Lore Sphere_Tactics

Samodzielne wyzwanie

Jedną z najbardziej emocjonujących cech Gry karcianej Władca Pierścieni jest zapewnienie już jednej osobie możliwości do tworzenia talii i rozgrywania pełnej gry. Chociaż tytuł ten zapewnia przede wszystkim zabawę związaną z kooperacją, może być wykorzystywany także do rozgrywek w trybie solo, jeżeli tylko gracz ma na to ochotę. Oznacza to, że gracz może wypróbować nową talię zaraz po tym, jak ją złoży, czerpiąc przy tym pełną przyjemność z rozgrywki.

Dołączenie nowych uczestników nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi etapami przygotowania. Gra skaluje się w bardzo łatwy sposób, a w przebiegu rozgrywki mamy do czynienia jedynie z kilkoma nieznaczącymi zmianami w zależności od liczby graczy. Jednym z aspektów ulegających zmianie jest Faza Wyprawy. Po tym jak gracze przydzielą wybrane przez siebie postacie do wyprawy, do strefy przeciwności dokładane są karty z talii spotkań. Liczba odkrywanych w ten sposób kart jest równa ilości osób biorących udział w rozgrywce. Poza tym wszystkie inne zmiany są bardzo intuicyjne – na przykład każdy gracz indywidualnie rozgrywa swoją fazę walki.

Liczba graczy może wpłynąć także na konstrukcję talii. Choć siła większości efektów kart nie jest uzależniona od liczby graczy, w grze występuje kilka kart, które są bardziej efektywne podczas gry solo. Doskonałym przykładem takiej karty jest Denethor. Jego zdolność podglądania karty znajdującej się na wierzchu talii spotkań jest zawsze przydatna, jednak podczas rozgrywki wieloosobowej nie ma nie daje ona za wiele, ponieważ odkrywa się więcej kart niż tę jedna podglądniętą. Jednakże podczas rozgrywki jednoosobowej zdolność Denethora pozwala dokładnie sprawdzić co czeka postacie gracza na ich drodze. Jednak nie za darmo – gracz musi wyczerpać Denethora aby aktywować jego zdolność i przez to ma jedną postać mniej do przypisania do wyprawy, obrony czy ataku.

Innym sposobem na rozgrywkę solo jest kontrolowanie kilku talii w celu nauczenia się jak poszczególne sfery wpływów wpływają na siebie nawzajem. Jest to doskonały sposób na poznanie, która z talii najlepiej pasuje do Waszego stylu gry. W związku z tym, że w taliach może znajdować się dowolna kombinacja kart, dobrym pomysłem jest wypróbowanie każdej ze sfer wpływów i sprawdzenie jak współgra ona z innymi, co pozwoli na wskazanie sfer, które najlepiej będą pasowały do idealnej talii danego gracza.

schwytany_w_siecJednoczenie sił

Jednak samodzielna podróż nie jest prosta. Jeżeli w rozgrywce bierze udział tylko jeden gracz, wszystkie negatywne efekty kart będą skierowane bezpośrednio w niego. W związku z tym, że gracze mogą spotkać karty takie jak „Schwytany w sieć”, zdecydowanie lepiej jest prowadzić rozgrywkę w większym gronie, co jest równoznaczne z większą liczbą bohaterów biorących udział w wyprawie. Na szczęście, jak już zaznaczyliśmy wcześniej, Władca Pierścieni doskonale się skaluje.

Zestaw podstawowy został zaprojektowany dla 1-2 graczy, jednak po połączeniu dwóch takich zestawów podstawowych w rozgrywce mogą wziąć udział nawet 4 osoby. Podczas rozgrywki czteroosobowej każdy z uczestników może korzystać z jednej ze sfer wpływów. Kiedy w grze będą wykorzystywane wszystkie cztery sfery, graczom przyjdzie poznać wiele rodzajów intrygujących kombinacji.

Już dziś możecie wyruszyć na wyprawę do Śródziemia dzięki Grze karcianej Władca Pierścieni, którą możecie znaleźć w swoim ulubionym sklepie z grami.