30 kwietnia 2014

Epicka bitwa u stóp Samotnej Góry wkrótce się rozpocznie!

bpa_logo

Mężni wojownicy Wolnych Ludów – elfów, krasnoludów i ludzi – zawarli niepewny sojusz w obronie Samotnej Góry i skarbu Smauga. Muszą przeciwstawić się niezliczonym hordom sług Czarnoksiężnika. Armia Cienia, pod wodzą Bolga, syna Azoga zalewa ruiny Dale i Główną Bramę nieprzerwanym natarciem.

Czy gobliny przedostaną się przez góry dostatecznie szybko by zmiażdżyć Wolne Ludy atakiem z wielu stron? Czy przybycie zmiennokształtnego Beorna przechyli szalę zwycięstwa na stronę Wolnych Ludów? Czy przybycie orłów powstrzyma gobliny przed pokonaniem gór?

Z przyjemnością informujemy, że nakładem naszego wydawnictwa ukaże się gra Bitwa Pięciu Armii! Pozwala on odtworzyć zażartą bitwę, której świadkiem był Bilbo Baggins u kresu swojej przygody pod Samotną Górą. Gra wykorzystuje mechanikę wielokrotnie nagradzanego tytułu – Wojny o Pierścień. Podobnie jak w pierwowzorze, system rozgrywki oparty jest na specjalnych kościach i kartach, które zapewniają zupełnie doświadczenia podczas kolejnych partii. Mechaniki zostały przeprojektowane i ulepszone, aby położyć większy nacisk na rolę bohaterów podczas bitwy.

Pomimo swojej nazwy, Bitwa Pięciu Armii jest grą przeznaczoną dla dwóch graczy. Jeden z graczy dowodzi armiami Cienia, na czele których stoją Bolg, syn Azoga i Król Goblinów z góry Gundabag. Pod wodzą drugiego gracza znajdzie się armia Wolnych Ludów, złożona z krasnoludów, elfów i ludzi. Gracz Cienia poprowadzi do walki hordy Orków, Wielkich Orków, Goblinów i Wargów wspieranych przez Wielkie nietoperze z Mrocznej Puszczy, aby zmiażdżyć połączone siły Wolnych Ludów i zdobyć dominację nad Północą.

Gracz Wolnych Ludów broni doliny pomiędzy zboczami Samotnej Góry, dowodząc łucznikami i włócznikami Leśnych Elfów, weteranami krasnoludów z Żelaznych Wzgórz i wojowników z Esgaroth. Bilbo Baggins, Bolg, syn Azoga, Gandalf Szary i pozostali najważniejsi bohaterowie opowieści pojawią się w grze, reprezentowani przez plastikowe figurki, a ich zdolności przedstawione są na pięknie ilustrowanych kartach postaci.

Mechanika

Podstawową mechaniką gry jest nowa wersja systemu wykorzystanego po raz pierwszy w grze Wojna o Pierścień. Mechanika została zmodyfikowana, aby lepiej wpasować się w potrzeby tego taktycznego scenariusza. Podobnie jak w Wojnie o Pierścień, podczas każdej tury gracze rzucają określoną liczbą specjalnych kości, a następnie naprzemiennie rozgrywają swoje akcji, wykorzystując wyniki na kościach. Wśród możliwych akcji znajduje się poruszanie armii, atakowanie przeciwnika, rekrutacja żołnierzy, pościgi za rozbitymi jednostkami czy poruszanie bohaterów. Jako akcje mogą również zostać zagrane specjalne karty, reprezentujące specjalne wydarzenia, pozwalające graczom „naginać zasady”.

Ponieważ liczba kości i ich wyniki ograniczają dostępne możliwości, w każdej turze gracze staną przed trudnymi wyborami. Tak jak podczas prawdziwej bitwy, dowódcy nie mogą być pewni, że ich rozkazy zostaną dokładnie wykonane – zawsze muszą posiadać elastyczny plan, który dostosują do akcji wyrzuconych na kościach. System walki znany z Wojny o Pierścień został rozbudowany poprzez dodanie zdolności, które można aktywować podczas walki, przypisanych do poszczególnych rodzajów żołnierzy.

gandalfKolejną ważną zmianą wprowadzoną do gry jest koncepcja przeznaczenia. Na losy wojsk i bohaterów, poza decyzjami ich dowódców, wpływają też inne siły. Mogą one być odpowiedzialne za nieoczekiwane wydarzenia, takie jak przybycie Wielkich Orłów czy zmiennokształtnego Beorna. Moment wystąpienia tych wydarzeń uzależniony jest podczas rozgrywki od toru przeznaczenia – kapryśnego zegara na którego wskazania bezpośrednio lub pośrednio mogą wpływać obaj gracze.

System przeznaczenia został zaprojektowany aby zmusić gracza Wolnych Ludów do podejmowania trudnych (a przez to ciekawych) decyzji na początku każdej tury. Jeśli wielu generałów Wolnych Ludów wykorzysta swoje specjalne zdolności, armie będą potężniejsze, ale kosztem przeznaczenia. Powolny przyrost przeznaczenia działa na korzyść Cienia, ponieważ dzięki temu potężni sojusznicy Wolnych Ludów później wkroczą do walki.

Plansza

Plansza w Bitwie Pięciu Armii reprezentuje wschodnie i południowe zbocza Samotnej Góry oraz dolinę Dale. Dodatkowo większość przedstawionego obszaru, na którym gracze przetestują swoją odwagę, przecina rzeka, utrudniając manewrowanie wojskami. Zwycięży gracz, który lepiej dostosuje swoje strategiczne decyzje do zmieniających się warunków na polu bitwy. Czy kapitanom Wolnych Ludów uda się skutecznie wciągnąć przednią straż wroga w środek doliny by zaatakować ją z dwóch stron, tak jak miało to miejsce w książce, czy też gracz Cienia poczeka z natarciem by wkroczyć do ruin Dale większymi siłami?

beornAby umożliwić wykorzystanie różnych strategii w grze, w której występuje tylko jeden scenariusz plansza została zaprojektowana w taki sposób, aby zwycięstwo można było osiągnąć różnymi sposobami. Wydaje się to bardzo proste, jednak w grze takiej jak Bitwa Pięciu Armii przebieg bitwy musi również oddawać to jak opisał ją autor opowieści. Tworząc planszę, która będzie jednocześnie grywalna i oddająca opisy w książce, autorzy posłużyli się nie tylko powieścią, ale również rysunkami Tolkiena!

Wizualne porównanie pomiędzy planszą a ilustracjami autora to dobry przykład utrzymania standardów dbałości o zgodność z materiałem źródłowym, ustanowionych przez oryginalną Wojnę o Pierścień. Należy zwrócić uwagę również na ogrom pracy wykonanej przez autora ilustracji planszy – Jona Hodgsona – który zadbał o najdrobniejsze szczegóły na Pustkowiach Smauga, aby uczynić je żywym tłem dla wielu bitew które będą się na nich toczyć.

Figurki

Na koniec warto wspomnieć, że na potrzeby gry stworzono wiele nowych wzorów figurek wojsk i bohaterów znanych z powieści Hobbit. Wszystkie postacie, takie jak Bilbo, Beorn, Bolg, Thranduil, Dain, Thorin czy Orły trafią na planszę dzięki Bobowi Naismithowi, artyście odpowiedzialnemu chociażby za figurki do Wojny o Pierścień, a także wiele innych projektów.

thorin

Ostatni rozdział historii

Jak tym razem zakończy się Bitwa Pięciu Armii? Czy zwycięstwo przypadnie w udziale Wolnym Ludom, czy też szale zwycięstwa przechylą się na korzyść sił Cienia? Dowiecie się tego wraz z premierą Bitwy Pięciu Armii, już w II połowie 2014 roku!