25 września 2013

Czy ciemna strona jest silniejsza?

rownowaga-mocy

„Darujmy sobie uprzejmości, komendancie. Imperator martwi się wolnym postępem budowy. Przyleciałem, by dopilnować realizacji planu.”
- Darth Vader, Powrót Jedi

Równowaga Mocy, drugie duże rozszerzenie do gry karcianej Star Wars już wkrótce wprowadzi grę w zupełnie inny wymiar, dzięki nowym zasadom gry wieloosobowej. Rozszerzenie oferuje dwa różne warianty rozgrywki, a każdy z nich stawia przed graczami zupełnie inne wyzwania.

death-star-dial- W pierwszym wariancie gracze dzielą się na dwie dwuosobowe drużyny grające przeciwko sobie, a gracze w obrębie jednej drużyny starają się pokonać przeciwną stronę Mocy. Dzięki nowym zasadom członkowie drużyny będą mogli dzielić się zasobami, wspierać swoje ataki, wspólnie umacniać obronę i wykorzystywać istniejącą pulę kart w zupełnie nowy, zaskakujący sposób.

- Drugi wariant rozgrywki wieloosobowej, który znajdzie się w Równowadze Mocy to dwie talie wyzwań, po jednej dla każdej ze stron Mocy. Każda z nich to scenariusz, w którym jeden gracz musi stawić czoła dwóm lub trzem przeciwnikom. Ten wariant stawia nowe wyzwania zarówno przed nowymi, jak i bardziej doświadczonymi graczami. Niezależnie od stopnia zaawansowania graczy, talie wyzwań pozwolą na rozgrywkę w grę karcianą Star Wars w zupełnie nowy sposób, zapewniając nowe możliwości współtworzenia ciekawych historii. Jak samotny gracz może stanowić poważne zagrożenie dla kilku przeciwników? Przyjrzymy się temu na przykładzie talii wyzwań ciemnej strony – Zadanie Jerjerroda.

Zadanie Jerjerroda

Każda talia wyzwań w Równowadze Mocy to scenariusz z mocno zarysowaną fabułą, posiadający szczególne zwycięstwa. Przykładowo, w Zadaniu Jerjerroda gracz ciemnej strony Mocy stara się ukończyć budowę Drugiej Gwiazdy Śmierci, a gracze jasnej strony próbują za wszelką cenę powstrzymać jej zakończenie. W związku z tym ta talia wyzwań posiada warunki inne niż w standardowej rozgrywce. Aby zwyciężyć jako przedstawiciel ciemnej strony gracz musi schwytać karty stronnictw przeciwników, a warunkiem zwycięstwa jasnej strony jej zniszczenie wszystkich kart celów wroga.

wachlarz-gwiazda

Jak schwytać karty stronnictw? Za pomocą ukończonej Drugiej Gwiazdy Śmierci i jej potężnej zdolności niszczenia celów jasnej strony. Kiedy Druga Gwiazda Śmierci zostaje skupiona do ataku, każdy z przeciwników musi zniszczyć swój cel lub jednostkę, a kiedy karta celu opuszcza grę, karta stronnictwa jej właściciela zostaje schwytana pod Drugą Gwiazdę Śmierci. Kiedy wszystkie karty stronnictw jasnej strony zostaną schwytane, ciemna strona wygrywa grę.

Kluczem do zwycięstwa jest wybudowanie Drugiej Gwiazdy Śmierci tak szybko jak to możliwe, wykorzystując każdą turę do rozbudowania puli zasobów i przesuwać tarczę Gwiazdy Śmierci. W miarę jak tarcza Gwiazdy Śmierci jest przesuwana, koszt Drugiej Gwiazdy Śmierci obniża się o wartość wskazaną na tarczy, co oznacza że w miarę postępu rozgrywki robi jej wybudowanie jest coraz tańsze. Wygrywając zmagania Mocy, ciemna strona może ukończyć budowę jeszcze wcześniej.

wachlarz

Wykorzystanie potęgi Ciemnej strony Mocy

Nie jest łatwo odparować ataki kilku przedstawicieli jasnej strony podczas budowy, ale na szczęście ciemna strona może polegać na trzech startowych kartach celów: Ambicja Lemeliska, Na linii zaopatrzenia Sanktuarium i Wzmocniona Obrona.

Podczas rozgrywania scenariusza Zadanie Jerjerroda, trzy startowe cele zapewniają przydatne zdolności i obronę, podczas prac nad ukończeniem Drugiej Gwiazdy Śmierci. Tworzą trzon początkowej przewagi ciemnej strony, i chcąc zniszczyć Rebelię, gracze będą musieli nauczyć się jak najlepiej wykorzystywać swoje karty celów.

piettCel Na linii zaopatrzenia Sanktuarium zapewnia zasoby niezbędne do prac nad ukończeniem budowy Gwiazdy Śmierci. Dzięki zdolności odpoczynku tej karty celu ciemna strona nie musi martwić się o zasoby i dzięki temu zagrywać wiele kart w każdej turze. Ponieważ gracz ciemnej strony Mocy ma przeciwko sobie dwóch lub trzech przeciwników, z których każdy może rozbudowywać swoją pulę zasobów, dbanie o jego własne zaplecze jest szczególnie ważne. Na linii zaopatrzenia Sanktuarium zapewnia przewagę na początku rozgrywki, a wydajność naszych kart produkujących surowce można dodatkowo zwiększyć dzięki kartom Postaci, takim jak Admirał Piett. Jego zdolność pozwala usunąć z niego żeton skupienia na początku każdej fazy, dzięki czemu zapewnia on jeden punkt zasobów w każdej fazie, a ponadto można wykorzystać jego symbole walki podczas ataku lub obrony.

Drugą początkową kartą celu jest Ambicja Lemeliska, która zwiększa wartość rezerwy o tyle ilu przeciwników ciemna strona miała na początku gry. Zwiększona rezerwa pozwala łatwiej zwyciężać w pierwszej walce o przewagę i przeprowadzać natarcie zanim zdążą to zrobić przeciwnicy. Poza zwiększoną rezerwą, w rozszerzeniu znajdą się inne sztuczki, które pomogą wygrać walkę o przewagę, takie jak nowa karta losu – Zmiana planu. Tak jak w przypadku popularnej karty Kaprys Losu, działanie Zmiany planu anuluje walkę o przewagę i rozpoczyna nową, ale dużą różnicę stanowi dodatkowa karta, którą dobiera gracz ciemnej strony, kiedy Zmiana planu zostanie rozpatrzona.

Trzecią kartą celu, z którą ciemna strona rozpoczyna rozgrywkę jest Wzmocniona obrona. Próg obrażeń tego celu wynosi aż 12, a jego zdolność sprawia że jest on bardzo przydatny do obrony pozostałych celów, dodatkowo usuwając z nich obrażenia i umieszczając na nich osłony. Gracze jasnej strony są zmuszeni do przebijania się przez ten cel, aby dostać się do pozostałych. Jednak sama Wzmocniona obrona nie przetrwa na tyle długo aby umożliwić budowę Gwiazdy Śmierci, więc gracz ciemnej strony musi zadbać o rozbudowanie swojej obrony. Na szczęście do jego dyspozycji pozostaje wiele obronnych kart, takich jak Flota obronna niszczyciela. Z pięcioma symbolami obrażeń jednostek i zdolnością zwiększania progu obrażeń kart celów, każda Flota obronna niszczyciela bardzo utrudni życie graczom jasnej strony.

Osiągnięcie pełnej potęgi

vaderPomimo użyteczności pierwszych trzech kart celów, ciemna strona musi zadbać o rozbudowanie produkcji swoich surowców aby ukończyć budowę Drugiej Gwiazdy Śmierci. Na szczęście do talii wtasowanych jest siedem kopii karty celu Zadanie Jerjerroda. W przeciwieństwie do normalnych kart celów, te karty można umieścić w grze jako akcję, płacąc jednym zasobem. Służą one nie tylko do produkcji kolejnych zasobów, przybliżając do zwycięstwa, ale też zwiększają liczbę kart celów, utrudniając zwycięstwo graczom jasnej strony.

Podczas rozgrywki talia wyzwań Zadanie Jerjerroda, ciemna strona dostaje do dyspozycji szeroki wachlarz potężnych jednostek i sztuczek, które pozwolą zmierzyć się z drużyną przeciwników. Imperialne jednostki do ataku poprowadzi nowa wersja Dartha Vadera. Maksymalnie cztery obrażenia wybuchowe czynią z niego wroga, z którym trzeba się liczyć, a ponadto Vader otrzymuje dodatkowe symbole obrażeń jednostek za każdy kontrolowany przez ciemną stronę cel. Wraz z jego zdolnością precyzyjne uderzenie, dodatkowe symbole obrażeń pozwolą zniszczyć niemal każdą jednostkę, którą spróbuje mu przeciwstawić jasna strona i to niezależnie od tego czy bierze ona udział w walce. Jasna strona może spróbować zasypać go żetonami skupienia, ale jego zdolność Elita sprawia, że w ten sposób nie zostanie powstrzymany na długo.

imperatorOprócz brutalnej siły Dartha Vadera, ciemna strona otrzyma także nową wersję złowrogiego Imperatora Palpatine’a. Imperator może posiadać aż pięć symboli taktyki, dzięki którym będzie mógł powstrzymać prawie każde natarcie jasnej strony, ale może też sprawić, że jasna strona będzie zabawką w jego rękach. Kiedy Imperator wchodzi do gry, pozwala na odzyskanie jednego z celów ze stosu zwycięstwa jasnej strony. Po tym jak przeciwnicy są wyczerpani po zniszczeniu Wzmocnionej obrony, można zamknąć ich w pułapce. Zagranie Imperatora pozwoli odzyskać Wzmocnioną obronę, aby przeciwnicy musieli zmierzyć się z nią ponownie, ale tym razem mając przeciwko sobie Imperatora!

Wykorzystując w optymalny sposób dostępne karty, ciemna strona może przesuwać tarczę Gwiazdy Śmierci, rozbudowywać pulę zasobów i uruchomić superlaser Gwiazdy Śmierci. Po jego uruchomieniu, atakowanie za pomocą potężnej Stacji bojowej pozwoli łatwo przebić się przez obronę przeciwników i sięgnąć po zwycięstwo.

Czy zjednoczone siły jasnej strony zdołają przeciwstawić się potędze Imperium? Kto przechyli Równowagę Mocy na swoją stronę? Przekonacie się już w IV kwartale tego roku.