18 grudnia 2015

Czas wzniecić rebelię

sw_rebelia

Im mocniej zaciśniesz pięść, tym więcej układów przecieknie ci między palcami.
–Leia Organa

Informujemy, że nakładem naszego wydawnictwa ukaże się polska wersja gry Star Wars: Rebelia.

W grze Star Wars: Rebelia gracze kontrolują Imperium Galaktyczne i Rebelię w walce o przyszłość galaktyki. Oba stronnictwa będą zarządzać statkami, jednostkami naziemnymi, a także przeciągać systemy planet na swoją stronę. Gra zawiera imponująca ilość 150 plastikowych figurek i dwuczęściową plansze, na której znajdują się wszystkie najbardziej reprezentatywne dla uniwersum Gwiezdnych Wojen planety i systemy.

Siły graczy będą dowodzone przez znanych bohaterów i złoczyńców. Wszystko zależy od umiejętności tych liderów, wśród których pojawią się takie postaci jak Leia Organa, Mon Mothma, Wielki moff Tarkin, czy sam Imperator Palpatine. Dowódcy będą nieocenioną pomocą w walce o systemy, a tajne misje, których się podejmą przywołują na myśl wiele momentów z klasycznej trylogii. Luke Skywalker może zostać wysłany na trening na Dagobah, a Darth Vader zastawi pułapkę, w wyniku której zamrozi Hana Solo w karbonicie!
sw03_layout_left

Czas wojny domowej

Star Wars: Rebelia pomieściła w sobie wiele wątków z klasycznej trylogii, obudowując je bardzo prostymi zasadami. Każda runda gry składa się z trzech faz, podczas których gracze będą toczyli olbrzymie bitwy kosmiczne, próbowali swoich sił w akcjach wywiadowczych, trenowali swoich Jedi, angażowali się w polityczne intrygi, a nawet próbowali przeciągnąć bohaterów Rebelii na ciemną stronę Mocy.

Star Wars: Rebelia jest przy tym grą asymetryczną – Imperium Galaktyczne i Rebelia mają zupełnie inne jednostki, styl gry i warunki zwycięstwa.

Gracz Imperium dowodzi legionami Szturmowców, flotami TIE fighterów, Niszczycielami Gwiezdnymi, a nawet samą Gwiazdą Śmierci. Wykorzystuje strach jako narzędzie sprawowania rządów, opierając się na swojej potędze militarnej. Gracz Imperium musi odnaleźć i zniszczyć rozwijającą się bazę Rebelii, aby wygrać grę. Po drodze do tego celu wiele systemów ulegnie Imperium, a niektóre mogą nawet zostać zniszczone.

Gracz kontrolujący Rebelię dowodzi zwykłą piechotą, ścigaczami T-47, Koreliańskimi korwetami i eskadrami myśliwców. Jednakże te jednostki nie mogą się równać z potęgą Imperium. W kwestii siły ognia gra nie pozostawia złudzeń – jednostki Rebelii są dużo słabsze. Aby osiągnąć przewagę, Rebelia musi sabotować działania Imperium na planetach np. uniemożliwiając dalszą produkcję statków, a także prowadzić wywiad na olbrzymią skalę. Warunkiem zwycięstwa dla Rebelii jest przeciągnięcie na swoją stronę wystarczającej ilości systemów, celem wywołania rebelii na galaktyczną skalę.

Asymetryczny charakter stronnictw nie dotyczy jednak tylko warunków zwycięstwa i dostępnych sił, ale także misji, których gracze mogą się podjąć. Rebelianci mogą Nawiązać stosunki handlowe lub Wzniecić rebelię, podczas gdy Imperium będzie starało się utrzymać kontrolę nad pobliskimi systemami poprzez Demonstrację władzy, lub po prostu schwyta przywódców Rebelii, a następnie użyje ich do zastawienia własnych pułapek np. wysyłając Boję namierzającą. Gracz Imperium może nawet zniszczyć całe planety za pomocą potężnego superlasera Gwiazdy Śmierci! Jednakże Rebelianci mogą wtedy łatwiej wzbudzić współczucie i przyłączyć do rebelii tych, którzy nie chcą, by spotkał ich podobny los.

wzniecic demonstracja boja

Kontroluj systemy

Sercem gry Star Wars: Rebelia jest dwuczęściowa plansza, na której 32 systemy podzielone zostały na osiem regionów. Podczas gry gracze będą wykorzystywali swoje jednostki i umiejętności, by przejąć kontrolę nad strategicznymi pozycjami. Jeśli im się to uda, systemy będą zapewniały surowce, pozwalając na rekrutację większej ilości jednostek, statków i maszyn.

planet-board-callout

Połączone, dwie części planszy tworzą całą galaktykę dostępną w grze. Na zbliżeniu Mon Calamari, na której sześciokątnym polu Imperium lub Rebelia może umieścić swój znacznik poparcia, a po lewej stronie 2 symbole zasobów i „3” w zielonym kole, oznaczająca miejsce, w którym znajdą się statki na torze budowy, jeśli gracz skorzysta z zasobów Mon Calamari.

Star Wars: Rebelia to nie tylko gra o wielkich postaciach, które mogą przeważyć szalę konfliktu, ale także o podboju, dominacji i logistyce. Gracz Rebelii będzie wprawdzie dowodził mniejszą armią, ale nie może pozwolić sobie na zbytnie zaniedbanie ekonomii wojennej, podczas gdy Imperium buduje kolejne Niszczyciele Gwiezdne i maszyny kroczące AT-AT.

Utrzymanie wysokiego poparcia dla swojej frakcji w jak największej ilości systemów w galaktyce to klucz do sukcesu zarówno dla Imperium jak i Rebelii. Oczywiście armia Imperium posiada na początku gry gigantyczną przewagę, jednakże zbierając poparcie w kolejnych systemach Rebelia może zbudować silną ekonomię, która pozwoli jej na stworzenie armii, mogącej przeciwstawić się flocie Imperium.

Gracz Imperium na początku będzie zapewne próbował wykorzystać swoją przewagę liczebną, aby szybko przeczesać całą galaktykę w poszukiwaniu bazy Rebeliantów. W tym celu będzie musiał przemieszczać swoje statki i jednostki po planszy. Poszczególne systemy oddzielone są od siebie liniami – cienkie linie oznaczają, że dwa systemy są przyległe, zaś grubsze, pomarańczowe zakreślają granice całego regionu, składającego się z kilku planet. Dodatkowo, między niektórymi systemami rozciąga się czerwona strefa – oznacza to, że pomiędzy nimi nie ma otwartych dróg hiperprzestrzeni, więc nie ma możliwości podróżowania między nimi, nawet, jeśli wdaje się, że sąsiadują ze sobą.

imperial-takeover-diagram_POL

Gracz Imperium aktywuje Korelię za pomocą Wielkiego moffa Tarkina, aby pozbyć się powiększającego się zagrożenia ze strony Rebelii. Wielki moff Tarkin pozwala Imperium na przeniesienie dowolnych sił z jednego z sąsiadujących systemów. W tym przypadku Tarkin może wezwać posiłki z Sullust, ale nie z Bespin, ponieważ czerwona strefa miedzy Bespin a Korelią oznacza, że systemy nie są połączone drogą hiperprzestrzeni.

Każdy z graczy będzie poruszał swoje statki po różnych systemach i walczył o zdobycie poparcia. Rebelianci mogą od czasu do czasu zająć jakiś system, aby ustanowić przewagę militarną na kluczowych pozycjach. Gracz Imperium nie może sobie zaś pozwolić na wytchnienie – od kontrolowania jak największej liczby planet zależy jego zwycięstwo – to najpewniejszy sposób odkrycia rebelianckiej kryjówki.

Moment chwały

Bitwy są nieuniknione, a Rebelia nie może wiecznie się chować. Rebelianci muszą móc pochwalić się zwycięstwami na polu walki, by zainspirować mieszkańców galaktyki do działania – w innym wypadku siły Imperium w końcu zlokalizują rebeliancką kryjówkę i rozpoczną bombardowanie. Za każdym razem, kiedy siły Imperium i Rebelii znajdą się w jednym systemie, muszą stoczyć walkę. Te bitwy rzadko przesądzają o wyniku wojny, ale nader często mają olbrzymie znaczenie strategiczne.

Siły graczy w Star Wars: Rebelia są reprezentowane przez ponad 150 dokładnie wykonanych, plastikowych figurek, takich jak X-wing, Y-wing, myśliwce TIE, AT-AT, Niszczyciele Gwiezdne, i wiele więcej. W grze znajduje się nawet figurka Gwiazdy Śmierci  i częściowo zbudowanej Gwiazdy Śmierci, w razie, gdyby gracz Imperium zdecydował się na rozpoczęcie prac nad drugą maszyną zagłady. Wszystkie jednostki mają oczywiście swoje statystyki, takie jak ilość kości ataku i punkty życia, wypisane na kartach frakcji.

sw03_plastic

W czasie starć, jednostki ścierają się ze sobą w kilku krokach, używając specjalnych kości do rozpatrywania ataków. Jeśli obaj gracze mają statki kosmiczne nad daną planetą, rozpoczyna się krok walki kosmicznej, a dopiero potem rozpatrywana jest walka jednostek naziemnych. W każdym z tych przypadków, dowódca przebywający w systemie, może wpłynąć na walkę kartami taktyki, których gracz może użyć by zadać lub zablokować część obrażeń, lub zaskoczyć przeciwnika w inny sposób.

dice-diagramPOL

Wielki moff Tarkin pozwala graczowi Imperium na dobranie 2 kart taktyki (wskazuje na to liczba „2” na niebieskim polu karty dowódcy). Następnie gracz buduje pulę kości – Gwiezdny Niszczyciel zapewnia 2 czerwone kości i jedną czarną, a każdy z myśliwców TIE – po jednej czarnej. Po tym jak Imperium rozpatrzy swój atak, przychodzi kolej na Rebeliantów. Gdy walka kosmiczna się zakończy, gracze przechodzą do bitwy naziemnej.

Po zakończeniu pierwszej walki kosmicznej i naziemnej następuje moment, który można wykorzystać na odwrót, o ile w systemie znajduje się dowódca, który pozwoli skoordynować taki manewr. Jeśli żadna ze stron nie ucieknie, walka przechodzi znów przez fazy bitwy, aż do momentu wyeliminowania którejś z sił biorących udział w starciu.

Walki niosą ze sobą daleko idące konsekwencje. Jeśli Imperium zajmie system lojalny wcześniej wobec Rebelii, może go sobie podporządkować, dzięki czemu mieszkańcy nie mogą już okazywać wsparcia Rebelii i przekazywać jej zasobów – wszystkie korzyści płynące z takiego systemu otrzymuje teraz Imperium Galaktyczne.

Także Rebelia może dużo zyskać inicjując walki w strategicznych miejscach w galaktyce. Poza oczywistą korzyścią, jaką jest wyeliminowanie sił Imperium z tego systemu, wygrane przez Rebeliantów bitwy mogą przyczynić się do wykonania misji i zdobycia większego poparcia w całej galaktyce. Niektóre misje nie wymagają z resztą wygrania bitwy – niektóre wskazują tylko na zniszczenie konkretnego statku Imperium lub określonej liczby jednostek, a inne nagradzają gracza za wygranie bitwy i zatrzymanie swoich sił na danej planecie, nawet jeśli nadal jest ona we władzy Imperium.

atak cios wyzwolenie

Ostateczna siła we wszechświecie

Star Wars: Rebelia to niesamowita gra, która dzięki swojej skali i klimatowi oddaje w satysfakcjonujący sposób ducha klasycznej trylogii Gwiezdnych Wojen. Pozwoli ona przypomnieć sobie i odegrać konflikt pomiędzy Imperium Galaktycznym a siłami Sojuszu Rebeliantów – niesłychany w swoim rozmachu. Czy losy galaktycznej wojny domowej tym razem potoczą się inaczej? Dowiecie się tego wraz z premierą gry Star Wars: Rebelia, już w 2016 roku!